Byggahus.se
Det är värt att se över ditt elavtal när du skaffar solceller. Det gäller att få rätt pris på såväl elen du säljer som den du köper. Här får du tips och råd inför tecknandet av ditt nya elavtal.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt elavtal för solcellerna
 
Tråkigt att artiklar av den här typen är så otydliga.

De flesta vill veta till vilken typ av avtal man kan sälja sin överskottsel, fast, rörlig eller timpris. Jag har aldrig sett något annat avtal än spot-pris per timme för försäljning.

Finns detta?

Är det möjligen så att de s k experterna inte själva vet?
 
Det är ju enklast för elbolagen att utgå från spot-priserna, med möjligen ett litet påslag på några ören.
Men vet att Oskarshamns energi ger 65 öre per kWh, oavsett spot-pris.
 
D dibb skrev:
Det är ju enklast för elbolagen att utgå från spot-priserna, med möjligen ett litet påslag på några ören.
Men vet att Oskarshamns energi ger 65 öre per kWh, oavsett spot-pris.
65 öre per kWh under en avtalsperiod eller månad eller för all framtid?
 
Det bästa med kombinationen solceller och timprisavtal är att jag bara sitter och myser på jobbet när jag ser solen skiner för fullt och elpriset ligger upp mot 3 kr per kW. Tvättar kläder och laddar bilen gör vi efter midnatt då priset är en tiondel kanske.

Har dock inte räknat på vid vilket pris man bör använda elen själv mot att sälja.
Någon som har det?

Har inte hört talas om någon smart styrning som tar hänsyn till solcellernas tillgängliga effekt kontra elpris för stunden och kommande natts elpris. Jag får sköta det smarta själv ännu…
För någon vecka sedan satt jag i bilen nyss hemkommen på kvällen och kollade kommande dygns elpris, aktuellt elpris samt väderprognosen för lördagen då bilen skulle stå hemma… Slutsatsen blev omedelbar laddning direkt på kvällen. Lite oväntat men priset på elbörsen kan ganska ofta var lågt på fredagskvällar. Om det blev rätt eller fel vete tusan

För mig som inte har uppvärmning baserad på el så passar iaf timpris perfekt. Hade jag haft en elpanna hade situationen varit en annan helt klart. Graf över elpris per öre och intjänade kronor per timme för en period på fyra dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Har inte hört talas om någon smart styrning som tar hänsyn till solcellernas tillgängliga effekt kontra elpris för stunden och kommande natts elpris. Jag får sköta det smarta själv ännu…
Jag (och några vänner) håller på att laborerar litegrann med exakt detta.

Jag har fast pris på köpt el och timpris på såld el.
Lösningen är byggd med Home Assistant som ”hjärnan”.
Elpatron till ackumulatortanken och varmvattenberedaren är kopplade till några smarta reläer som HA kan styra.
Jag har solceller på 6 kW och Ferroamp växelriktare där jag fått ut API nycklarna och får då all data i HA (förbrukning, produktion och export).
Jag har även plockat in nordpools timspotpriser för region Stockholm.
Sen har vi byggt automation med tillgängliga variabler.
Exempelvis:
Starta värmning utav varmvatten (relät)
OM exporten av solel är 1500w eller mer
OCH spotpriset på 1 kWh är under 0,16 euro.
OCH tempen i tanken är lägre än 65 grader.

Rätt så kul att labba med detta och vissa dagar så har elbolaget blivit skyldig mig pengar för att jag sålt på dom dyraste timmarna och köpt tillbaka det billigare på kvällen.

Elmarknaden är rena rama vilda västern just nu så det gäller att skörda när det går. :D
 
  • Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Jag (och några vänner) håller på att laborerar litegrann med exakt detta.

Jag har fast pris på köpt el och timpris på såld el.
Lösningen är byggd med Home Assistant som ”hjärnan”.
Elpatron till ackumulatortanken och varmvattenberedaren är kopplade till några smarta reläer som HA kan styra.
Jag har solceller på 6 kW och Ferroamp växelriktare där jag fått ut API nycklarna och får då all data i HA (förbrukning, produktion och export).
Jag har även plockat in nordpools timspotpriser för region Stockholm.
Sen har vi byggt automation med tillgängliga variabler.
Exempelvis:
Starta värmning utav varmvatten (relät)
OM exporten av solel är 1500w eller mer
OCH spotpriset på 1 kWh är under 0,16 euro.
OCH tempen i tanken är lägre än 65 grader.

Rätt så kul att labba med detta och vissa dagar så har elbolaget blivit skyldig mig pengar för att jag sålt på dom dyraste timmarna och köpt tillbaka det billigare på kvällen.

Elmarknaden är rena rama vilda västern just nu så det gäller att skörda när det går. :D
Det här låter spännande! Jag gör lite som du, men mer eller mindre manuellt. Tror du det går att snickra ihop ett liknande system som du har med vår GoodWe-växelriktare?

Hälsa Fredrik
 
C Cambudgie skrev:
Jag (och några vänner) håller på att laborerar litegrann med exakt detta.

Jag har fast pris på köpt el och timpris på såld el.
Lösningen är byggd med Home Assistant som ”hjärnan”.
Elpatron till ackumulatortanken och varmvattenberedaren är kopplade till några smarta reläer som HA kan styra.
Jag har solceller på 6 kW och Ferroamp växelriktare där jag fått ut API nycklarna och får då all data i HA (förbrukning, produktion och export).
Jag har även plockat in nordpools timspotpriser för region Stockholm.
Sen har vi byggt automation med tillgängliga variabler.
Exempelvis:
Starta värmning utav varmvatten (relät)
OM exporten av solel är 1500w eller mer
OCH spotpriset på 1 kWh är under 0,16 euro.
OCH tempen i tanken är lägre än 65 grader.

Rätt så kul att labba med detta och vissa dagar så har elbolaget blivit skyldig mig pengar för att jag sålt på dom dyraste timmarna och köpt tillbaka det billigare på kvällen.

Elmarknaden är rena rama vilda västern just nu så det gäller att skörda när det går. :D
Härligt!
Det där är lite bortom min kompetens men riktigt kul. Undrar hur svårt det är att bygga in variablerna för den kommande elpriskurvan. Priset på nordpol sätts ju vid 13 tiden för kommande dygn plus kommande dygns väderutsikter…
 
E
Själv tänkte jag köra på ett avtal där elen lagras i typ en "kW-bank".

Allt man över producerar under sommaren lagras alltså hos elbolaget för att kunna nyttjas mellan typ oktober - mars.

Logiskt tänker jag att det borde vara mest lönsamt då det är billig el på sommaren och dyr el på vintern.

Vi har inte solceller ännu men ska installera 15 kW vecka 24 i år.
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 1 till
  • Laddar…
B
E enoch85 skrev:
Själv tänkte jag köra på ett avtal där elen lagras i typ en "kW-bank".

Allt man över producerar under sommaren lagras alltså hos elbolaget för att kunna nyttjas mellan typ oktober - mars.

Logiskt tänker jag att det borde vara mest lönsamt då det är billig el på sommaren och dyr el på vintern.

Vi har inte solceller ännu men ska installera 15 kW vecka 24 i år.
Vad är det för bolag som byter kWh mot kWh?

Logiken brister lite för bolaget som säljer tjänsten. Om det blir lönsamt för dig, så lär det vara en dålig affär för bolaget som köper din solel.
 
  • Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Det bästa med kombinationen solceller och timprisavtal är att jag bara sitter och myser på jobbet när jag ser solen skiner för fullt och elpriset ligger upp mot 3 kr per kW. Tvättar kläder och laddar bilen gör vi efter midnatt då priset är en tiondel kanske.

Har dock inte räknat på vid vilket pris man bör använda elen själv mot att sälja.
Någon som har det?

Har inte hört talas om någon smart styrning som tar hänsyn till solcellernas tillgängliga effekt kontra elpris för stunden och kommande natts elpris. Jag får sköta det smarta själv ännu…
För någon vecka sedan satt jag i bilen nyss hemkommen på kvällen och kollade kommande dygns elpris, aktuellt elpris samt väderprognosen för lördagen då bilen skulle stå hemma… Slutsatsen blev omedelbar laddning direkt på kvällen. Lite oväntat men priset på elbörsen kan ganska ofta var lågt på fredagskvällar. Om det blev rätt eller fel vete tusan

För mig som inte har uppvärmning baserad på el så passar iaf timpris perfekt. Hade jag haft en elpanna hade situationen varit en annan helt klart.[bild]
Vissa dagar kan timspotpriset vara lågt även mitt på dagen och solcellerna ger bra effekt.
Då använder jag elonoff.se för att styra min elbilsladdning och eftersom jag har ett timprisavtal för min köpta el laddar jag elbilen då elen är som billigast, helt automatiskt med elonoff.se
 
  • Gilla
Allan J
  • Laddar…
H freddasb skrev:
Det här låter spännande! Jag gör lite som du, men mer eller mindre manuellt. Tror du det går att snickra ihop ett liknande system som du har med vår GoodWe-växelriktare?

Hälsa Fredrik
Det ser nog ut som att Home Assistant stöder goodwe, så det kan absolut fungera (y)




Allan J Allan J skrev:
Härligt!
Det där är lite bortom min kompetens men riktigt kul. Undrar hur svårt det är att bygga in variablerna för den kommande elpriskurvan. Priset på nordpol sätts ju vid 13 tiden för kommande dygn plus kommande dygns väderutsikter…
Home Assistant stöder redan den funktionen. ;)
Den kollar vädret för morgondagen och uppskattar produktionen utav solel.
Den tar oxå morgondagens priser från nordpool så man kan bygga riktigt avancerade automationer och scenarion om man så vill.

Den vita streckade linjen är morgondagens uppskattade produktion:
Skärmdump av en energiövervakningsapp visar prognos för solenergiproduktion som en vit streckad kurva för 17 maj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är morgondagens priser för område SE3:

Graf över elpriser i cent/kWh med en uppskattad produktionslinje för solel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut att bli en dag då varje producerad kWh ska säljas imorn :cool:
 
  • Gilla
Öckeröhus och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Måste man ha avtalet med nätägaren eller kan man ha det med separat elleverantör?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Måste man ha avtalet med nätägaren eller kan man ha det med separat elleverantör?
Du säljer alltid din solelsöverskott till den elleverantör vilken du oxå köper el från.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Måste man ha avtalet med nätägaren eller kan man ha det med separat elleverantör?
Nätägaren får inte ägna sig åt elhandel.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.