Byggahus.se
Hej,

Min granne vill att jag upplåter del av min mark som vägservitut och har erbjudit sig att ge mig yta på hans mark (som inte har något värde för honom) som jag kan sammanlägga med min nuvarande tomt utan kostnad. Jag har en tomt på cirka 1800 kvm och kommer att få cirka 200 kvm av grannen.

1. Kommer detta utlösa reavinstbeskattning?
2. Finns det några andra kostnader än lantmäterikostnader som tillkommer?

Mvh

Peter
 
Vore det inte bättre om ni byter mark rakt av? Om jag fattar frågan rätt så skulle grannen få ett sevitut på mark du fortfarande äger, men du får mark av grannen?

Vore det inte bättre för båda parter om han får marken för vägen, och du får mark som kompensation?

Med det upplägg du skriver om så finns risk att lantmäteriet lägger hela kostnaden på dig, eftersom du anses få störst nytta av fastighetsregleringen.
 
hempularen skrev:
Vore det inte bättre om ni byter mark rakt av? Om jag fattar frågan rätt så skulle grannen få ett sevitut på mark du fortfarande äger, men du får mark av grannen?

Vore det inte bättre för båda parter om han får marken för vägen, och du får mark som kompensation?

Med det upplägg du skriver om så finns risk att lantmäteriet lägger hela kostnaden på dig, eftersom du anses få störst nytta av fastighetsregleringen.
Jag vill behålla min tomt så stor som möjligt så jag kan stycka av en tomt i framtiden.

Kostnaden för lantmäteriet reglerar vi separat så den kan vi bortse från.

Frågan är om fastighetsregleringen där min tomt utökas kan medföra reavinstskatt på mitt befintliga hus? För brf utlöses ju reavinstskatt om ytan ändras: http://www.di.se/nyheter/skattechock-hotar-bostadsratter/

Jag vill inte riskera att få betala lagfart på nytt för den nya kombinerade fastigheten och reavinstskatt för mitt befintliga hus.
 
Allt som rör lantmäteriet ger mig rysningar.
De tar säkert samma avgift för 200 m2 som för 2000.
Och det blir alltså två fastigheter som berörs:
Grannens, som blir 200 m2 mindre, och din, som blir 200 m2 större.
Och därtill ett servitut.

Har ingen aning vad det kommer att kosta, men gissar på 50.000.
Bara att "slå ihop" två tomter till en fastighet kan lätt kosta 30.000.

Men vad spelar det för roll för framtida avstyckning om marken är såld, eller om den är upptagen av ett servitut?

Någon reavinstbeskattning kan väl inte komma i fråga, då inga pengar har bytt ägare.

//Juridisk novis
 
peter_sweden skrev:
Jag vill behålla min tomt så stor som möjligt så jag kan stycka av en tomt i framtiden.

Kostnaden för lantmäteriet reglerar vi separat så den kan vi bortse från.

Frågan är om fastighetsregleringen där min tomt utökas kan medföra reavinstskatt på mitt befintliga hus? För brf utlöses ju reavinstskatt om ytan ändras: [länk]

Jag vill inte riskera att få betala lagfart på nytt för den nya kombinerade fastigheten och reavinstskatt för mitt befintliga hus.
Bostadsrätter jämställs med värdepapper, och inte fastigheter, det är därför de har andra regler för förändring av yta t.ex, så det ska du inte behöva oroa dig för.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Håller med Kindvall, ingen risk att BRF-situationen har någon relevans här.

Nu vet jag inte hur tomterna ser ut och vad du tänkt stycka av, men ge inte bara grannen rätt till väg över din mark, utan överväg om även din framtida avstyckning har behov av den vägen och skriv servitut eller bilda vägförening utifrån det. Då kanske du måste vara med och betala nu, men har hanterat ett eventuellt framtida problem. För är det grannens väg på din mark är det inte givet att han (eller en framtida efterföljare) är så medgörlig om han är emot den förmodade nybebyggelsen.

Tänk långt!
 
Tänk på att om du utökar arean på din fastighet så kanske du behöver betala VA-anslutningsavgift motsvarande de tillkommande kvadratmetrarna. Det är lite olika regler beroende på vilken kommun man bor i. Avgiften brukar kunna ligga runt 20-30 per kvm. Är det en fastighet för enskilt bruk så brukar dessutom avgiften ha ett tak som varierar beroende på vilken kommun du bor i. Är din fastighet så stor att du redan är uppe i maxavgiften i din kommun är det inga problem.

Sedan brukar kommunerna vara dåliga på att följa upp "utökade tomter" så det är frågan om någon kommer att kontrollera ifall du inte anmäler det självmant...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.