Byggahus.se
Hallå,
En anhörig till mig är i en jobbig situation med sitt ex. En riktigt eländig kontrollerande typ. För ett år sedan lyckades hon avsluta förhållandet och få honom att flytta ut från gemensamma bostaden, där hon sen bott kvar med två tonåringar. Exet, låt oss kalla honom aset, har under gångna året använt huset för att fortsätta kontrollera min vän, bland annat genom att ständigt hota med att tvinga fram en försäljning.

Nu ska huset säljas och en mäklare är anlitad. Mäklaren rekommenderar ett utgångspris på 2 miljoner, vilket jag tror är fullt rimligt. Just innan huset ska läggas ut ringer aset till mäklaren, självklart i fyllan, och skäller ut stackaren och meddelar att han aldrig kommer att sälja under 2.8 miljoner. Till min anhöriga säger han att att "du får väl bo kvar tills vi får det jag vill ha". Hon har inga möjligheter att bekosta ett till boende innan huset är sålt, vilket aset förstås förstår. Han vill helt enkelt fortsätta kontrollera hennes liv.

Vad gör man i denna situation? Jag vet att man kan vända sig till tingsrätten och begära att huset ska säljas på auktion, men det låter inte som någon snabbfil för att komma till avslut. Min tanke är att det gäller att få ut huset på marknaden, med ett realistiskt utgångspris, och få ett vettigt bud från en spekulant. Då borde det för en normalbegåvad framstå som självklart att antingen acceptera högsta bud eller löser ut min anhöriga med det högsta budet som värdering. Tyvärr saknas antagligen både vilja och ekonomi för det senare.

Vas gör man? Kanske någon med erfarenhet av liknande situationer som har några tips?

*Aset heter något annat i verkligheten.
Edit: Bostaden är en villa
 
  • Gilla
  • Älska
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
Att gå till tingsrätten och begära tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen är förmodligen den säkraste vägen att gå, även om det inte är så smidigt.

Problemet med att sälja på frivillig basis är att Aset måste skriva på både mäklarens uppdragsavtal och senare köpekontrakt och köpebrev till köparen, och om han vägrar blir det inget med affären.

Tillägg: hon, vi kan kalla henne Astrid, har alltså inte ekonomisk möjlighet att köpa ut Aset från huset? Har det gjorts någon ordentlig bodelning efter separationen?
 
  • Gilla
OptEng och 25 till
  • Laddar…
F
Det spelar mindre roll vad personen heter, Aset är uppenbart passande.
 
  • Gilla
farbrordane och 18 till
  • Laddar…
MultiMan
Svårt att ta det du säger på allvar när du använder öknamn som "aset". Är man så känslomässigt involverad som du verkar vara så är det ofta svårt att se saker klart.

Först består kontrollerandet av hot om försäljning, för att i nästa andetag vara tvärtom, där kontrollerandet består i att inte sälja. Vad hindrar henne från att bo kvar? Varför ska hon bekosta ett till boende när hon har ett hus att bo i tills vidare?

Jag tror man måste gå via tingsrätten om den ena parten inte går med på en försäljning, precis som du själv skriver.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Anna_H och 42 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att gå till tingsrätten och begära tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen är förmodligen den säkraste vägen att gå, även om det inte är så smidigt.

Problemet med att sälja på frivillig basis är att Aset måste skriva på både mäklarens uppdragsavtal och senare köpekontrakt och köpebrev till köparen, och om han vägrar blir det inget med affären.

Tillägg: hon, vi kan kalla henne Astrid, har alltså inte ekonomisk möjlighet att köpa ut Aset från huset? Har det gjorts någon ordentlig bodelning efter separationen?
Tyvärr finns inga möjligheter att lösa ut aset. Nån ordentlig bodelning har inte heller gjorts.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Svårt att ta det du säger på allvar när du använder öknamn som "aset". Är man så känslomässigt involverad som du verkar vara så är det ofta svårt att se saker klart.

Först består kontrollerandet av hot om försäljning, för att i nästa andetag vara tvärtom, där kontrollerandet består i att inte sälja. Vad hindrar henne från att bo kvar? Varför ska hon bekosta ett till boende när hon har ett hus att bo i tills vidare?

Jag tror man måste gå via tingsrätten om den ena parten inte går med på en försäljning, precis som du själv skriver.
Vi kan egentligen kalla honom vad som helst. Hans största merit som människa är att inte verkar ta till fysik misshandel, utan nöja sig med att bryta ner sina offer psykiskt.

Det som hindrar henne från att bo kvar är ständiga psykiska misshandel hon får genomlida. För att bli av med Aset behöver hon bryta alla band, vilket innefattar att sluta äga hus tillsammans.

Dessutom är det Aset som krävt att huset ska säljas. Något han hotat med under året. Att faktiskt genomföra försäljningen skulle dock innebära att han förlorar det maktmedel han har över henne, vilket antagligen inte är planen från hans sida.
 
  • Gilla
MangeAre och 12 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tyvärr finns inga möjligheter att lösa ut aset. Nån ordentlig bodelning har inte heller gjorts.
Om Astrid inte kan köpa ut sitt ex ens med nuvarande sjunkande fastighetspriser, är försäljning enda sättet.
Här finns info om bodelning:
https://www.domstol.se/amnen/familj/skilsmassa-och-bodelning/bodelning/
Astrid kan ansöka om att få en bodelningsförrättare som genomför bodelningen om hon och Aset inte kan komma överens. Men hon måste begära bodelning inom 1 år efter att samboförhållandet upphörde (när Aset flyttade ut, eller ändrade sin adress i folkbokföringen), annars kan inte domstolen hjälpa till.
 
  • Gilla
Anna_H och 16 till
  • Laddar…
Det går givetvis bra att kalla Aset Kurt, Pelle eller vad man finner passande.
 
  • Gilla
  • Haha
McHolm och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
Om det är så illa så kanske det handlar om brott i lagens mening (kvinnofridskränkning t ex) och det går att få till ett kontaktförbud. När barn är inblandade är det också en viktig faktor.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är du som tycker att det är lämpligt att kalka någon Aset. Så varför inte kalla dig det?
För att inte utsatt någon för det som "Kurt" har gjort.
 
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om det är så illa så kanske det handlar om brott i lagens mening (kvinnofridskränkning t ex) och det går att få till ett kontaktförbud. När barn är inblandade är det också en viktig faktor.
Det har garanterat förekommit händelser som är brottsliga. Jag har om också föreslagit att ansöka om kontakförbud för att men Astrid är rädd att det ska reta upp honom och göra situationen ännu svårare. Hennes strategi går ut på att resonera med Kurt, vilket inte är så enkelt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om Astrid inte kan köpa ut sitt ex ens med nuvarande sjunkande fastighetspriser, är försäljning enda sättet.
Här finns info om bodelning:
[länk]
Astrid kan ansöka om att få en bodelningsförrättare som genomför bodelningen om hon och Aset inte kan komma överens. Men hon måste begära bodelning inom 1 år efter att samboförhållandet upphörde (när Aset flyttade ut, eller ändrade sin adress i folkbokföringen), annars kan inte domstolen hjälpa till.
Intressant. Jag tror att det är mindre än ett år sedan gubben ändrade folkbokföringen.

Kan bodelningsförrättare ha makten att driva igenom en försäljning?
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vad har det med tråden att göra? Även jag har påpekat det olämpliga i att kalla någon för liknande öknamn. Det ger ett oseriöst intryck och tar bort från analysen av problemet.

Det finns ju andra exempel i forumet där vi gått igenom samma sak, t ex med den (tydligen numera) snälla kycklingen.
Instämmer i att det var dumt. Det tar uppenbarligen fokus från ämnet. Jag föreslår att vi byter till Kurt och släpper saken.
 
  • Gilla
  • Haha
Lgströ och 9 till
  • Laddar…
Hur fungerar det om man vänder sig till tingsrätten? Är det kronofogden som säljer då?
 
  • Gilla
Exodusis
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Intressant. Jag tror att det är mindre än ett år sedan gubben ändrade folkbokföringen.

Kan bodelningsförrättare ha makten att driva igenom en försäljning?
Så vitt jag förstår är bodelningsförrättaren allsmäktig, dock kan hens bodelningsuppgörelse överklagas till domstol om någon är missnöjd.

Astrid bör begära bodelningsförrättare snarast, se länken jag postade innan, där står hur det går till!
Hon kan locka Aset med en frivillig bodelningsöverenskommelse genom att berätta att det är de två själva som får betala kostnaden för bodelningsförrättarens arbete, vilket kan bli riktigt dyrt om det krånglas.
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.