Byggahus.se
Hej alla bygglada medlemmar.
Jag har ett litet projekt som skall förverkligas men jag behöver Er kunniga hjälp för att detta skall ta fart.

Jag skall bygga ett hus som är ca 15 x 11m, halva huset på bredden skall vara 2 plans och hälften en plans, detta för att slippa spränga för mkt. berg. Det är en fallhöjd på ca 2m per 10 meter och jag undrar om jag skall planspränga eller bygga huset på plintar där det skall vara en plans?
Hur känslig är det att spränga när man har grannhus 15m från sprängplatsen? En har torpargrund en har källare.
 
Spränga kan vara dyrt i ditt läge.
Det kan gå att istället knacka bort? Görs ofta med grävmaskin som har knacktillsats.
Beror på kvaliteten på berget och om det finns ngn entreprenör med sådan utrustning där du ska bygga.
 
Sprängning är dyrt men att bila bort några större mängder berg är ingen vidare lösning. Hittar du någon som är villig att göra det lär även det bli dyrt, för det kommer ta lång tid om inte berget är ett inferno av sprickor redan nu. Idag finns många sätt att spränga berg på och dynamit är inte det enda alternativet. Jag vet de som sprängt alldeles intill sin egen grund vid utbyggnader så 15m skall inte vara ett problem. Kolla med någon entreprenör i närheten och se om du kan göra någon del av jobbet själv om du vill spara pengar. Själv "tjänade" jag 22kkr på att borra hålen själv när jag sprängde för min grund. Det tycker jag var en OK timpenning för 14 timmars jobb.
 
knapptfolkvett skrev:
Sprängning är dyrt men att bila bort några större mängder berg är ingen vidare lösning. Hittar du någon som är villig att göra det lär även det bli dyrt, för det kommer ta lång tid om inte berget är ett inferno av sprickor redan nu. Idag finns många sätt att spränga berg på och dynamit är inte det enda alternativet. Jag vet de som sprängt alldeles intill sin egen grund vid utbyggnader så 15m skall inte vara ett problem. Kolla med någon entreprenör i närheten och se om du kan göra någon del av jobbet själv om du vill spara pengar. Själv "tjänade" jag 22kkr på att borra hålen själv när jag sprängde för min grund. Det tycker jag var en OK timpenning för 14 timmars jobb.
Absolut så är tyvärr sprängning och dyl kostsamt samt arbetskrävande, men som du säger så tänker jag göra så mkt som möjligt själv och så hoppas jag på att kostnaden sjunker. Många tack för svaret det där med berggrund verkar ganska invecklat så jag är tacksam för alla svar.
 
anaitis skrev:
Spränga kan vara dyrt i ditt läge.
Det kan gå att istället knacka bort? Görs ofta med grävmaskin som har knacktillsats.
Beror på kvaliteten på berget och om det finns ngn entreprenör med sådan utrustning där du ska bygga.
Eftersom min bekant har spränglicens så kommer han att göra det för en billig peng, så att knacka bort går bort men tack för tipset!
 
Om du kan bygga hela huset på berg så finns det väl ingen anledninga att spränga? Eller fattade jag din fråga fel?
 
Till Gurravasa.
Jag kan inte bygga hela huset på berg så det skall till hälften vara en plan och till hälften två plan och det pga. 1. byyglovet, 2. mkt sprängning.
 
Vad kommer den del av huset som inte har berggrund under sig stå på? Makadam?
 
ja huset kommer att stå på platta, dvs den delen som inte står på berg.
 
Man ska väl helst ha samma underlag för hela huset för att minimera risken fär sättningar. Finns kanske lösningar för det idag, men jag bodde i ett suteränghus som sprack lite succesivt eftersom halva huset stod på berg och halva inte.

Jag lät spränga typ 15 cm från ett befintligt hus på tomten utan större skador än lite smutsig panel när sprängmattorna slog emot. Några tavlor föll ner också, men dem hade jag ju kunnat ta ner innan... ;)

Har du funderat på alternativet med att dubba fast en sula och mura på berget?
 
Hej Gurravasa,
Tack för nyttig info, jag är nämligen lite orolig för just sättningar iom underlags skillnader. Att dubba fast en sula säger du, ja tanken har slagit mig och det är nog så jag går tillväga. Tänkte faktiskt dubba en krans och sedan mura upp, men tror du det kommer att minimera riskerna för sättningar på det viset?
Skönt att höra att det med sprängningen inte kommer att vålla för stora bekymmer, förhoppningsvis ;)
 
Som Gurravasa skriver bör det vara samma typ av underlag under hela huset för att minska risken för sättningar.

Jag är inte expert, men vad jag förstår kan det även vara stor skillnad på att det tex på ena sidan huset är 20cm ner till berg och på andra sidan 200cm ner till berg. Där det är längre ner till berg måste det sannolikt paddas MYCKET väl med REJÄLA prylar för att det ska bli bra.

Jag skulle rekommendera dig att använda expertis på detta område; dvs inte en vanlig liten byggfirma eller någon lokal grävare...
 
Redigerat:
injonil skrev:
Som Gurravasa skriver bör det vara samma typ av underlag under hela huset för att minska risken för sättningar.

Jag är inte expert, men vad jag förstår kan det även vara stor skillnad på att det tex på ena sidan huset är 20cm ner till berg och på andra sidan 200cm ner till berg. Där det är längre ner till berg måste det sannolikt passas MYCKET väl med REJÄLA prylar för att det ska bli bra.

Jag skulle rekommendera dig att använda expertis på detta område; dvs inte en vanlig lite byggfirma eller någon lokal grävare...
Börjar bli allt mer införstådd med att det kan bli ganska så avancerat och invecklat, jag skall definitivt prata med en som kan detta men det är alltid nyttigt och höra Er här på forumet också!
Tack för tipset .
 
marre_x skrev:
Hej Gurravasa,
Att dubba fast en sula säger du, ja tanken har slagit mig och det är nog så jag går tillväga. Tänkte faktiskt dubba en krans och sedan mura upp, men tror du det kommer att minimera riskerna för sättningar på det viset?
Nej risken för att den delen av huset som står på makadamm rör sig lite medan delen på berg står helt still är ju densamma om du har plintar eller mur. Men kanske effekten av eventuella sättningar blir olika?

Kanske finns det speciallösningar för situationer där man inte kan undvika att bygga på delvis flytande och delvis fast grund? Plintar som kan ta upp viss rörelse?

Vet du hur långt det är ner till berg på den delen av huset där du tänkt göra platta? Om det inte är så långt kanske du kan mura den delen på berg också eller stödja med pålar? Att bygga en helt fast grund ger ju minst risk för sättningar.

Som du förstår har jag inga lösningar utan bara frågor, men kanske kan det ge dig lite idéer om vad du kan fråga en expert på området om. Jag tycker absolut att du ska lägga några tusenlappar på en riktig teknisk konsult ang detta.

Stort lycka till!
 
Nej jag vet inte riktigt hur långt ner det är till berget just på den sidan av huset, jag skall snart dit och gräva, borra och mäta då kommer jag ha en mer klar bild över hur markgrunden ser ut, men det du säger låter som det absolut bästa att försöka hitta berg på bägge sidor av huset. Kommer med mera info inom kort, tack så länge, bra funderingar kring detta d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.