Byggahus.se
Hej!
Jag får fukt på insidan av det yttre glaset på mitt badrumsfönster. Se det röda. (Möglet/påväxten är på utsidan av fönstret.)
Jag har nu en tätningslist vid det blåa.
Jag hade tidigare tätningslister längst det gula (ritade igenom men det var längs med "ramen" runt) men jag läste någonstans att man inte skulle täta så varför jag testade att ta bort dem utan någon skillnad.

Hur ska jag göra? Vart, om någonstans, ska det sätta tätningslister? Eller är felet någon annanstans?

Jättetacksam för hjälp!
 
  • Fönster, röda cirklar markerar områden, tak i bakgrunden, delvis öppet, smutsigt glas, vit karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom ett takfönster mot molnig himmel, hand rör vid fönstrets kant, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönsterhörn med mögel och fuktskador mot en suddig, grå himmel. Behov av underhåll synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kungcoopa skrev:
Hej!
Jag får fukt på insidan av det yttre glaset på mitt badrumsfönster. Se det röda. (Möglet/påväxten är på utsidan av fönstret.)
Jag har nu en tätningslist vid det blåa.
Jag hade tidigare tätningslister längst det gula (ritade igenom men det var längs med "ramen" runt) men jag läste någonstans att man inte skulle täta så varför jag testade att ta bort dem utan någon skillnad.

Hur ska jag göra? Vart, om någonstans, ska det sätta tätningslister? Eller är felet någon annanstans?

Jättetacksam för hjälp!
Ttäningslister skall du asbolut ha.
Kondensen uppstår då varm fuktig innerluft träffar en kall yta.
Gamla fönster är oftast kalla.
Så du kan antingen se över ventilationen eller byta fönster, eller både och.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ttäningslister skall du asbolut ha.
Kondensen uppstår då varm fuktig innerluft träffar en kall yta.
Gamla fönster är oftast kalla.
Så du kan antingen se över ventilationen eller byta fönster, eller både och.
Hej, tack
Kan du försöka förklara vart tätningslister ska sitta?
 
K kungcoopa skrev:
Hej, tack
Kan du försöka förklara vart tätningslister ska sitta?
Mellan fönster och mellan fönsterbåge + karm
 
Det är inte tätningslister som är problemet här, utan att det är alltför fuktig luft i rummet och alltför kall ruta. Sannolikt är det också övertryck i rummet istället för undertryck som det ska vara. Vid undertryck och viss genomsläpplighet av luft i springan torkar i själva verket upp fukten på rutan. Uteluften innehåller ju mindre fukt så när den kommer in och blir varm så är det betydligt torrare än uteluften.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Mellan fönster och mellan fönsterbåge + karm
Okej jag har läst att man inte ska täta mellan fönster men jag kan väl pröva :)
 
  • Gilla
märklin och 1 till
  • Laddar…
Det ska ska vara tätningslist mellan innerbågen och karmen. Det problem du har är kanske att det kommer ut varm fuktig inneluft mellan bågarna på grund av dålig tätning. Det kan även vara för dålig luftcirkulation (av uteluft) mellan bågarna.

Så säkerställ att det är en liten glipa mellan bågarna och att tätningslist sitter som det ska på karmen.
 
  • Gilla
Odi et Amo och 2 till
  • Laddar…
K kungcoopa skrev:
Okej jag har läst att man inte ska täta mellan fönster men jag kan väl pröva :)
Jo, annars riskerar du kraftig konvenktion mellan rutorna och då försämras ju effekten av attha dubbelt glas, men man kan lämna en liten bit för ventilation - men i detta fallet torde det inte vara problemet...
 
Sådär då har jag försökt täta mellan bågarna, se bild.
Bifogar även en bild på problemområdet, sett utifrån, om det hjälper?
Och ja, jag fäste listen inne till vänster bättre och nu är den ihopklämd av bågarna :)
 
  • Fönsterhörn med smuts, snö bakgrund, svart föremål på fönsterkarm, tak i dis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster från insidan, öppet, med utsikt mot en blå himmel och byggnadstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kungcoopa skrev:
Sådär då har jag försökt täta mellan bågarna, se bild.
Bifogar även en bild på problemområdet, sett utifrån, om det hjälper?
Och ja, jag fäste listen inne till vänster bättre och nu är den ihopklämd av bågarna :)
Kommer högst troligt inte hjläpa mot fukt på insidan, som några av oss ovan påpekat, men bra ändå

Fukt på insidan orsakas av för dålgia fönster (gamla med sämre isolering) och/eller för mycket fukt inne (vilket åtgärdas med ventilation)
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kommer högst troligt inte hjläpa mot fukt på insidan, som några av oss ovan påpekat, men bra ändå

Fukt på insidan orsakas av för dålgia fönster (gamla med sämre isolering) och/eller för mycket fukt inne (vilket åtgärdas med ventilation)
Okej tack. Ja de är ju gamla (1974)
Det är även övertryck på övervåningen där detta rum är, trots mekanisk ventilation. Så kan mycket väl vara varm inneluft som tar sig imellan glasen och kondenserar på insidan ytterglas. Då torde väl iofs tätningslister mellan glasen hjälpa. Men å andra sidan blir det väl då svårt att ventilera bort eventuell utifrån kommande luft som hamnar mellan glas då det ju inte är helt tätt utifrån?
 
K kungcoopa skrev:
Okej tack. Ja de är ju gamla (1974)
Det är även övertryck på övervåningen där detta rum är, trots mekanisk ventilation. Så kan mycket väl vara varm inneluft som tar sig imellan glasen och kondenserar på insidan ytterglas. Då torde väl iofs tätningslister mellan glasen hjälpa. Men å andra sidan blir det väl då svårt att ventilera bort eventuell utifrån kommande luft som hamnar mellan glas då det ju inte är helt tätt utifrån?
Ah, jag missade att det var på insidan av det yttre glaset - ja då borde tätning hjälpa.
tänkte att det var på insidan.
 
ingen tätningslist mellan bågarna endast mellan båge och karm
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
ingen tätningslist mellan bågarna endast mellan båge och karm
Det är detta jag läst oxå, men det råder delade meningar i tråden.

Varför ska det vara på ditt sätt menar du? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.