Byggahus.se
Hej,

Jag undrar en sak angående en faktura som jag fick i dag av ett elbolag. En elektriker av ett mycket känt elbolag var hemma hos oss och fixade några elkablar mm. Tiden han var hemma och arbetade var 50 minuter! Däremot när jag fick fakturan hem, såg jag att jag skulle betala för 1 timme och 40 minuter!! Jag ringde genast bolaget och pratade med den ansvarige om fakturor som meddelade att det kan vara möjligt att det har blivit ett skrivfel men att han först ska tala med projektledaren som i sin tur ska prata med den elektriker som var hemma hos oss och då återkomma till mig.

Nu när jag fortfarande väntar på deras svar (de sade nämligen att de skulle ringa imorgon) ville jag fråga vad som gäller rent juridiskt! Det elbolag är det inte första gången jag anlitar, utan det har hänt att de har varit hemma hos oss för andra liknande tjänster. Jag har bestritt fakturan och begärt en faktura med korrekta uppgifter för att kunna betala. Vem har bevisbördan och vad kan jag mer göra om de inte går med på det och ändå vill ha betalt för så lång tid när de ändå enabrt har jobbat 50 minuter?

Tack på förhand och hoppas på ett svar så snart det bara går så att jag ska vara medveten om vad jag ska svara när de ringen imorgon.

Med vänliga hälsningar,
 
Det är dom som har bevisbördan för arbetstiden. Dock uppfylls den normalt sett genom en tidbok eller liknande.

Hur vet du att han bara var där 50 min?

Som jag ser det är väl frågan om det är värt att bråka om det, kan inte skilja mycket i kronor räknat, troligtvis bäst för alla parter om ni kan komma överens om en vettig medelväg ifall de inte direkt går med på att sänka fakturabeloppet
 
Normalt sett får man ju betala för all tid som han lägger på ditt jobb och inte bara exakt dom minuterna han är innanför din dörr.
 
O
tja oftast brukar man debitera per påbörjad timme eller halvtimme. Det kan också vara restid eller liknande... han kanske var tvungen att köpa något på vägen då. tycker inte att den tiden extra är nått att bråka om....
 
God morgon,

tack för era svar! 50 minuter har jag räknat från och med den tid han kom, alltså gick av bilen och den tid han lämnade huset! Han arbetade ca 40 minuter eftersom han först tittade på vad som behövdes osv varför jag menar att jag inte har räknat exakt de minuterna han enbart jobbat.
 
Jag skulle nästan vilja gå så långt som att utbrista ett Herregud!, men gör nog inte det.

Jag kan förstå att man blir upprörd om faktureringen inte stämmer, men vad har ni egentligen avtalat? Har du frågat vad som tillkommer i restid etc?

Att avrunda till hel timme är väl i det närmaste praxis, och lägg sedan på 20 minuters restid per enkel väg. Var glad att de inte debiterat 2 elelr 3 timmar istället.

Svälj förtretet och betala är mitt tips.
 
Prisskillnaden är inte särskilt stor 800-900kr MEN jag tycker att det är så orättvisst att man ska hålla tyst för att inte ha problem med bolaget! Den ansvarige på bolaget svarade idag att hon ska kreditera hela fakturan (efter vår ''diskussion'') MEN det var inte heller mitt syfte. Jag kommer ändå betala det jag anser skäligt och då ink. material och restiden! Ingen ska få utföra jobb gratis men inte heller lura folk på det sättet. Som sagt har jag tidigare anlitat samma bolag så jag känner till priser på övrigt bl.a. restiden och material och den här är första och sista gången de gjort ett sådant misstag.

Hur skulle ni själva reagera ifall ni hade kommit så långt att den ansvarige skulle kreditera fakturan? Skulle ni lita på personens ord eller betala? Jag litar inte längre på dem i alla fall och ska betala en del av summan som matsvarar arbetets utförande.
Tack på förhand
 
Mikael_L
Hade röris hos oss, han var väl här ca 45 minuter. När fakturan sent omsider damp ner var det 2 timmar debiterat. Men ingen bilers, ingen restid eller annat.

Jag orkade inte påpeka nåt, betalade bara. Vi hade inte avtalat nåt speciellt heller, så han hade säkert kunnat lägga på diverse konstiga avgifter istället.

Och handen på hjärtat, det var ju ett litet skitjobb, svårt att få lönsamhet ifall man bara får debitera tid innanför tröskeln. Även om han var här i 45 minuter, så avbröt han väl ett annat jobb i 1,5 timme ... :surprised:

Om han nu sa på det andra jobbet "jag saknar en XXXXX, åker och köper en" så att han kanske fick dubbelt betalt har jag ingen aning om. Men så illasinnat kan man väl inte tänka om VVS-killar, väl. ;)
 
Hade han gjort likadant i en vecka eller två, dvs debiterat 1 timme extra varje dag så hade jag kanske frågat om det var restid som debiterades i timmarna. I det här fallet hade jag nog inte bemödat mig att fråga ens. Om han utförde jobbet i en knapp timme och la på en halv för resan dit känns som, so what..
 
Men det är ju klart att debiterar de 800- 900 kr för 50 extra minuter (antar att det gäller en person?). Då kanske man har rätt att anta att restid etc. ingår.
 
imported_Anders_S skrev:
Hade han gjort likadant i en vecka eller två, dvs debiterat 1 timme extra varje dag så hade jag kanske frågat om det var restid som debiterades i timmarna. I det här fallet hade jag nog inte bemödat mig att fråga ens. Om han utförde jobbet i en knapp timme och la på en halv för resan dit känns som, so what..


Håller fullständigt med Anders_S här.

Det är givetvis så att du ska kunna höra efter med hantverkaren som var hos dig vad det är han har gjort och vad du betalar för i detalj, Så är det ju med allt. du ska veta vad du betalar för, i det här fallet skulle jag nog se det som en skitsak och bara betala då det verkar mkt jobbigare att stå på sin rätt o ringa runt.

Men det är jag det :)
 
Tänk om hantverkare skulle skulle kunna ha en fast prislista inkl allt för sådana här mindre jobb. Typ: Koppa in diskmaskin standard 795kr, tvättmaskin standard 895kr, byta packning i kran 695kr etc. Inkludera restid och avstånd i kommunen och så behöver man inte stå med tidtagaruret sedan. Och kanske lägga till en "materialsats" á 150kr i de fall det behövs en ballofix, lite drev och gängtejp.

Väldigt många av de här diskussionerna handlar mest om att hantverkaren har svårt att förklara sin prismodell för kunden. De får en faktura som de inte förstår innebörden av, och känner sig lurad.
 
Tjaa.. På 70 -talet när jag gick på gymnasiet så jobbade jag samtidigt på en TV- verkstad (elektronikintresset fanns redan då). Då tillämpades en fast prislista för reparationer. Vi hade en liten bok där en mängd olika feltyper fanns upptagna.

Det fanns en sådan lista som alla privata handlare följde och en annan lista som Kooperationens företag följde. Jag jobbade på en serviceverkstad som drevs av KF.

Vår lista var utformad så att det fanns en otrolig massa ovanliga fel upptagna som vi aldrig någonsin råkade ut för, de ovanliga felen kunde typiskt ta 10ggr längre tid att felsöka. Ändå var de tidssatta till nästan 0. Det fanns vissa vanliga feltyper som vi på vår enda verkstad ibland reparerade 100 om dagen, de tog 2-7 minuter inkl sluttest, ibland fick reparatören stanna och se upptagen ut en stund hos kunden för att överpriset inte skulle bli alltför uppenbart. De var prissatta till motsvartande 1,5 timmars jobb.

Finessen var att konsumentverket (eller vad det hette på den tiden) gav ut prisjämförelser där vi alltid vann. Detta genom att man jämförde genomsnittet för prislistorna. Efterssom vår prislista innehöll ett antal hundra typer av reparationer som aldrig utförs, med lågt pris så låg vårt genomsnitt lägre. De privata handlarna hade en mer ärlig prissättning men såg dyra ut i jämförelser.
 
Redigerat:
A
Jag kan inte riktigt fatta varför vissa tycker att man ska betala en faktura som man anser är felaktig?
Kanske är det så att det är andra saker, t.ex. restid eller annat som förklarar debiteringen, men då borde det stått på fakturan, alternativ får firman förklara varför den ser ut som den gör. Jag skulle aldrig betala en faktura som jag inte förstår.

Jämföra timpriser och materialpåslag m.m. tycker det flesta är helt ok att göra, men ifrågasätter man en misstänkt överdebitering är man tydligen en tjafsig småaktig typ verkar vissa tycka, konstigt...
 
Rambodal_hus skrev:
God morgon,

tack för era svar! 50 minuter har jag räknat från och med den tid han kom, alltså gick av bilen och den tid han lämnade huset! Han arbetade ca 40 minuter eftersom han först tittade på vad som behövdes osv varför jag menar att jag inte har räknat exakt de minuterna han enbart jobbat.
Vet inte om jag missuppfattar något men att sätta sig in i problematiken, dvs att gå och titta, tillhör väl definitivt debiterbar tid. Det hade nog blivit rätt mycket dyrare om han inte hade lagt de minuterna innan.

Gissar att det blev en del pappersjobb för honom som gjordes på firman, dvs fakturaunderlag etc och det kan vara det som är inbakat.

Men visst är det lite irriterande när man inte fattar vad man betalar för.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.