Byggahus.se
Kollade prislistan hos det närmaste grustaget och det är
0/63 128kr/ton
0/90 121kr/ton
0/200 108kr/ton

med tanke på att jag behöver >200ton så finns det pengar att spara
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Man kan köra slitlager direkt på om det finns mycket nollfraktion i det men det är inte att rekommendera för om du får hålor i vägen så kan dom större stenen komma upp i ytan.

Skulle nästan påstå att det är bättre att skippa 0-63 helt och köra på lite finare typ 0-32 eller max 0-40 under slitlagret.
Ok, men det borde man väl kunna vänta med till efter man är klar med bygget av huset?
Tänkte att om det fått stå ett år och lite tung trafik har gått på vägen så är det lättare att fixa eventuella skavanker innan man lägger på extra lager och slitlager?
 
M
Du kommer säkert lösa uppgiften, även om det kanske betyder att frångå den ursprungliga planen. Tid brukar man ha gott om som gör-det-självare, och ta tid på dig! Beställ 2-3 lass grus att börja med, se hur det fungerar, och ta det vidare därifrån. Att ha en lastbil som tippar upp högar med material för att man inte hinner hålla undan är hopplöst stressande, speciellt med en maskin där man måste börja lämpa materialet om det ligger mer än ett lass tippat.

Att använda schaktbladet till att justera en ny väg med fungerar inte. Ligger det 5cm för tjockt så räcker det att larva 2m så sväller det över bladet, hamnar på larverna och det blir snett och dant. Dra med planeringsskopan är det som gäller för att få till det bra. Försök att packa materialet mellan varven. 3m väg innebär att åkardrängen kör i samma spår med fulla lass hela tiden och du riskerar att få upptryckning av terassen i mitten, spricker då duken så är det bara att gräva upp och göra om.

Och som sagts innan, tabeller och trafikverkskrav i all ära, men det är omständigheterna som säger vilken materialtjocklek och typ som gäller. Jag har gjort byggvägar för lastbilstransporter med allt ifrån 20cm 0-32 till usla förhållanden som krävt 2m 0-300. Vattensjuka och organiskt material är dom största motståndarna :D
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Du kommer säkert lösa uppgiften, även om det kanske betyder att frångå den ursprungliga planen. Tid brukar man ha gott om som gör-det-självare, och ta tid på dig! Beställ 2-3 lass grus att börja med, se hur det fungerar, och ta det vidare därifrån. Att ha en lastbil som tippar upp högar med material för att man inte hinner hålla undan är hopplöst stressande, speciellt med en maskin där man måste börja lämpa materialet om det ligger mer än ett lass tippat.

Att använda schaktbladet till att justera en ny väg med fungerar inte. Ligger det 5cm för tjockt så räcker det att larva 2m så sväller det över bladet, hamnar på larverna och det blir snett och dant. Dra med planeringsskopan är det som gäller för att få till det bra. Försök att packa materialet mellan varven. 3m väg innebär att åkardrängen kör i samma spår med fulla lass hela tiden och du riskerar att få upptryckning av terassen i mitten, spricker då duken så är det bara att gräva upp och göra om.

Och som sagts innan, tabeller och trafikverkskrav i all ära, men det är omständigheterna som säger vilken materialtjocklek och typ som gäller. Jag har gjort byggvägar för lastbilstransporter med allt ifrån 20cm 0-32 till usla förhållanden som krävt 2m 0-300. Vattensjuka och organiskt material är dom största motståndarna :D
Tack för tipsen!
Som tur är har jag en lastbilschaufför i telefonboken som gärna tar ”extrakörningar” då och då när tillfälle ges och jag har flera grustag på krypavstånd så gruslassen kommer att dyka upp när hon är i krokarna. Så jag tid kommer jag ha :)

ps Åkardräng, i det här fallet blir det åkarpiga :crysmile::rofl:
 
Som jag skrev tidigare så har de närmaste grustaget inte 0/150 utan 0/200 och det känns som det är ena rejäla stenar.
Min tanke är att bara köra första lagret med 0/200 nu i vår och fylla på med övriga nästa vår om jag inte hinner(har en massa annat som måste fixas oxå)?
Funkar det att köra på 0/200, det är ju ändå mest byggtrafik som ska gå där(vi flyttar in om 10-11 månader)?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Som jag skrev tidigare så har de närmaste grustaget inte 0/150 utan 0/200 och det känns som det är ena rejäla stenar.
Min tanke är att bara köra första lagret med 0/200 nu i vår och fylla på med övriga nästa vår om jag inte hinner(har en massa annat som måste fixas oxå)?
Funkar det att köra på 0/200, det är ju ändå mest byggtrafik som ska gå där(vi flyttar in om 10-11 månader)?
Det går men det är ganska stor risk för punktering om någon vass hörna sticker upp då stenen inte rubbar sig som en liten gör.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Nästa dumma fråga, bredden på vägen…
Räcker det med 4m om man ser till att bredda vägen i kurvor?
Det blir många ton extra om man ska gå upp till 5m, men om lastbilen med huset inte kan ta sig fram åker vi på 20000 i omlastningskostnad
 
N noone70 skrev:
Nästa dumma fråga, bredden på vägen…
Räcker det med 4m om man ser till att bredda vägen i kurvor?
Det blir många ton extra om man ska gå upp till 5m, men om lastbilen med huset inte kan ta sig fram åker vi på 20000 i omlastningskostnad
Beror på om du vill kunna mötas på hela sträckan eller inte. Ofta räcker det med ett par enstaka mötesplatser.
 
P Prodigys skrev:
Beror på om du vill kunna mötas på hela sträckan eller inte. Ofta räcker det med ett par enstaka mötesplatser.
Det behövs nog inte alls, man kommer kunna se hela vägen från båda håll.
 
Skulle helt klart börja med ett lager 0-200 20-25cm och täcka över det med 0-63 10cm (och helst 0-32 5cm) - det duger för lastbilar. Där det är sankt kanske du skulle behöva dika ur som andra har skrivit och bygga ett tjockare lager 0-200 typ 30-40cm.

Hade du lite bilder där den tänkta vägen ska gå?

Mvh
 
Har grävt de första 20-25 m nu och skalat av ca 20-30 cm ner och det ser inte ut som lera iaf.
Markarbeten, uppgrävd jord, trädskuggor, grävmaskinstillbehör i förgrunden, parkeringsspärr, utomhus med gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klumpig, mörk jord eller mylla, ojämn yta, småsten, torra växtdelar, naturlig bakgrund, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torra marken med tydliga avtryck av djurfötter, en skosula i hörnet, naturljus, skuggor, sprickor i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Skulle helt klart börja med ett lager 0-200 20-25cm och täcka över det med 0-63 10cm (och helst 0-32 5cm) - det duger för lastbilar. Där det är sankt kanske du skulle behöva dika ur som andra har skrivit och bygga ett tjockare lager 0-200 typ 30-40cm.

Hade du lite bilder där den tänkta vägen ska gå?

Mvh
Inte mer än de jag laddat upp
Ska fixa nästa gång jag åker ut
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Värt att tänka på är att man bör ha en tjocklek på minst 3x av största fraktionen för att det ska binda ihop ordentligt. Så med 0-200 bör man ha minst 600mm tjockt.
 
  • Wow
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Värt att tänka på är att man bör ha en tjocklek på minst 3x av största fraktionen för att det ska binda ihop ordentligt. Så med 0-200 bör man ha minst 600mm tjockt.
Ska man följa den reken så är 0/200 inte det mest ekonomiska
 
P Prodigys skrev:
Värt att tänka på är att man bör ha en tjocklek på minst 3x av största fraktionen för att det ska binda ihop ordentligt. Så med 0-200 bör man ha minst 600mm tjockt.
Kan man inte lägga ett ”tunt” lager 0-200 och ”låsa” med 0-90 eller 0-63 som täcker några centimeter över och padda ordentligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.