Byggahus.se
Några banker svarar direkt på hemsidan vilken boränta de erbjuder, baserat på svaren på några få frågor. Men de fyra storbankerna fortsätter med individuell bolåneränta, vilket kräver förhandling. Nu föreslår SBAB att Finansinspektionen ökar rättvisan.

Du kan läsa artikeln här: SBAB vill förbjuda dig att pruta på boräntan
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
SSo och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår inte varför bankerna skulle vilja ta bort sitt sista existensberättingande...

Förstår iochförsig inte heller varför de inte vill träffa sina kunder på kontoren eller att kontoret inte kan förhandla räntan själva...

Men visst låt Google leta ränta och ta det "billigaste" så blir alla glada?

Att betalningsförmågan skulle kunna bestämmas bättre av några standardfrågor och lite siffror än av en bankmänniska som känner dig och din omgivning är bisarrt.

/ATW
 
  • Gilla
Razmataz och 4 till
  • Laddar…
Låter helt galet, att inte får diskutera tjänsten man köper med ett aktiebolag.

Kunder har olika förutsättningar och kan tänka sig öka engagemanget överlag hos långivaren.

Några lägre räntor för folket i stort skulle det inte bli, bankerna skulle bara öka marginalen på fler kunder än de som idag inte prutar (vilket är fel ord i sig det är ju en förhandling)
 
  • Gilla
Razmataz och 10 till
  • Laddar…
Unikt namn
"Ahlsellprislistan" som råder hos bankerna är osund. Mer transparens vore önskvärt.
 
  • Gilla
videopac och 27 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Låter helt galet, att inte får diskutera tjänsten man köper med ett aktiebolag.

Kunder har olika förutsättningar och kan tänka sig öka engagemanget överlag hos långivaren.

Några lägre räntor för folket i stort skulle det inte bli, bankerna skulle bara öka marginalen på fler kunder än de som idag inte prutar (vilket är fel ord i sig det är ju en förhandling)
Låter skitbra tycker jag. Dagens system är ju som det där "listpris" systemet grossister och hantverkare kör med och där ingen betalar listpris utan alla har olika % satser i rabatt. Nu var det länge sen jag var bolånekund i en sån bank men att stå där med mössan i hand och känna sig tvingad att flytta alla sina finanser dit för att kanske få en bra rabatt, det sög tycker jag. Nu har vi sbab och är allt transparent och man slipper flytta lönekonton å allt dit
 
  • Gilla
moonsire och 14 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Att betalningsförmågan skulle kunna bestämmas bättre av några standardfrågor och lite siffror än av en bankmänniska som känner dig och din omgivning är bisarrt.
Helt säkert skulle ett standard formulär göra ett bättre jobb. Det finns det många studier som visar på exakt det. Även dom enklaste algoritmerna gör en bättre bedömning än människor. Sen tror jag du skulle bli besviken om du tror bankpersonen faktiskt gör en bedömning helt fritt, mer troligt så knappar hen in samma information som du anger på hemsidan och systemet ger ut en siffra.

Sen förstår jag inte varför någon väljer dessa storbanker SBAB stör sig på, man hör nästan någon får bättre ränta hos dessa banker än t.ex. SBAB eller Danskebank.
 
  • Gilla
erikperik93
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Att betalningsförmågan skulle kunna bestämmas bättre av några standardfrågor och lite siffror än av en bankmänniska som känner dig och din omgivning är bisarrt.
Vad har du för bank där du fortfarande har "en bankmänniska som känner dig och din omgivning"?
Sist jag hade det var nog någon gång på 90-talet...
 
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag förstår inte varför bankerna skulle vilja ta bort sitt sista existensberättingande...

Förstår iochförsig inte heller varför de inte vill träffa sina kunder på kontoren eller att kontoret inte kan förhandla räntan själva...

Men visst låt Google leta ränta och ta det "billigaste" så blir alla glada?

Att betalningsförmågan skulle kunna bestämmas bättre av några standardfrågor och lite siffror än av en bankmänniska som känner dig och din omgivning är bisarrt.

/ATW
Det var ett förslag från SBAB, de kör ju redan utan "förhandling". Det är väl bara de 4 "storbankerna" som håller fast vid den gamla modellen.

Och det var väl inte bara betalningsförmågan som spelar in här, utan även andra produkter banken vill sälja (tänk pensionssparande etc.) som de då ger rabatt på räntan om du väljer.

Men jag tycker att ett förbud låter dåligt och svårgenomförbart. Däremot tror jag att för 99% av alla kunder skulle det bli enklare om banken öppet redovisade vilka faktorer som ger bättre ränta hos dem, t.ex "ha ditt pensionssparande här så får du 0,5% rabatt på räntan", istället för en låtsasförhandling där bank"mannen" känns som en onödig mellanhand.
 
  • Gilla
Tågråttan och 10 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Låter skitbra tycker jag. Dagens system är ju som det där "listpris" systemet grossister och hantverkare kör med och där ingen betalar listpris utan alla har olika % satser i rabatt. Nu var det länge sen jag var bolånekund i en sån bank men att stå där med mössan i hand och känna sig tvingad att flytta alla sina finanser dit för att kanske få en bra rabatt, det sög tycker jag. Nu har vi sbab och är allt transparent och man slipper flytta lönekonton å allt dit
Det är väl bra för dig då att SBAB erbjuder detta. Jag som ändå kan tänka mig ha allt engagemang hos den jag har bolån hos tycker det är en självklar ska att använda i förhandlingen för att få ner räntan.

Oavsett vad man tycker anser jag också att man rent ideologiskt bör tänka till över sådana här ideer. Jag tror väldigt mycket på ett starkt socialt och ekonomiskt skyddsnät och en reglerad marknad men en sådan här sak ska man inte reglera för hårt. Regler kring vilka som får låna, hur mycket och vilka villkor absolut, men inte vilken räntesats man får diskutera.
 
  • Gilla
MiaV och 1 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Det är väl bra för dig då att SBAB erbjuder detta. Jag som ändå kan tänka mig ha allt engagemang hos den jag har bolån hos tycker det är en självklar ska att använda i förhandlingen för att få ner räntan.

Oavsett vad man tycker anser jag också att man rent ideologiskt bör tänka till över sådana här ideer. Jag tror väldigt mycket på ett starkt socialt och ekonomiskt skyddsnät och en reglerad marknad men en sådan här sak ska man inte reglera för hårt. Regler kring vilka som får låna, hur mycket och vilka villkor absolut, men inte vilken räntesats man får diskutera.

Fast måste du diskutera saken med en bankman för det?
Är det inte ännu enklare att fylla i formuläret med olika uppgifter och se vad du får?
”Hmm, ränta X var lite hög, om jag flyttar över pensionssparandet om 1,2 miljoner också då..?”
”Aha, då fick jag ränta Y istället, mycket bättre!”
 
  • Gilla
sandos och 3 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Det är väl bra för dig då att SBAB erbjuder detta. Jag som ändå kan tänka mig ha allt engagemang hos den jag har bolån hos tycker det är en självklar ska att använda i förhandlingen för att få ner räntan.

Oavsett vad man tycker anser jag också att man rent ideologiskt bör tänka till över sådana här ideer. Jag tror väldigt mycket på ett starkt socialt och ekonomiskt skyddsnät och en reglerad marknad men en sådan här sak ska man inte reglera för hårt. Regler kring vilka som får låna, hur mycket och vilka villkor absolut, men inte vilken räntesats man får diskutera.
Man behöver inte införa ett förbud kanske. Man kan säkert utforma ett tvingande förslag som gör räntesättningen mer transparent på ett annat sätt.
 
Förslaget handlade väl snarare om ökad transparens, inte ett förbud att prata med banken.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Man behöver inte införa ett förbud kanske. Man kan säkert utforma ett tvingande förslag som gör räntesättningen mer transparent på ett annat sätt.
Snittränta brukar presenteras vid sidan av listränta, men jag vet inte om det är tvingande eller något de själva väljer att göra?
 
Jag är normalt ganska mycket för individuella friheter men i detta anser jag att bankerna, som det är idag, helt klart utnyttjar människor i svag position. Det handlar om lån mot säkerhet, då ska inte en massa personliga detaljer spela så stor roll. Jag ser helt klart fördelen i blanco-lån.

Däremot, så fort en person hamnar i ett svagt läge ser banken till att låsa in dem på höga räntor. En kund som inte kan gå till en konkurrent kan de ju i lugn och ro pressa ur sista kronan.

Nä, jag skulle gärna se att det enbart bestäms av värdering av fastighet, betalningsförmåga enligt fastslagen metod (ex sammanvägt av fast månadslön, senaste 12 månadernas månadslön, fast/tidsbegränsad inkomst), belåningsgrad osv.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Snittränta brukar presenteras vid sidan av listränta, men jag vet inte om det är tvingande eller något de själva väljer att göra?
Det är tvingande. Annars skulle de inte släppa den informationen.
 
  • Gilla
Henke_1981
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.