Byggahus.se
Hej alla!

Hade en rörmokare hemma pga stopp i avloppet.

Han vill nu ha betalt både för servicebil, för nedlagd restid och arbetstid, samt för arbetsmomenten (spolning, filmning och våtsugning). Dessutom hyra för våtdammsugaren.

Men alltså blir inte det dubbel och trippeldebitering?

Vad betyder ens servicebil?

Och för timpengen 900, sitter han bara på en stol och rullar tummarna då, och om han ska resa sig och göra något så blir det en separat tjänst som jag ska betala extra för?

Och hyra, vad f-n han hade sin egna dögamla garanterat avskrivna dammsugare som knappt funkade. Han hyr väl inte sina egna grejer, och jag köper ju honom inklusive vanlig utrustning som han behöver för att han ska kunna göra sitt jobb?

Eller vad är det man betalar för?

Hur hade ni reagerat, och formulerat någon invändning?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
  • Haha
Marko9911 och 15 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hej alla!

Hade en rörmokare hemma pga stopp i avloppet.

Han vill nu ha betalt både för servicebil, för nedlagd restid och arbetstid, samt för arbetsmomenten (spolning, filmning och våtsugning). Dessutom hyra för våtdammsugaren.

Men alltså blir inte det dubbel och trippeldebitering?

Vad betyder ens servicebil?

Och för timpengen 900, sitter han bara på en stol och rullar tummarna då, och om han ska resa sig och göra något så blir det en separat tjänst som jag ska betala extra för?

Och hyra, vad f-n han hade sin egna dögamla garanterat avskrivna dammsugare som knappt funkade. Han hyr väl inte sina egna grejer, och jag köper ju honom inklusive vanlig utrustning som han behöver för att han ska kunna göra sitt jobb?

Eller vad är det man betalar för?

Hur hade ni reagerat, och formulerat någon invändning?

Tack på förhand!
Vad hade ni avtalat om för pris? Vad står det i offerten?

Med tanke på att han har kostnader på alla dom där punkterna så är det självklart att du som slutkund kommer få betala för det.
 
  • Gilla
  • Arg
AG A och 16 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Vad hade ni avtalat om för pris? Vad står det i offerten?

Med tanke på att han har kostnader på alla dom där punkterna så är det självklart att du som slutkund kommer få betala för det.
Men vad ingår i timlönen 900 kr? Är det kalsongerna?

Jag köper ju en komplett tjänst. Då ska han väl ha grejer. En snickare tar inte hyra för en skruvmejsel.
 
  • Gilla
  • Haha
magnuse74 och 44 till
  • Laddar…
Fairlane
Servicebilen låter dyr, men tyvärr brukar många rörmokare behöva en stor dyr bil som de fakturerar rejält för. De behöver den för att kunna ha med alla saker, som de ändå måste åka och köpa/hyra...

Restiden är inget konstigt att du får betala, däremot förstår jag inte varför du ska betala både för arbetstid och säg spolning. Det är ju spolningen som är arbetet?!
 
  • Gilla
MichelleW och 29 till
  • Laddar…
Om vi börjar med servicebil och restid. Separatbetalningen för servicebil, har (tyvärr) blovot standard. Delvis pga. ROT reglerna. Skatteverket tillåter inte att kostnaden för bil bakas in i timdebiteringen (det skulle ju då bli ROT avdrag för kostnaden för bilen). Restid 'r rimligt att man får betala för, du betalar för all tid hantverkaren lägger ned på just ditt projekt.

Men att ta betalt både för tiden han var på plats, och för spolning etc, är inte rimligt. Såvida inte timdebiteringen gäller arbete utöver spolning etc.

Jag kan ta som exempel, jag anlitade för några år sedan en betonghåltagare, dels för att borra 3 hål för avloppsrör i betong, det hade han fastpris för, dels för att ta upp en öppning i en stödmur på tomten, där jag skulle ha en trappa. Det var fastpris för sågning i betongen (kostnad per meter) ,men sedan bilade han bort den utsågade delen. Det fick jag betala timdebitering för. Han var på plats i ca 2h totalt, fick betala dels fastprisert för sågningen och håltagningen, dels 1/2 h för bilning.

Kändes som en rimlig debitering, han hade dessutom en ertableringskostnad som täckte restid och att bära in maskiner osv.

men jade jag fått betala både fastpris för håltagningen och timprsi för hela vistelsen så hade jag blivit sur.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 15 till
  • Laddar…
Förjävligt. Och det har helt spårat ut med servicebil som dom kan styra upp så man plockar en hel gata som får punga bilen. Men så är det när efterfrågan på hantverkare är stor. De behöver inte bry sig, det finns jobb. Detta pga av det idiotiska rotavdraget som idioterna moderaterna införde. Hur fan går det ihop deras ideologi egentligen? Staten betalar?

Nu sitter dom i skiten iom att marknaden åter fått den jämvikt som var innan rotavdraget, då svart arbetskraft valdes framför vit. Har folk betalat 100 000kr för en tjänst tidigare och priset sedan "sänks" 25% kan man alltså höja priset till dess att man träffar taket för vad svensken tål.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Töreln och 28 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att se fakturan, hur han delat upp allt och till vilken kostnad.
Är ju inte ovanligt att hantverkare tar betalt för saker som ligger utanför just tex "röris" jobb.
Att han går på enbart timme när han drar rör, kopplar osv, men blir extra vid tex spol jobb osv.
Tex som sotaren, där får jag betala för grundavgift, sotning och damsugare. Även om deras jobb är att sota. Är dom hemma och täthetsprovar en installation, får jag ju betala för det.
 
  • Gilla
Funkis701 och 4 till
  • Laddar…
900 kr/h är det standard timtaxa i Stockholm numera. Och sen inte nöja sig med det utan ta betalt för alla arbetsmoment som utförs under tiden, låter som en bedragare.
 
  • Gilla
gasell och 11 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Skulle vara intressant att se fakturan, hur han delat upp allt och till vilken kostnad.
Är ju inte ovanligt att hantverkare tar betalt för saker som ligger utanför just tex "röris" jobb.
Att han går på enbart timme när han drar rör, kopplar osv, men blir extra vid tex spol jobb osv.
Tex som sotaren, där får jag betala för grundavgift, sotning och damsugare. Även om deras jobb är att sota. Är dom hemma och täthetsprovar en installation, får jag ju betala för det.
Visst, om han hade dragit, krökt och kopplat så hade jag förstås betalat timtaxa för det. Men nu var det inget sånt utan avloppsstopp.

Ang sotaren så blir det ju fast avgift för provtryckning, inte timdebitering. Som sagt, man betalar en gång för rätt sak. Inte två gånger för samma sak.
 
  • Gilla
Anders Malmslätt och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
900 kr/h är det standard timtaxa i Stockholm numera. Och sen inte nöja sig med det utan ta betalt för alla arbetsmoment som utförs under tiden, låter som en bedragare.
Frågan är hur man ska skriva när man invänder. För det känns som bedrägeri. Men vad ska man slå ner på.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Och det har helt spårat ut med servicebi
Ersättning för bilen har man fått betala för långt innan ROT avdraget infördes. Det har kallats lite olika saker genom åren, och det har varierat mellan hantverkarbranscher hur hårt de tar betalt för bilen. Och en del hantverkare bakade in det i timpriset. Men detta har inget med ROT att göra, utom att det nu måste finnas en kostnad för bilen separat på fakturan.

Och ROT har haft avsedd effekt i samhället, idag är svartarbete relativt ovanligt såvitt jag kan bedöma. Det har gått från att vara "standard" och socialt accepterat att anlita hantverkare svart, till att vara något en seriös privatperson inte vill befatta sig med. En hantverkare som accepterar att arbeta svart skulle jag inte lita på. Fuskar man med skatten så ligger det nära till hands att fuska med arbetet också.
 
  • Gilla
quispiam och 19 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Frågan är hur man ska skriva när man invänder. För det känns som bedrägeri. Men vad ska man slå ner på.
Det faktum att han tar betalt för arbetet två gånger. Först genom timtaxan och sen de olika arbetsmomenten.
Hyra för dammsugaren lär han säkert kunna motivera även om det uppenbart är en helt avskriven dammsugare som varit med några år. Bilen är nog också svår att komma åt. Skulle du ha registreringsnumret kunde du kanske få en värdering av den och är den mycket låg kanske det går att hämta något där.

Det tragiska är att man knappt längre blir förvånad över dessa hantverkares påhittighet att fakturera.
 
  • Gilla
Nijajin och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En hantverkare som accepterar att arbeta svart skulle jag inte lita på.
Jag litar nog mer på en som jobbar svart än en som fakturerar som den TS haft på besök.
 
  • Gilla
  • Haha
Pastor Zakilowskij och 32 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det faktum att han tar betalt för arbetet två gånger. Först genom timtaxan och sen de olika arbetsmomenten.
Hyra för dammsugaren lär han säkert kunna motivera även om det uppenbart är en helt avskriven dammsugare som varit med några år. Bilen är nog också svår att komma åt. Skulle du ha registreringsnumret kunde du kanske få en värdering av den och är den mycket låg kanske det går att hämta något där.

Det tragiska är att man knappt längre blir förvånad över dessa hantverkares påhittighet att fakturera.
Tack för förslag

Men jag fattar inte. Han äger själv dammsugaren, det sa han till och med "vi har den här och en mindre". Är det han som hyr sin egen dammsugare, eller jag som hyr den av honom? Men jag köper ju den kompletta tjänsten rörjobb och betalar med timpriset!
 
  • Gilla
krzysgro och 2 till
  • Laddar…
Vissa maskiner är väl rimligt att hantverkare tar hyra för (oavsett om han hyr den av sig själv), antag att hantverkaren behöver en lyftkran, och äger en sådan. Eller en plattsättare som behöver pumpa in 2 ton flytspackel, betongpumpen lär inte ingå i timpriset.

Men en dammsugare känns som dels rätt billig, dels en standard apparat.
 
  • Gilla
AG A och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.