Byggahus.se
Tänkte bygga mig en underjordisk bunker. Ingång från vår källare. Den skall skyddas från brand och ha en kassavalvsliknande dörr och är tänkt som förvaring för digitalt material (hårddiskar, minnen mm) samt viktiga papper, gamla kort och annat man är särskilt rädd om.

Nu till det tekniska, hur gör jag för att skydda bunkertaket från vatten, den skall ju ligga några meter under marken. Det måste självklart dräneras väl, men någon form av tätskikt måste man väl ändå ha ovanpå betongen? Vad använder man för material till sådant?
 
Jag skulle gräva en grop och gjuta ett litet hus däri med sluttande tak och sedan klä "husets" väggar och tak med isodrän, lägga dräneringsrör och fylla upp med grus runtomkring dvs även ovanpå. Sedan skulle jag lägga markduk på gruset och toppa med jord.
 
En bunker låter ju som lite överkurs! Vi blev med en fd banklokal för några år sedan och där såg arkivet ut så här. Gjutet golv och tak och murade väggar.

Kanske skulle vara lättare att mura upp något i din källare om du har plats?
 
  • Dsc00028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tyvärr inte plats för det i källaren, samt att det kittlar lite med ett "hemligt" underljordiskt rum med en dold ingång ;)

Det kanske funkar bra med att gjuta en låda med ett pulpettak, ett tätskikt (tjära?) isodränskiva och grus, tack för förslaget Roary.
 
Vad spännande, du måste posta bilder när det börjar bli dags för bygge!
 
Om du inte gillade mitt bankvalv så kan jag erbjuda en bild innefrån vår bunker. Komplett med kulsprutelavett :cool: :D. En meter tjock armerad betong, fast inte underjordisk förstås..
 
  • Dsc00350.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur väl du än dränerar lär du behöva avfuktare, ev värme eller ev kyla om du ska ha mycket elektronik därnere...
 
Den där bunkern kan bli ett trevligt SPA, förmodar att man ser havet?

Vi bor på en kulle som består av sandig morän, vilken dränerar sig själv väldigt bra, men ytterligare dränering och någon form av ventilation behövs väl. Pannrummet ligger nära så jag skulle kunna ta varm luft därifrån och pumpa in i bunkern.
 
Norlund skrev:
Den där bunkern kan bli ett trevligt SPA, förmodar att man ser havet?

Vi bor på en kulle som består av sandig morän, vilken dränerar sig själv väldigt bra, men ytterligare dränering och någon form av ventilation behövs väl. Pannrummet ligger nära så jag skulle kunna ta varm luft därifrån och pumpa in i bunkern.
Ja, det finns lite bastuplaner. :)
 
Norlund skrev:
Tänkte bygga mig en underjordisk bunker. Ingång från vår källare. Den skall skyddas från brand och ha en kassavalvsliknande dörr och är tänkt som förvaring för digitalt material (hårddiskar, minnen mm) samt viktiga papper, gamla kort och annat man är särskilt rädd om.

Nu till det tekniska, hur gör jag för att skydda bunkertaket från vatten, den skall ju ligga några meter under marken. Det måste självklart dräneras väl, men någon form av tätskikt måste man väl ändå ha ovanpå betongen? Vad använder man för material till sådant?
Om man gjuter mer än 30 cm så blir betong vattentät utan tätskikt.

Risken är väl större att du får lite småsprickor som leder in vatten men dessa kan man injektera isåfall.
 
Redigerat av moderator:
Så 30 cm betong släpper inte genom vatten, vad bra, jag funderade på ca 40 cm i väggar och tak.
 
Redigerat av moderator:
Norlund skrev:
Har tyvärr inte plats för det i källaren, samt att det kittlar lite med ett "hemligt" underljordiskt rum med en dold ingång ;)

Det kanske funkar bra med att gjuta en låda med ett pulpettak, ett tätskikt (tjära?) isodränskiva och grus, tack för förslaget Roary.

Jag kan bara instämma, riktigt spännande. Vid Katstrofsstider eller när orkanen Gudruns syster kommer på besök kan man gå ned och sitta och mysa medan världen går under ovanför. ;)
 
Hur har det gått med bunkern?

Nu när ebolan härjar, IS anfaller från ena hållet och ryssen från ett annat och den allmänna moralen i samhället sjunker, så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.