Byggahus.se

Fukt insida ytterfönster (2 glas) hur får jag bort det? Bilder

1. K
    Medlem · 369 inlägg
    Hej!
    Jag får fukt på insidan av det yttre glaset på mitt badrumsfönster. Se det röda. (Möglet/påväxten är på utsidan av fönstret.)
    Jag har nu en tätningslist vid det blåa.
    Jag hade tidigare tätningslister längst det gula (ritade igenom men det var längs med "ramen" runt) men jag läste någonstans att man inte skulle täta så varför jag testade att ta bort dem utan någon skillnad.

Hur ska jag göra? Vart, om någonstans, ska det sätta tätningslister? Eller är felet någon annanstans?

Jättetacksam för hjälp!

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 673 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Ttäningslister skall du asbolut ha.
    Kondensen uppstår då varm fuktig innerluft träffar en kall yta.
    Gamla fönster är oftast kalla.
    Så du kan antingen se över ventilationen eller byta fönster, eller både och.

3. K
    Medlem · 369 inlägg
    Hej, tack
    Kan du försöka förklara vart tätningslister ska sitta?

4. klaskarlsson

klaskarlsson

Medlem
    Mellan fönster och mellan fönsterbåge + karm

5. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 729 inlägg

ylven

Medlem
    Det är inte tätningslister som är problemet här, utan att det är alltför fuktig luft i rummet och alltför kall ruta. Sannolikt är det också övertryck i rummet istället för undertryck som det ska vara. Vid undertryck och viss genomsläpplighet av luft i springan torkar i själva verket upp fukten på rutan. Uteluften innehåller ju mindre fukt så när den kommer in och blir varm så är det betydligt torrare än uteluften.

• Laddar…
  6. K
    Medlem · 369 inlägg
    Okej jag har läst att man inte ska täta mellan fönster men jag kan väl pröva :)

7. C
    Medlem · 338 inlägg

cotillion

Medlem
    Det ska ska vara tätningslist mellan innerbågen och karmen. Det problem du har är kanske att det kommer ut varm fuktig inneluft mellan bågarna på grund av dålig tätning. Det kan även vara för dålig luftcirkulation (av uteluft) mellan bågarna.

Så säkerställ att det är en liten glipa mellan bågarna och att tätningslist sitter som det ska på karmen.

8. klaskarlsson

klaskarlsson

Medlem
    Jo, annars riskerar du kraftig konvenktion mellan rutorna och då försämras ju effekten av attha dubbelt glas, men man kan lämna en liten bit för ventilation - men i detta fallet torde det inte vara problemet...

9. K
    Medlem · 369 inlägg
    Sådär då har jag försökt täta mellan bågarna, se bild.
    Bifogar även en bild på problemområdet, sett utifrån, om det hjälper?
    Och ja, jag fäste listen inne till vänster bättre och nu är den ihopklämd av bågarna :)

10. klaskarlsson

klaskarlsson

Medlem
    Kommer högst troligt inte hjläpa mot fukt på insidan, som några av oss ovan påpekat, men bra ändå

Fukt på insidan orsakas av för dålgia fönster (gamla med sämre isolering) och/eller för mycket fukt inne (vilket åtgärdas med ventilation)

• Laddar…
  11. K
    Medlem · 369 inlägg
    Okej tack. Ja de är ju gamla (1974)
    Det är även övertryck på övervåningen där detta rum är, trots mekanisk ventilation. Så kan mycket väl vara varm inneluft som tar sig imellan glasen och kondenserar på insidan ytterglas. Då torde väl iofs tätningslister mellan glasen hjälpa. Men å andra sidan blir det väl då svårt att ventilera bort eventuell utifrån kommande luft som hamnar mellan glas då det ju inte är helt tätt utifrån?

12. klaskarlsson

klaskarlsson

Medlem
    Ah, jag missade att det var på insidan av det yttre glaset - ja då borde tätning hjälpa.
    tänkte att det var på insidan.

13. T
    Medlem · 4 070 inlägg
    ingen tätningslist mellan bågarna endast mellan båge och karm

14. K
    Medlem · 369 inlägg
    Det är detta jag läst oxå, men det råder delade meningar i tråden.

Varför ska det vara på ditt sätt menar du? :)

15. T
    Medlem · 4 070 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.