Byggahus.se
Lite information från utlandet...
Jag byggde en nedgrävd pool av typen plåtstomme med vinyl liner i USA år 2003. Där krävde den lokala byggnormen att alla ledande delar (metalldelar) skulle potentialutjämnas och kopplas till moder jord, för att inte riskera att skapa farliga situationer avseende elsäkerhet.

Detta gjordes på ett standardiserat sätt genom att grov oisolerad och solid kopparledare (motsvarande c:a 4-6 mm2) kopplades till alla pool delar som var i metall. Änden på kopparledaren drogs in till elcentralens jordanslutning. Denna i sin tur, och på grund av andra krav, kopplades mekaniskt till ett jordspett i koppar (diameter c:a 10-12 mm och 1,5 m långt). Det fanns ingen jord i den inkommande 2-fas matningen, det var 2 faser och nolla som kom från transformatorn på tomten, därav kravet på ett jordspett.

Delarna som sammanbands på detta sätt var poolstommen, pumparna, lamphusen, det rostfria räcket vid pooltrappan och de i betongen ingjutna metallfästena för poolstegen. Poolen hade inlopp och bräddavlopp i plast, alltså inget behov av elektrisk förbindelse där. Alltsammans inspekterades innan vi fick gjuta marplattan runt poolen, som alltså var i betong.
 
  • Jordkabel och rörinstallation vid en husgrund som en del av ett poolbygge, synligt innan betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis installerad nedgrävd pool med exponerad potentialutjämningskoppling och jordingsanordningar i en grävd fördjupning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolbyggnadsprojekt med synliga PVC-rör och betongfundament, elcentral och potentialjordning i utgrävd mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedgrävd rektangulär pool med trappa och rostfritt räcke, omgiven av betongplattor och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
7ender och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
G Gillar att bygga skrev:
Lite information från utlandet...
Jag byggde en nedgrävd pool av typen plåtstomme med vinyl liner i USA år 2003. Där krävde den lokala byggnormen att alla ledande delar (metalldelar) skulle potentialutjämnas och kopplas till moder jord, för att inte riskera att skapa farliga situationer avseende elsäkerhet.

Detta gjordes på ett standardiserat sätt genom att grov oisolerad och solid kopparledare (motsvarande c:a 4-6 mm2) kopplades till alla pool delar som var i metall. Änden på kopparledaren drogs in till elcentralens jordanslutning. Denna i sin tur, och på grund av andra krav, kopplades mekaniskt till ett jordspett i koppar (diameter c:a 10-12 mm och 1,5 m långt). Det fanns ingen jord i den inkommande 2-fas matningen, det var 2 faser och nolla som kom från transformatorn på tomten, därav kravet på ett jordspett.

Delarna som sammanbands på detta sätt var poolstommen, pumparna, lamphusen, det rostfria räcket vid pooltrappan och de i betongen ingjutna metallfästena för poolstegen. Poolen hade inlopp och bräddavlopp i plast, alltså inget behov av elektrisk förbindelse där. Alltsammans inspekterades innan vi fick gjuta marplattan runt poolen, som alltså var i betong.
Vad ska man säga, det är annorlunda... Det är inte mycket som liknar det vi har i Sverige. Men slutresultatet blev snyggt och mer bekant(y)

Vet att man i England har stora problem med vagabonerande strömmar som går fel väg och galvanisk korrosion äter upp gjutjärnsrör mm. Därför har de också krav på att jorda alla olika metalliska föremål som finns. Detta gäller även allt som finns ute på gatan i en stad.

USA har bara 110V så jag tror att man även där vill jorda för att minska risken för krypströmmar.
 
Hej 7ender!

Spännande resa som du har påbörjat. Jag var med på en liknande förra året. Svärsonen och min dotter skulle också bygga pool. Samma Thermopool som din men 4 x 8.
Dom valde en lite annan väg än din. Dom lejde bort grävjobbet och själva poolbygget.
Dom började gräva en lördag och poolen var färdigjuten på tisdagen.

Vårt jobb tog vid därefter och träarbetena tog en stor del av sommaren.
Den resan kan du kolla i min verkstadstråd.

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-51

Lycka till med bygget! Det kommer att bli resa att minnas och ett fantastiskt slutresultat!
 
  • Gilla
tajjson och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej 7ender!

Spännande resa som du har påbörjat. Jag var med på en liknande förra året. Svärsonen och min dotter skulle också bygga pool. Samma Thermopool som din men 4 x 8.
Dom valde en lite annan väg än din. Dom lejde bort grävjobbet och själva poolbygget.
Dom började gräva en lördag och poolen var färdigjuten på tisdagen.

Vårt jobb tog vid därefter och träarbetena tog en stor del av sommaren.
Den resan kan du kolla i min verkstadstråd.

[länk]

Lycka till med bygget! Det kommer att bli resa att minnas och ett fantastiskt slutresultat!
Tack!
Tog en snabb titt i tråden och det såg fint ut. Kommer säkert kika igen när jag kommer till trallen.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Kämpa på! Jag har jordat allt av metall inkl all armering i min pool. Gjuten platta, Leca väggar och microcement som tätskikt, rostfria inlopp och poolbelysning. Skimmern är av grå plast. När jag gjöt plattan kopplade jag en 8 mm rostfri gängad stång till armeringen som sedan kommer upp genom plattan i teknikrummet.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Femte lagret på (förutom bräddavloppet)
Teknikrum under konstruktion med fem lager av gråa lättbetongblock och genomföringar i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teknikrummet påbörjat:
Grundläggning av teknikrum med isolerblock och armeringsjärn som visar det femte lagret under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dr.mosse och 3 till
  • Laddar…
Alla blocken är på.
Körde laserpass härom kvällen och i överkant diffar det kanske 10 mm, ev lite mer än så.
Hur illa är det? Det blir ju mosaik-liner så tänker att det kan bli tydligt? Kommer det att synas?

Man skulle ju kunna jämna till det lite, men slipper verkligen helst det.
 
Jonas Persson
7ender 7ender skrev:
Alla blocken är på.
Körde laserpass härom kvällen och i överkant diffar det kanske 10 mm, ev lite mer än så.
Hur illa är det? Det blir ju mosaik-liner så tänker att det kan bli tydligt? Kommer det att synas?

Man skulle ju kunna jämna till det lite, men slipper verkligen helst det.
Med mosaik så syns det om man tittar. Vågräta linjer i form av fog var 25:e millimeter är avslöjande:( Men vem mer än den stolte byggaren ser att det är snett över nästan fyra/åtta meter?

Att få till det efteråt verkar svårt. Är det plattan som inte ligger i våg eller blocken som inte sitter ihop ordentligt? Linern är elastisk så den kan sträckas och fästas i överkant mot en vågrät linje.

Jag vet att toleranserna på blocken är bra och min pool blev fel max någon mm, vattenytan följer fogen exakt varvet runt.
 
richardtenggren
Jobbigt när man bygger en enda stor ”libell” :crysmile:

Vi är sugna på pool också, om något år då, men ska styra in oss mot enfärgad liner :geek:
 
Jonas Persson
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jobbigt när man bygger en enda stor ”libell”
Detta faktum hade jag i bakhuvudet under alla byggets faser; när jag la ut och packade singel, byggde gjutformen, gjöt betongplattan och byggde väggar. Om något man bygger ska vara i våg så är det en pool då ytan alltid är i våg.

Men även raka väggar som förblir raka tills betongen stelnat är trevligt.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Med mosaik så syns det om man tittar. Vågräta linjer i form av fog var 25:e millimeter är avslöjande:( Men vem mer än den stolte byggaren ser att det är snett över nästan fyra/åtta meter?

Att få till det efteråt verkar svårt. Är det plattan som inte ligger i våg eller blocken som inte sitter ihop ordentligt? Linern är elastisk så den kan sträckas och fästas i överkant mot en vågrät linje.

Jag vet att toleranserna på blocken är bra och min pool blev fel max någon mm, vattenytan följer fogen exakt varvet runt.
Plattan blev inte perfekt, det visste jag. Därför slipade jag så gott det gick, särskilt på ett ställe. Men nu finns det toppar där plattan var perfekt, så det måste vara blocken.

Får se hur jag gör...men man skulle ju kunna skära av blocken lite på toppen (vilket jag iofs inte riktigt har orken till). Linern är ju "för liten" och elastisk.
 
Jonas Persson
7ender 7ender skrev:
Plattan blev inte perfekt, det visste jag. Därför slipade jag så gott det gick, särskilt på ett ställe. Men nu finns det toppar där plattan var perfekt, så det måste vara blocken.

Får se hur jag gör...men man skulle ju kunna skära av blocken lite på toppen (vilket jag iofs inte riktigt har orken till). Linern är ju "för liten" och elastisk.
När jag byggde pool återkom Poolstore till mig och bad att undersöka batchnumret på blocken. De hade fått en leverans som var felaktig och höll på med att spåra upp dem. Toleranserna ska vara så bra att detta inte händer.

Är det snett så kommer det även att påverka däcket runt poolen. Jag skulle montera en bräda i våg på vardera sida av cellblocken och kapa efter den.
 
  • Gilla
MarkusKvarnlof och 1 till
  • Laddar…
Mätte med laser igen (en lånad grön, tyvärr inte blå) och det diffar snarare 6mm än 10+. Av det är skillnader i blocken/skumningen 3mm. Jag låter det nog vara.

Däremot så är stöden till trappan helt åt skogen. En undersida var uppenbarligen inte renkapad. Fick ta fram sänksågen och ta bort 8mm. Sen sorterades dem i storleksordning så att det blev en lätt lutning och inga plötsliga dippar.

Tänkte det är lika bra att montera trappan innan gjutning så har man nåt att stå på på den delen.
Fick på plåten på nedersta trappsteget (ej med på bild) innan limmet tog slut.

Trappstöd av skummaterial i olika storlekar uppradade på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
7ender 7ender skrev:
Däremot så är stöden till trappan helt åt skogen. En undersida var uppenbarligen inte renkapad.
Galet, mina var identiska. Ser på bilden hur det lutar:(
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Trappan limmad och klar.

Nybyggd trappa med limmade steg i ett utomhusbyggprojekt, omgiven av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LaCa67 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.