Byggahus.se
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ok, jag minns att det tog minuter att starta en dator för tjugo år sedan. Men att uppleva det idag i realtid ger mig panik, det tar evigheter:dizzy:
(Byggahus gör något med länkarna, titta från början)
[media]
Även att ladda ner filer gick långsamt. Över tre minuter för ett litet program (00.18.30) [media]
Lätt glömma hur det var innan fiber och gen4 nvme :)
 
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lätt glömma hur det var innan fiber och gen4 nvme :)
Du kan stanna vid SSD, bytet från mekanisk hårddisk är en av de största förbättringarna av en dators prestanda, allt annat var som bäst några tiotals procent, SSD var hundratals.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Ingen skivspelare?
Fick inte plats, men det finns ett par!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
richardtenggren
Jag fick ju ny dator på jobbet i veckan, den tidigare fick jag i mitten på augusti men var kanske inte ämnad för mitt jobb…
Ett arbetsmoment som tog drygt 1 timme tidigare tog nu max 10 min :D

Jag får dock minnas tillbaka till veckan innan när jag hade en bärbar och inte släpbar dator :D
 
mowatom skrev:
Jag ställde upp min 90-tals nostalgianläggning (en av dom;)) lite provisoriskt igår. Bra ljud är ju för de flesta helt bortglömt.
[bild]
Ja stackars barn som växer upp nu med söndermosat ljud, ur högtalare som låter som "reklamljud" hela tiden.
Vardagsrum med stereoanläggning på trähyllor, högtalare och vinylspelare, mot en vit tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Och innan nån frågar "Var är bandspelaren?". Den är på renovering:
Bandspelare med två färgade rullar på ett rörigt skrivbord med elektronikutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skyskraper99 och 5 till
  • Laddar…
Att det fanns "Standard manual" för att veta hur saker fungerade och hur man kunde bygga själv.
Den var ganska tjock också, så mycket nyttigt fanns däri!
Tjock handbok med titeln "The Radio Amateur's Handbook" från 1974 med bilder på radioutrustning på omslaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur en teknisk manual visar ett detaljerat elektriskt schema för en FM- och CW-sändare för 220 MHz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen manual med tekniska scheman och instruktioner på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du kan stanna vid SSD, bytet från mekanisk hårddisk är en av de största förbättringarna av en dators prestanda, allt annat var som bäst några tiotals procent, SSD var hundratals.
Visst var det störst skillnad mellan mekanisk och solid state. Men en SATA SSD vs en nvme är också sjuk stor skillnad. 500 MB/s vs typ 5k (helt ur minnet men typ den skillnaden).
 
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Ingen skivspelare?
Ser du inte kompakt-skivspelaren, compact disc player, på engelska... :cool:
 
Mikael_L
K Keld skrev:
Ja stackars barn som växer upp nu med söndermosat ljud, ur högtalare som låter som "reklamljud" hela tiden.
[bild]




Och innan nån frågar "Var är bandspelaren?". Den är på renovering:
[bild]
Oahh, wow. Har du aktiv delning för högtalarna, jag anar att grejerna uppe till vänster kan vara delninsfilter.
Sen verkar du ha en sån där förstärkare från technics med jättelika VU-metrar :love:, en sådan har jag letat i några år nu att hitta till bra pris. Jag skiter i om den inte är så jättebra, de är ju bara så läckra att man dör.
 
A
K Keld skrev:
Ja stackars barn som växer upp nu med söndermosat ljud, ur högtalare som låter som "reklamljud" hela tiden.
[media]
Är det ett klassiskt zachry substeg man anar nere till höger?
 
mowatom skrev:
Är det ett klassiskt zachry substeg man anar nere till höger?
Yepp! Till en sub duger nästan vad som helst o subben är bara för bio.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Håller på och tömmer ett dödsbo inför fotografering och visning. Jag har inte tagit några bilder, för man ska vara snäll mot de döda, men satan vad mycket bruxföremål som känns vansinnigt omoderna och glömda utan att vara mer än 20–30 år. Allt från reseplånböcker till storpack med brännbara cd-/dvd-skivor.

Lampsladd som installationskabel finns det kanske lämpligare trådar att beklaga sig över i, men jag slänger in det ändå. Men jag tror ändå det är en svunnen sak det med, folk som kunnat bättre, men låtit säkerhetsmässigt halvdant vara gott nog i det egna hemmet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller på och tömmer ett dödsbo inför fotografering och visning. Jag har inte tagit några bilder, för man ska vara snäll mot de döda, men satan vad mycket bruxföremål som känns vansinnigt omoderna och glömda utan att vara mer än 20–30 år. Allt från reseplånböcker till storpack med brännbara cd-/dvd-skivor.

Lampsladd som installationskabel finns det kanske lämpligare trådar att beklaga sig över i, men jag slänger in det ändå. Men jag tror ändå det är en svunnen sak det med, folk som kunnat bättre, men låtit säkerhetsmässigt halvdant vara gott nog i det egna hemmet.
Oj, nu inser man att man inte är någon ungdom längre. I min värd har gamlingar stenkakor i sina gömmor, inte dvd.
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Oj, nu inser man att man inte är någon ungdom längre. I min värd har gamlingar stenkakor i sina gömmor, inte dvd.
Jag är knappt 40 och har uppdaterat samlingen från Betamax/laserdisc till DVD till Bluray HD till Bluray 4k, när ska det ta slut :)
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.