Byggahus.se
Hej,

Vi har fått mögeltillväxt i blindbotten i krypgrunden och har därför tänkt att installera en sorpetionsavfuktare via någon firma. Vi har fått offert på en Corroventa från Anticimex och Munter M190Y från en annan firma. Totalkostnad blir ungefär samma så vilken bör jag välja? I båda offerterna ingår kabeldragning men stor fördel är garantin på Corroventan som är 10 år då Munter bara har 2 år. Är detta ett stort argument för att välja Anticimex och Corroventan?

Jag vill gärna inte investera i en ny snart igen.
 
Kräver Corroventan mer underhåll/service för att sträcka garantin till 10år?
 
Vad jag kan se kräver inte Corroventan mer underhåll än att byta filer för att det skall vara 10 års garanti.
 
Ja, är servicekostnaderna jämförbara så är ju onekligen 10 års garanti tilltalande för mig.
 
  • Gilla
JFTENG
  • Laddar…
Det är den stora skillnaden och att Anticimex inte tyckte vi skulle fixa påväxten på blindbotten då det löser sig medans andra firman tog med i sin offert att fixa mögelpåväxten och tyckte det behövdes.
 
T
Munter M190 har vi, inte nöjda då den låter mycket.
 
Det som kan konstateras för själva krypgrunden är några saker. Vi har för hög luftfuktighet, byggplasten har hål på vissa ställen, det är ej rör dragna från sorpetionsavfuktaren och förmodligen för liten modell för ytan vi har, mögel i blindbotten bör åtgärdas. Vi har fått nedan offerter och innehåll från 3 olika firmor och funderar vilken man skall välja och kanske lägga till någon del i offerten?

1. Ersätta avfuktaren med en Corroventa och dra rör. Ingen ny bygglast eller annan åtgärd.
2. Ersätta avfuktaren med en Munters och dra rör. Även ta bort möglet.
3. Behålla avfuktaren men dra rör, lägga till styrd ventilation med fläktar och göra hål i ventilationsluckorna där fläktarna skall vara och lägga matta istället för byggplast. Även ta bort möglet.

Ingen av dessa är ju komplett så vad skall man välja eller lägga till? Matta istället för byggplasten som har hål låter som ett bra alternativ, fixa möglet måste ju åtgärdas men sedan är frågan sorpetionsavfuktare och rör men isåfall vilken samt styrd ventilation och nuvarande sorpetionsavfuktare eller ny sorpetionsavfuktare och ej styrd ventilation.

Vad har ni för tips? Jag cill ha en så långbar och bra lösning som möjligt.
 
Vad har du du för sorptionsavfuktare idag?

Kan du göra en handritad skiss på hur grunden ser ut? Den kan vara enkel och fota med mobilen och ladda upp.

Kan du ta några bilder i krypgrunden och ladda upp?

Firmorna ger säkert bra förslag men de vill också sälja utrustning och installation. Total priset efter ROT brukar bli mycket pengar. Sen hänger det ihop med om du själv kan tänka dig att lägga lite timmar som kan spara en hel del pengar. Det skulle vara intressant att få se totalpriset på respektive offert.

När det gäller garanti och service kan vi ta det i nästa inlägg.
 
Corroventa är bra mycket bättre än munters. För övrigt gör Corroventa Munters minsta modeller åt dem.
 
Vilken modell av Munters tillverkar Corroventa?

Att olika modeller av Corroventa och Munters kan vara bra eller bättre i olika typer av installationsmiljö kan vara en faktor att ta hänsyn men att generalisera kvalitetsskillnad håller jag inte med om.

Corroventa är bra samtidigt var det Munters som uppfann sorptionstekniken och flera av deras mindre modeller används i många fler krävande miljöer.
 
Hej igen,

Bifogar bilder på de första två offerterna och vad de innehåller men ej priset för offert 2 som ligger på 37 838. Tredje offerten gäller http://www.penthon.com/krypgrundsprodukter/penthon-med-styrd-ventilation/ för ca 36 000 då även lägga matta och ta bort mögelpåväxt ingår.

Bifogar även skiss på hur jag tror krypgrunden ser ut samt bild från krypgrund och på nuvarande avfuktare som jag tror är en Acetec PD150.

Utifrån detta kanske ni kan ge mer kvalificerade svar på bäst offert eller alternativa lösningar? Då både jag och tjejen har problem med vissa kroppsdelar så går vi gärna inte ner och gör jobbet själva

Mvh
MO

Bild på en offert för installation av krypgrundsavfuktare med specifikationer och syfte för att förebygga fuktproblem. Foto av en offert för installation av en avfuktare i krypgrund listande tjänster och totalpris på 31,305 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en krypgrund med svart plast på marken, rör och en avfuktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en krypgrund med synlig avfuktare, isoleringsplast och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En krypgrund med en avfuktare, täckt med plast och byggställningar synliga i den svagt upplysta utrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade själv en Acatec i krypgrunden. Den hade problem att få ner fukthalten i grunden då den skapade ett undertryck som drog fram fuktig luft i de glipor som fanns i marktäckningen. Investerade i en Woods DSC70ES.
Funkar perfekt för mig. Fördelen är att den inte skapar ett undertryck. Bortföring av fukten/vattnet sker med en inbyggd pump i avfuktaren via en slang till lämpligt avlopp. Jag löste detta med att borra ett hål i grundmuren och leda vattnet till takavvattningen. Allt under jord så att det inte fryser.
Med Acatec kom jag aldrig ner under 70% och den jobbade ständigt, nu ligger jag stadigt på 53-55% och Woods'en jobbar lite till o från.
Min krypgrund är helt ok nuförtiden. Varmare och definitivt torrare.
DSC70ES kostar ca 10 000 kr, jag tycker den är värd varenda krona.
Tycker inte att jag har sett någon ökning av elförbrukningen men då jag nyligen har "investerat" i Z-wave så är det en energimätare inplanerad för att få koll på det.
Ni ser på kurvan när acatecen åkte ut och woods kom in, Juli 16. Höjde börvärdet efter ett par veckor.
 
  • Graf som visar minskning av fuktighetsnivåer i en krypgrund efter byte av avfuktare i juli 2016.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T
Hej, det är ju en erkänd och bra teknik med sorptionsavfuktare, dessutom så undrar jag hur det kan komma luft genom marken, jag tror du fått en dålig maskin.

Jag har en Munters 190 installerad och har absolut inga problem att ligga på mellan 50-56% luftfuktighet efter det att jag satt igen alla ventiler in i krypgrunden. Initialt så lät den mycket men efter att jag ställde ner flykthastigheten till normal, från hög, så störs inte min familj längre.

Jag tycker lösningen känns väldigt tillförlitlig, funderar dock på att lägga på tjockare markisolering för att höja temperaturen lite, tror den investeringen lönar sig på 5-7 år.
 
Tack för bilderna. Familjen har några miljöer vi skyddar med sorptionsavfuktare och har bla Corroventa, Acetec PD150, Munters M190Y mfl. Jag ser att det står TT2 på Corroventa så jag ska tittat lite snabbt och se om något ändrats mot föregångaren.

Jag svarar på platta och det är lättare att ge reflektioner från min erfarenhet när jag inom något dygn har tillgång till datorn. Jag skulle uppskatta om du kunde svara på några frågor.

Ingår någon avfuktare i Penthanons offert eller något annat förutom styrd ventilation, isolering och "påväxtsanering"?

Det räcker med cirka-siffror.
Hur många kvadratmeter är krypgrunden?
Hur högt är det i grunden? ( är det ungefär samma i hela grunden?

Finns det några avgränsade "fack" i grunden? ( dvs typ som rumsindelning)

Finns det luktproblem?

Jag hoppas det är ok med frågor. Det är enklare att ge mer relevanta reflektioner utifrån ert hus förutsättningar.

Jag har tillgång till PC:N inom något dygn vilket gör det enklare att skriva.
 
Jag ser att du skrev skiss och det ser jag ingen uppladdad.

Mina reflektioner blir tekniskt snarlika oberoende om ni gör jobb själv eller köper en komplett lösning. Spontant ser det ut som om ni bör be om komplettering av offerterna utifrån den text jag sett och bilderna från er grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.