Byggahus.se
Köpte häromdagen en begagnad cirkelsåg (Hilti sänksåg och massor med styrskenor i olika längder). Dock är klingan som följde med en specialklinga med konstig tandning (för att såga isolerade block med tunnplåt på sidorna).

Således skall jag köpa en ny klinga och står med den vanliga frågan. Vilken prisklass skall man välja?

Var inne och lämnade ett par andra klingor till slipning, och pratade med honom om vad som skiljer. Svaret blev att det är mängden hårdmetall i tänderna, och hur bra stommen är, dvs. om den lätt blir skev om man misshandlar den.

När jag kollar på olika prisalternativ (Klinga 160mm hål 20mm) så finns följande:

Biltema 18 tänder 75kr
Swedol CPOWER 18 tänder 94kr
Clas Ohlson 40 tänder 150kr
K-Rauta Bosch 36 tänder 279kr
Slipfirmans eget märke HM-slip 18 tänder 310kr
Hilti 18 tänder 474kr
Festool 48 tänder 594kr
Hilti 42 tänder 760 kr

Hur resonerar ni när ni väljer klingor? Slipfirman var tveksam till att slipa en biltemaklinga jag hade med, dessutom är det ju knappast lönsamt... Med tanke på att en del menar att klingan inte är bra förrän den är slipad en gång är det ju synd om den inte är lönt att slipa...

Hur resonerar man när man skall välja antal tänder? Har förstått att de flesta av er här på forumet som använder TS55 kör med originalklingan, som väl är 48 tänder? Är det inte väldigt svårt att klyva en 45:a med den?

Hiltin har ju verktygslöst byte av klinga, så jag funderar på att skaffa ett par olika. Men eftersom man är snål men vill undvika dumsnålheten vore det trevligt med lite erfarenheter från er andra här på forumet om klingor i olika prisklasser...

//nomis
 
nomis skrev:
Köpte häromdagen en begagnad cirkelsåg (Hilti sänksåg och massor med styrskenor i olika längder).
Bara för att jag känner för att vara dryg idag:

Hilti har ingen sänksåg, däremot cirkelsågar med styrskena.

Men till din fråga, Skulle helt klart satsat på en kvalitetsklinga, Hiltis eller Festools t.ex. En cirkelsågsklinga är ju ingenting man sliter ut i första taget, den kommer antagligen hålla i flera år(beroende på hur mycket du misshandlar den och dina krav på snitten etc.) så ett par hundra extra för en riktig klinga under hela dess livslängd är väldigt lite.

Låter nån annan svara på frågan om antalet tänder. Använder alltid 48(42?)tänders klinga i min sänksåg, för lat för att byta. Sågar dock nästan aldrig reglar/plank/etc med den, det har jag kap/ger sågen till.
 
Okej. Men med min definition på sänksåg så har dom det...

Den har ett ställbart stopp för djupet, tillräckligt stabil lagring för att sänka ned klingan i materialet utan vibrationer, och fjädrande klyvkniv som därmed fälls undan om man börjar såga mitt i en skiva. Samt att det beskrivs i handboken hur man går tillväga för att börja såga mitt i ett arbetsstycke.

Sen att de inte har särskilt bra hemsida eller är lika duktiga på att marknadsföra sig som Festool, det är en annan sak. Kan också hålla med om att den inte är lika specialanpassad för just sänksågning som Festoolen. Men det lilla jag har använt den hittils trivs jag ganska bra med att kunna låsa den i nedfällt läge och använda pendelhuv (vanligt klingskydd), eller köra sänksågning. Det man saknar vid sänksågning är en fjäder som trycker upp sågen.

Med handen på hjärtat så hade jag nog valt en Festo om jag inte snubblat över den här i fint skick för 2000 kr inklusive totalt 22 meter styrkenor i olika längder... Och hittills tycker jag att den verkar lika bra, men inte att den motiverar det dyrare nypriset än Festo.
 
nomis skrev:
Okej. Men med min definition på sänksåg så har dom det...
Visst har dom en sänksåg. Fast lite skumt att de inte gör nån reklam för den.
http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-22639&fview=1

Själv köpte jag ett sett CMT klingor gjort för Festool TS55. Kostade 499 inkl. moms för 3 st. 1 st grovklinga (24T) och 2 fintandade klingor. (40T) Dessa klingor ger faktisk ett mycket fint snitt och jag varken ser eller märker nån skillnad mot Festool´s egna.

Mer rimligt pris än Festool iaf.
 
Vad ska du såga?
 
screamin-daemon skrev:
Själv köpte jag ett sett CMT klingor gjort för Festool TS55. Kostade 499 inkl. moms för 3 st. 1 st grovklinga (24T) och 2 fintandade klingor. (40T) Dessa klingor ger faktisk ett mycket fint snitt och jag varken ser eller märker nån skillnad mot Festool´s egna.

Mer rimligt pris än Festool iaf.
Låter ju rimligt. Tror att det är samma dimension som i min Hilti: 160x20? Var köpte du dem?


Sågen kommer nog användas mest till bygg, d.v.s. OSB, spånskivor, panelbrädor o.s.v.

Eftersom jag har tillgång till Hammer justersåg blir det väl inte så mycket finsnickeri med handcirkeln, men det kommer nog bli en del sågning av mahognyplywood där det krävs precision på större arbetsstycken. Har också ett jobb som ligger och väntar där en 22mm MDF skall sågas till ute i fält...

Så jag antar att jag kommer att få skaffa några olika klingor. Ni som har fintandat (z48 t.ex.), hur fungerar det att klyva lite tjockare material, t.ex. en regel?

Man blir ju också fundersam när det kostar mer att slipa en klinga än att köpa en ny på biltema (gäller bara grovtandat iofs). Är det verkligen så stor skillnad? (Hoppas att det ska vara det så man undviker slit o släng och feltema!)
 
Jag kan rekommendera Freud klingor. Har haft en på sänksågen i ett par år nu. Har sågat väldigt mycket MDF och kapat o kluvit ekskivor. Och den är fortfarande kanonbra.
 
48-taggare är helt värdelösa att klyvsåga regelvirke med. Det blir visserligen fina snitt, men sågen går ansträngt och det tar evig tid.
 
22m skenor! Det kan bli långa snitt det ;)
 
muruc skrev:
Bara för att jag känner för att vara dryg idag:

Hilti har ingen sänksåg, däremot cirkelsågar med styrskena.

.
Det har dom visst det . deras olika modeller är en kombination av sänksåg och cirkelsåg, fjädrade klyvkniv mm finns på dom

inklippt från hilti hemsida "Enkel och säker sänksågning tack vare rörlig klyvkil:
Ett verktyg med två funktioner"
 
Fredrik.engdahl skrev:
Det har dom visst det . deras olika modeller är en kombination av sänksåg och cirkelsåg, fjädrade klyvkniv mm finns på dom

inklippt från hilti hemsida "Enkel och säker sänksågning tack vare rörlig klyvkil:
Ett verktyg med två funktioner"
Enligt Hilti själva så är det en cirkelsåg med sänkfunktion och inte en sänksåg :rolleyes:

Jaja ok då, jag hade väl fel då, får skylla på Hiltis rent usla hemsida och marknadsföring.
 
hilti har riktigt kassa säljare som inte vet mycket om sina verktyg och som sagt så är deras hemsida riktigt dåligt ..

Men deras reprationsservice är ännu sämre . lämmnade in en såg för lagning och den var försvunnen i över 1 månad och ingen visste var den var . när den väl kom tillbaka så var den fel monterad och fick skickas tillbaka och då tog det 2 veckor till
 
Tja, finklinga dyr till finjobb, fulklinga från Biltema till bosjobb där man riskerar att köra i nåt skit?
 
Fotografen skrev:
Tja, finklinga dyr till finjobb, fulklinga från Biltema till bosjobb där man riskerar att köra i nåt skit?
Jo. Det där är ju en lösning som ligger nära till hands. Frågan är ju bara om det stämmer som en del säger att en ny klinga aldrig är lika vass som en som är omslipad en gång. (Detta skulle som jag förstått det bero på att tillverkarna behöver slipa bort ganska mycket på tänderna när de monterats, och att de därmed använder ganska grova slipverktyg => sämre skärpa)

Om det är så är det ju tråkigt att köra med biltemaklingor, eftersom dessa inte är lönt att slipa om. Kostnaden för att slipa om en lite bättre grovklinga är ungefär samma som för att köpa en ny biltemaklinga. Dessutom känns det kanske lite bättre att kunna slipa om samma klinga 10 ggr än att slänga den gamla och sätta i en ny varje gång. Hur resonerar ni andra?

En annan fråga är ju om en fulklinga slits fortare än en dyrare variant? Någon som lyckats märka något sådant?

Kanske blir så att man får göra en undersökning av detta... Lutar nog åt att jag köper en 18-tänders från slipfirman och en från biltema och provar... Så kan man ju ha fulklingan i reserv när dyrklingan är slö och väntar på slipning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.