Byggahus.se
Ska gjuta en platta.

Funkar följande:

Gräva ca 0,5m, fylla med makadam, packa denna och sedan gjuta en platta direkt på?

Hade inte tänkt dränera runt. Garaget kommer ligga ca 10m från huset.

Jag har tillgång till gratis betong och makadam...och vill komma undan billigt.
 
Mitt tidigare garage hade en 10 cm:s betongplatta på makadambädd. Garaget hade stått där i 27 år när jag sålde, och står väl där än...

Annars rekommenderas väl dränering och någon skiva cellplast om man ska göra det ordentligt.
 
Jo, armering blir det.
Skall inte ha varmgarage.
 
Du måste även tänka på att få bort allt mtrl som är tjälfarligt dvs lera m.m. som kan hålla vatten då det fryser. Det är extra viktigt då du inte ska värma garaget.
Lägg en geotextilduk i botten så klarar det sig.
Tänk även på att skydda gjutformen från tjälfarligt mtrl.
Lägg ner ett dräneringsrör, det kostar inte mer än ca 20 kr/meter på Byggmax, det kan det vara värt även om du får allt annat gratis.
 
BAS skrev:
Lägg ner ett dräneringsrör, det kostar inte mer än ca 20 kr/meter på Byggmax, det kan det vara värt även om du får allt annat gratis.
Dräneringen måste ju kopplas på det befintliga runt huset. Jag befarar att det blir trubbel då, eftersom den inte lär vara så fräsch, och jag har inga medel att åtgärda den i nuläget.
 
Kan du inte gräva en stenkista så länge?
(kostar nästan bara hårt arbete ;D )
 
Kom ihåg att generellt så ska en platta alltid vara kantförstyvad dvs betongen bör vara 20 cm där väggarna står och ca 10 cm i övrigt. Dessutom bör du läsa på hur armeringen ska läggas. Ett rutnär är oftast inte tillräckligt, det ska vara dragarmering längs förstyvningen och krokar i hörnen. Kom också ihåg vinkeljärnet vid infarten.
 
Om man ska ha takskjutport som monteras på insidan väggen så bör man redan vid gjutningen se till att ha fall från den punkt portbladet hamnar och utåt, annars med fall från ytterkant på plattan kommer regnvatten att rinna under porten och in i garaget !
 
Detta med sockelbalk är mycket viktigt.

Smit in på biblioteket med en anteckningsblock och kolla lite i "Garageboken" av Lars-Ingemar Hultqvist. Överväg också färdiga sockelelement.

 
Jag tar chansen och "lånar" denna tråden med ett par liknande frågor: :-[

1. Har ett garage med gjuten "sarg" (byggt 56)men med grus inom denna sargen,tänkte nu gjuta platta och även lägga i prisolrör i golvet för att senare koppla på en vanlig liten elpanna och köra glykolblandat.(kommer inte vara ständigt uppvärmt) nu är frågan hur jag bär mig åt med Singel/isolering/armeringen då denna behöver binda ihop sargen med den färska plattan? ???

2.har tänkt att förlänga ovanstående garage med ett "kallförråd" (med grusgolv)
Utbyggnaden kommer att bli ca 1,6(L)x4,20m(B) meningen är att förvara trädgårdsredskap, motorcykel och diverse i det utrymmet,frågorna är då:
*1-hur mycket behöver jag gräva ur av den befintliga jorden?
*2-plinta eller lägga en ram av Leca?hur många plint på en sträcka av 4,20?
 
??? ingen?? jag *BUMPAR* :-/
 
Mangelito skrev:
Jo, armering blir det.
Skall inte ha varmgarage.
Jag kan nästan slå vad om att om 5 år har du ångrat dig att du inte la ner cellplast för du vill nu ha värme i garaget...
 
Du behöver inte förbinda sockeln med plattan i garaget. Det alternativ som finns är att lägga emellan en cm med något som går att ta bort, tex plastfolieklädd plywood eller bräda. Sen fyller du mellanrummet när betongen härdat med uretangummi och vips så har du fått dig en rörelsefog. Om den är övermålningsbar när du målar garagegolvet sen så blir det osynligt.
 
Två: Med 4,20 i avstånd så beror det på vilken dimension du har på virket. 6" (145mm) klarar 2,40 och 5" 2,00 mellan plintar vid altanbygge iaf.
 
Tack för svaret LB!

det där med rörlig Fog låter ju klart fördelaktigt, då behöver jag ju inte Låta armeringen brygga överhuvudtaget :D

Hur tjock platta brukar man gjuta? Jag ska bara ha bilen i garaget och kanske hålla på med domkraft och knixa lite,10cm med 2 armeringsnät, räcker det?

Hur mycket markisolering behöver man eg. ha ? 10cm?
(Värmegolv-ska lägga prisolrör och köra glykolblandat.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.