Byggahus.se
Jag har ett litet problem...:(

Ett halvmånefönster har kapsejsat och det riktigt rejält. Finns inte en chans att rädda bågen, totalt murken.

Jag funderar på en fusklösning då det är ett fönster som saknar karm och endast är fäst med spik mot timmer och panelen.

Kan man ta en limträskiva som är ca 30 mm tjock och helt enkelt använda stickisen och såga ut profilen och sen ta fräsen och göra en kant för fönsterglasen att vila mot plus stiftning såklart?

Vore ju en enkel lösning, visst är det lite tillfälligt men jag har inte hunnit få klart snickeriet och det kommer jag nog knappast att hinna med under året heller. Täckskivan som sitter nu är inte direkt snyggt.

Tål, limträ en sån behandling eller är min idé helt bort i tok?

Fönstret är ett likadant som finns på denna bild högst upp på gaveln.

http://www.viksbergsgard.se/fotoalbum/slides/Gamla huset (4).html

Snälla.....säg att det går. Jag vägrar KÖPA ett fönster. Svindyrt med halvmånefönster och framför allt mot principen att göra allt själv.
 
Limträ vet jag inte hur det är med, men limmade träblock är INTE att rekommendera.

Dom tål inte fukt alls, utan rör sig, och spräcker därmed glaset.

En kompis provade att göra en egen spegel mha en bänkskiva som sågades till å spegelglas - funkade i ca 3 veckor sedan var glaset historia...

Annars kan du kanske köra typ MDF, och limma/skruva dubbelt ? Kanske med en urfräsning för glaset emellan två skivor ?

/K
 
Nej, limfogsskivor är inte limmade med vattenfast lim och mdf är inte heller fukttåligt så det är ingen bra lösning.
En furuplywood är nog det enklaste som iaf. håller något år..

Kanske måla svarta fält istället för riktigt glas om det ändå är något provisoriskt?
 
Äh...jag får helt enkelt bita i det sura och gå ner i snickeriet och tillverka ett riktigt fönster ...nu har jag satt ditt en skiva båtplyfa som får sitta provisoriskt till dess att tiden räcker till.....

www.viksbergsgard.se
 
Hur tillverkar man ett fönster? Jag kan snickra något sådär bra.

I min kampanj för förenklad vedhantering ingår också att minska den totala vedmängden. 12 fönsterhalvor saknar innanfönster, vilket säkert ger högre vedförbrukning.

Att profilhyvla för hand vägrar jag även om jag har hyvlarna. Det blir inte bra om man inte är född med handhyveln i handen och det är inte min generation.
Jag har ingen fräsmaskin, men kommer att införskaffa en sådan om det behövs. Är det lätt att hitta fräsprofiler till fönsterämnen?
 
En del profiler går lätt att ta fram med en handöverfräs i bord och sådana stål är rätt lätt att hitta lite varstans. Toolbox har ett bra sortiment av rätt hög kvalitet.

Menar du en större vertikalfräs så har Toolbox de stålen med men tänk på att den maskinen är jäkligt farlig även för proffs. Det är de maskinerna som står för de flesta olycksfallen på snickerierna.

/Kent
 
Det är igentligen inte så svårt att tillverka fönster, när jag byggde ut huset så tillverkade jag alla fönster och dörrar själv med en vanlig överhandsfräs och stål från Clas Ohlsons, och sedan så glasade jag med energiglas. Tänk bara på att göra jiggar om du vill ha spröjs och spänn fast ordentligt i hyvelbänken.

Lycka till
 
  • DSC00551.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ranningen skrev:
Det är igentligen inte så svårt att tillverka fönster, när jag byggde ut huset så tillverkade jag alla fönster och dörrar själv med en vanlig överhandsfräs och stål från Clas Ohlsons, och sedan så glasade jag med energiglas. Tänk bara på att göra jiggar om du vill ha spröjs och spänn fast ordentligt i hyvelbänken.

Lycka till
Snyggt !

/K
 
ranningen skrev:
Det är igentligen inte så svårt att tillverka fönster...
MYCKET snyggt.
Fast det är möjligt att din och min definition på svårt är olika :)

/ Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.