Byggahus.se
Dräneringsbrunnar med rostade lock nära en husgrund med avtaget lock och synligt vatten, omgiven av gräs och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots att jag bott i huset i 10 år har jag inte fått kläm på dräneringen. Vilken funktion har de rör och brunnar som synd på bilden? Där locket är avtaget syns lite vatten längst ned. Är det en spolbrunn för dräneringen? Varför finns det ingen i andra änden av huset? De övriga locken har rostat fast men jag antar att det är själva dräneringsbrunnen som är det stora locket. Finns det något sätt att kolla statusen på dräneringen? Den är troligengjord på 90-talet och fungerar såvitt jag kan bedöma. Tacksam för svar 😀
 
Hej,
nu är jag en novis på det här området men ser att ingen har svarat tidigare.

För att avgöra vad det är så kan du spola vatten med trädgårdsslangen där stuprören går ner i marken, porlar det från där locket är av så är det sannerligen en spolbrunn.
Jag har förstått att man inte behöver flera utan en på lägsta punkten... Bara för att jag säger det nu så är säkert din spolbrunn på högsta punkten.

Börja med att spola med trädgårdsslangen och lyssna där locket är av.
 
Det stämmer, jag har faktiskt kollat just det tidigare. Det jag egentligen vill få koll på är hur dräneringsröret mår. Får nog försöka bryta upp de övriga locken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.