Byggahus.se
Max byggyta är 160m2 för huvudbyggnad och 50m2 för komplementbyggnad.

Vi är just nu uppe i 106.4m2 för huvudbyggnaden, vi hade tidigare tänkt bygga ett fristående dubbelgarage på 50m2.

Har börjar fundera på om vi ska utnyttja de sista 53.6m2 till att bygga dubbelgarage, problemet är att vi då även kommer behöva en liten hall i anslutning till garaget (så den lilla storleksfördelen försvinner). Vad finns det för fördelar och nackdelar med att bygga ihop garaget med huset? Förutom det mest uppenbara då (slippa väder och vind när man går ur bilen).

Räcker 50m2 för dubbelgarage där en pendlarbil och en "sommarbil" ska stå? Har inga problem med att köra ut en bil om det ska mekas (byta däck, bromsskivor, belägg, olja osv. Har mobil billyft). Funderar även på att bygga två rymliga enkelgarage istället, ett i anslutning till huset där pendlarbilen står, och ett fristående garade där sommarbilen står.

Tips och förslag?
 
Det bästa är att ha bruksbilen i en carport. Blöt bruksbil kommer in i garaget och höjer fuktnivån som smittar av sig på finbilen.

Vidbyggt dubbelgarage med dubbelport för hobbybruk. Och en fristående carport, dubbel även där om det finns plats :p
 
50m2 funkar för två bilar... problemet blir om du även ska förvara allt annat i garaget tex. Gräsklippare, barnvagn, cyklar, vinterhjul, crossen, stegar, färgburkar, trädgårdsmöbler, spadar, blommjord, båtmotorn, plastgranen, påskpynt, slalomskidor, osv...
Om du ska bygga ihop eller fristående har jag inget svar på. Beror kanske på tomten också?

//AA
 
Garage ska väl utgöra en egen brandcell?
Vilket i så fall ställer lite högre krav på brandsäkring gentemot huset, såsom gissningsvis brandvägg EI60 eller EI120(?) samt brandtätade genomföringar (el, vatten & vent).

Fristående garage några meter från huset klarar sig utan några sådana krav.
 
Johannes Carlsson skrev:
Det bästa är att ha bruksbilen i en carport. Blöt bruksbil kommer in i garaget och höjer fuktnivån som smittar av sig på finbilen.

Vidbyggt dubbelgarage med dubbelport för hobbybruk. Och en fristående carport, dubbel även där om det finns plats :p
Dubbelport blir det, men det finns dessvärre inte plats för carport (garaget hamnar på norra sidan och vi vill maximera tomten i söderläge). Pendlarbilen kommer vara en elbil så den "måste" stå inne. Får se till att ha ett välventilerat garage så fukten inte påverkar lekbilen (eller finbil, lite beroende på hur man ser på det)


saiter skrev:
50m2 funkar för två bilar... problemet blir om du även ska förvara allt annat i garaget tex. Gräsklippare, barnvagn, cyklar, vinterhjul, crossen, stegar, färgburkar, trädgårdsmöbler, spadar, blommjord, båtmotorn, plastgranen, påskpynt, slalomskidor, osv...
Om du ska bygga ihop eller fristående har jag inget svar på. Beror kanske på tomten också?

//AA
Bygger vi ihop garaget med huset så har vi möjlighet att bygga 50m2 förråd, så på den fronten klarar vi oss.


Oldboy skrev:
Garage ska väl utgöra en egen brandcell?
Vilket i så fall ställer lite högre krav på brandsäkring gentemot huset, såsom gissningsvis brandvägg EI60 eller EI120(?) samt brandtätade genomföringar (el, vatten & vent).

Fristående garage några meter från huset klarar sig utan några sådana krav.
Detta bör konstruktören ha koll på, men det enda som påverkas är kostnaden och den är liten i sammanhanget. Men tar det med mig.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Fundera på om ni i framtiden kan tänkas vilja bygga ut, t ex när barnen blir större/stora, för i så fall är det ju synd att bli av med den möjligheten genom att bygga ihop garaget nu.
 
Man brukar räkna med att ett garage för en bil skall vara minst 3x6 meter. För två bilar blir det då 6x6=36 kvadrat plus litet extra utrymme för arbetsbänk och verktyg och maskiner och mariginal så man kan skruva bekvämt. 50 kvadratmeter låter riktigt bra.
Jag skulle bygga två dörrar bredvid varandra med en kraftig stolpe mellan i stället för de moderna dubbelportarna.
Det skulle dels vara opraktisk och dels mot mitt miljö- och beredskaps-tänkande att vara beroende av elektricitet för att öppna och stänga garagedörren.
Jag skulle bygga garaget som en separat byggnad dels av brandsäkerhetsskäl och dels för att då kan man ha portarna på gaveln så att man inte hindras av snö och is från taket.
 
Ska det kunna fungera som två separata garage så bör det, som heimlaga skrev, vara två portar och helst med mer än en stolpe mellan, om man vill kunna dela av garaget med mjuk el hård, fast el rörlig mellanvägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.