Byggahus.se
Vi står i startgroparna att bygga hus med en husleverantör som levererar huset utan att provtryckning ingår. Hos vissa husleverantörer är detta medräknat i huspriset och en form av garanti att huset är byggt rätt och tätt byggt.

Jag undrar hur viktigt detta är att lägga ned pengar på? Typen av ventilation för huset är frånluftsvärmepump(Nibe F730). Lär ju sitta tilluftsdon på väggarna och vara ett konstant undertryck i kåken ändå.

Hur hade ni själva ransonerat? Själva kostnaden för provtryckningen är ju säkert inte direkt stor i hela sammanhanget, men många bäckar små..

Är detta något man ej skall snåla in på?
 
Helt klart om du anlitar en husleverantör på totalentreprenad.
Det är viktigt att plasten är tät.
 
Nu har jag inte hundra koll, men finns det inte ett krav i BBR att nybyggda hus ska täthetsprovas?
 
N NoOne2k skrev:
Nu har jag inte hundra koll, men finns det inte ett krav i BBR att nybyggda hus ska täthetsprovas?
2019 kunde vi välja på provtryckning eller lämna in energiåtgång under 2 år till kommunen (lösvirke i egen regi)

Valde provtryckning och kunde på så sätt täta huset ytterlligare då vi hittade några småläckor på svårtätade ställen. Så det var väl investerade kronor över tid
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Nu har jag inte hundra koll, men finns det inte ett krav i BBR att nybyggda hus ska täthetsprovas?
Jag byggde för två år sedan. Då var det inget krav. Kravet är att man ska göra energiberäkningar inför bygglovsansökan och att man ska göra en energideklaration inom två år från att man fått slutbesked från kommunen (när huset är klart).
Själv hade vi ingen provtryckning men fick ändå Energiklass A vid energideklarationen.
 
I Boverkets byggregler, BBR, anges kravnivåer för byggnadens primärenergital. Här finns också krav på att byggnadens primärenergital ska verifieras. Vid verifieringen ska byggnadens energianvändning fastställas enligt BEN. Verifiering kan göras genom beräkning eller genom mätning. Mätning rekommenderas i BBR
 
P P-KAR skrev:
Vi står i startgroparna att bygga hus med en husleverantör som levererar huset utan att provtryckning ingår. Hos vissa husleverantörer är detta medräknat i huspriset och en form av garanti att huset är byggt rätt och tätt byggt.

Jag undrar hur viktigt detta är att lägga ned pengar på? Typen av ventilation för huset är frånluftsvärmepump(Nibe F730). Lär ju sitta tilluftsdon på väggarna och vara ett konstant undertryck i kåken ändå.

Hur hade ni själva ransonerat? Själva kostnaden för provtryckningen är ju säkert inte direkt stor i hela sammanhanget, men många bäckar små..

Är detta något man ej skall snåla in på?

Varför skulle huset ha ett undertryck??
Frånluftsvärme tar värme från frånluften, men blåser in lika stor volym som ut om allt fungerar som det ska.

Provrtyckningen lär sannolikt betala sig på sikt.
 
T
Vilken husleverantör är det?
 
D Destrier skrev:
Varför skulle huset ha ett undertryck??
Frånluftsvärme tar värme från frånluften, men blåser in lika stor volym som ut om allt fungerar som det ska.

Provrtyckningen lär sannolikt betala sig på sikt.
En frånlufts pump har bara utsug och tar sin tillluft via ventiler i vägg och fönster.
Det är först om du har ett ftx system som du får förvärmd tillluft.
Därför får man ett undertryck i huset med frånlufts pump.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
I Boverkets byggregler, BBR, anges kravnivåer för byggnadens primärenergital. Här finns också krav på att byggnadens primärenergital ska verifieras. Vid verifieringen ska byggnadens energianvändning fastställas enligt BEN. Verifiering kan göras genom beräkning eller genom mätning. Mätning rekommenderas i BBR
Förstår.. Mätning är alltså genom att provtrycka kåken, och man väljer detta behöver man inte göra en beräkning på energiåtgången?

I så fall gör jag hellre en provtryckning.

T Thomas' skrev:
Vilken husleverantör är det?
JB-Villan.

K kanonkula skrev:
Helt klart om du anlitar en husleverantör på totalentreprenad.
Det är viktigt att plasten är tät.
Jag är själv en väldigt noggrann person i sakerna jag gör själv och skulle gärna vilja säkerhetsställa att vi fått det så bra som möjligt. Enbart för den sakens skulle så lär vi antagligen välja till detta.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
För att få ut ett slutbesked behöver du provtrycka, och detta är för att verifiera energiberäkningen som ingår i bygglovsansökan. Ett alternativ är som någon nämnde att följa upp energianvändningen under en 18-månadersperiod, men då behöver man begära ut ett interimistiskt (tillfälligt) slutbesked som gäller under tiden. Lite krångligt och risken finns ju alltid att huset läcker som ett såll och man inte klarar energikraven, och det är nog svårare att komma 1,5 år efter SB till hustillverkaren.

Mvh Jakob, Kontrollansvarig
 
Haggärde Haggärde skrev:
För att få ut ett slutbesked behöver du provtrycka, och detta är för att verifiera energiberäkningen som ingår i bygglovsansökan. Ett alternativ är som någon nämnde att följa upp energianvändningen under en 18-månadersperiod, men då behöver man begära ut ett interimistiskt (tillfälligt) slutbesked som gäller under tiden. Lite krångligt och risken finns ju alltid att huset läcker som ett såll och man inte klarar energikraven, och det är nog svårare att komma 1,5 år efter SB till hustillverkaren.

Mvh Jakob, Kontrollansvarig
Jag fick slutbesked för 1.5 år sen (augusti) utan provtryckning och utan att verifiera energi användningen.
Då alla väggarna är massiva utan några genomförningar så är chansen att det skulle läcka där rett så minimala.
Kvar är taket som vi gick över och tätade själva så för min del så brydde jag mig inte om provtryckning och ingen annan heller;)
 
  • Gilla
borre112
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.