Byggahus.se
Hej, allihopa!

Nu är det dags för att anlägga en utespa. Här kommer det ett spa bad och en (infraröd) ute bastu.
Allt är förberett för el och vatten. Det ska byggas en altan mellan spa badet och bastu, och en plank mot grannar, och några blomlådor och spaljé så att det blir ett fint område.

Kommer att uppdatera här hur det går till när jag väl får hem spa badet (den är försenad…….)

Dem sista förberedelserna jag håller på med är en grej till spa badet. Den kommer att vara halv nedsänkt i marken. Två sidor kommer mot altan. Det jag behöver en lösning för är att hur jag kan göra det så att den är nedsänkt, men att jag ändå kan komma åt en sida vart allt elektronik sitter för eventuellt framtida underhåll ( service luckan)
Helt klart hade lättast varit att ha den sidan mot altanen och göra en lucka.
Tyvärr vill jag placera spa badet så att den sidan med service luckan kommer vara mot marken (se pilen på bilderna). (Det finns liggplatser i badet som jag vill ha i en riktning så att vi kan kolla på himlen, och då blir placeringen så)
Har ni några idéer hur man gör? Nån som har gjort det förut? (Nedsänkt spa i marken med åtgång till service luckan)
 
  • Förberedelse av mark för nedsänkt spabad intill en träaltan, med gul pil som pekar där elektroniksidan kommer vara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markarbete förberett för installation av nedsänkt spa med gul pil som visar planerad placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedd plats för utespa med grus, armeringsjärn och markeringspil för service luckan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LaCa67
  • Laddar…
Fick inte nåt svar här, men tänkte lägga upp några bilder på hur det blev till slut.
 
  • Trädäck med pergola, badtunna, staket, idylliska villaområden i bakgrunden, soligt, blå himmel, grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusspa, pergola, bastu i trädgård, träpanel, privat avskildhet, avkoppling, solljus, modern, hemförbättring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med jacuzzi, pergola, solsängar, vit husvägg, blå himmel, urban bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
AHolms och 31 till
  • Laddar…
Kul att du lägger upp en uppdatering, ser fint ut!
 
  • Gilla
Laverda1999
  • Laddar…
Lägger upp några bilder till, som visar hur jag har löst det med tillgång till service luckan.
På ena sidan har jag lagt en liten altan bit, som går att lyfta upp. Och på andra sidan har jag gjort en trappa, som man kan flytta på och komma åt sidan av spa badet.
Det finns troligtvis flera andra sätt, men så här har jag löst det, och kanske hjälper det nån som också funderar hur man kan lösa det.
 
  • Utomhus spa med täckning, terrass, bastu, staket, grönt gräs, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbänk vid mörk byggnad, grönt gräs, soligt utomhus, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa utomhus leder upp till täckt spa eller badtunna på trädäck, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med trappsteg, odlingskärl, skugga, uppblåsbart spabad och staket, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ninhuo och 1 till
  • Laddar…
Väldigt fint bygge! Har tänkt mig en liknande pergola över vårt spabad, vilken dimension har du på stolpar och reglar? 90 mm?
 
L L.H skrev:
Väldigt fint bygge! Har tänkt mig en liknande pergola över vårt spabad, vilken dimension har du på stolpar och reglar? 90 mm?
Tack! Stolparna är 95*95 och reglerna 45*95. Trodde först det skulle vara för klent, men det blev bra tycker jag.
 
  • Gilla
L.H
  • Laddar…
Stiligt.
Hade dock aldrig valt infraröd bastu, vedeldad ska det vara
 
T TheGame skrev:
Stiligt.
Hade dock aldrig valt infraröd bastu, vedeldad ska det vara
Smaken är som baken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.