Vi står i startgroparna att bygga hus med en husleverantör som levererar huset utan att provtryckning ingår. Hos vissa husleverantörer är detta medräknat i huspriset och en form av garanti att huset är byggt rätt och tätt byggt.
Jag undrar hur viktigt detta är att lägga ned pengar på? Typen av ventilation för huset är frånluftsvärmepump(Nibe F730). Lär ju sitta tilluftsdon på väggarna och vara ett konstant undertryck i kåken ändå.
Hur hade ni själva ransonerat? Själva kostnaden för provtryckningen är ju säkert inte direkt stor i hela sammanhanget, men många bäckar små..
Är detta något man ej skall snåla in på?
1 381 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Nödvändigt att köpa till provtryckning av nybyggen villa?
-
-
27 feb 06:46 #2
Helt klart om du anlitar en husleverantör på totalentreprenad.
Det är viktigt att plasten är tät. -
27 feb 08:27 #3
Nu har jag inte hundra koll, men finns det inte ett krav i BBR att nybyggda hus ska täthetsprovas?
-
Medlem · Kalmar · 356 inlägg 27 feb 08:3127 feb 08:31 #4
Valde provtryckning och kunde på så sätt täta huset ytterlligare då vi hittade några småläckor på svårtätade ställen. Så det var väl investerade kronor över tid- Laddar…
-
27 feb 08:35 #5
Själv hade vi ingen provtryckning men fick ändå Energiklass A vid energideklarationen. -
Byggveteran · Skåne · 1 338 inlägg 27 feb 08:3827 feb 08:38 #6
I Boverkets byggregler, BBR, anges kravnivåer för byggnadens primärenergital. Här finns också krav på att byggnadens primärenergital ska verifieras. Vid verifieringen ska byggnadens energianvändning fastställas enligt BEN. Verifiering kan göras genom beräkning eller genom mätning. Mätning rekommenderas i BBR
-
28 feb 00:50 #7
Varför skulle huset ha ett undertryck??
Frånluftsvärme tar värme från frånluften, men blåser in lika stor volym som ut om allt fungerar som det ska.
Provrtyckningen lär sannolikt betala sig på sikt. -
-
Byggveteran · Skåne · 1 338 inlägg 28 feb 05:2828 feb 05:28 #9
Det är först om du har ett ftx system som du får förvärmd tillluft.
Därför får man ett undertryck i huset med frånlufts pump.- Laddar…
-
28 feb 21:28 #10
I så fall gör jag hellre en provtryckning.
- Laddar…
-
2 mar 19:21 #11
För att få ut ett slutbesked behöver du provtrycka, och detta är för att verifiera energiberäkningen som ingår i bygglovsansökan. Ett alternativ är som någon nämnde att följa upp energianvändningen under en 18-månadersperiod, men då behöver man begära ut ett interimistiskt (tillfälligt) slutbesked som gäller under tiden. Lite krångligt och risken finns ju alltid att huset läcker som ett såll och man inte klarar energikraven, och det är nog svårare att komma 1,5 år efter SB till hustillverkaren.
Mvh Jakob, Kontrollansvarig -
Byggveteran · Skåne · 1 338 inlägg 2 mar 20:272 mar 20:27 #12
Då alla väggarna är massiva utan några genomförningar så är chansen att det skulle läcka där rett så minimala.
Kvar är taket som vi gick över och tätade själva så för min del så brydde jag mig inte om provtryckning och ingen annan heller- Laddar…
Liknande trådar
-
Att köpa hus och inte bo där!
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Elgigantens Epoq kök. Är det värt att köpa click stommar?
Kök -
Finns det för 30 år gammal altandörr kopplingar emellan yttre och inre altandörr att köpa
Fritidshus -
Finns det för 30 år gammal altandörr kopplingar emellan yttre och inre altandörr att köpa
Fönster & Dörrar -
Ska köpa gersåg. Är det nödvändigt att köpa till sågbord?
Verktyg, Maskiner & Fordon