Byggahus.se
hsd
redarn redarn skrev:
Om krisen förväntas vara någorlunda tillfällig kommer kontanter behålla sitt värde. På mellanlång sikt kan det också hända att de accepteras för mindre transaktioner av vana och praktiskhet. Kontanta papperspengar är faktiskt oerhört praktiskt och folk är vana vid dessa. Så länge andra accepterar kontanter som betalning är det praktiskt för dig att acceptera kontanter för det du säljer men det blir så klar olämpligt vid större affärer då det långsiktiga värdet inte är garanterat.

Så det är inte osannolikt att du kan köpa dagens mat och sälja kroppsarbete för kontanter, men inte en bondgård eller en fungerande bil.

Om det nu blir zombieapokalyps eller liknande.
Kontanter används så ofta så man iinte vet hur de ser ut
 
hsd hsd skrev:
Kontanter används så ofta så man iinte vet hur de ser ut
Sista decenniet jag bodde i Sverige använde jag väldigt sällan kontanter men nog minns jag och de flesta hur de ser ut och fungerar. Om några decennier till kommer detta troligtvis ändrats.
 
redarn redarn skrev:
men nog minns jag och de flesta hur de ser ut
Jag kan inte utan vidare se skillnad på dagens 1, 2 och 5 krona. Har jag alla tre framför mig vet jag nog vilken som är vilken men får jag bara en i handen är jag genuint osäker.

"Guldtian" är självklar men inte de "nya" med lägre valörer. Fast detta är kanske OT för jag har inte glömt detta utan aldrig kunnat.
 
Ni har väl inte glömt den här killen?

Trafikskylt som säger "SPEED CHECKED BY RADAR" med en mans ansikte som tittar fram bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Screew och 16 till
  • Laddar…
j.f.s
Åh M*A*S*H :love:
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Vi har en mash poster i ett av konferensrummen, denna,

En filmaffisch för M*A*S*H med en handbildande en fredssymbol, mot en gul bakgrund och skådespelarnas ansikten längst ner.

Men den var tydligen inte okej i stora konferensrummet där vi tar emot kunder utan förpassades till ett av de mindre för interna möten :)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Istället för att sälja varorna på klassiskt vis valde Cooparna att låta varorna ruttna samt att gå miste om flera dagskassor
Det där är inte sant.
Dels kunde man använda Coop's app för att betala, dels sålde de varor genom andra butiker (typ ICA) på en del orter.
 
  • Gilla
Pel063 och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Det där är inte sant.
Dels kunde man använda Coop's app för att betala, dels sålde de varor genom andra butiker (typ ICA) på en del orter.
Många handlare valde till och med att skänka bort de varor som var på väg att bli dåliga till förbipasserande.
 
  • Gilla
carpe
  • Laddar…
L lat skrev:
Dels kunde man använda Coop's app för att betala
Även detta enbart på en del av butikerna om jag minns rätt.
 
Något man gärna glömmer bort att det har funnits är askfat och cigarrtändare i bilar.
Vintage reklam för Opel Rekord med bild av handskefack med inbyggd askkopp och cigarettändare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror inte det skulle gå att sälja en ny bil idag med en bild på askkoppen, även om bilen varit utrustad med en.
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Något man gärna glömmer bort att det har funnits är askfat och cigarrtändare i bilar.
[bild]
Tror inte det skulle gå att sälja en ny bil idag med en bild på askkoppen, även om bilen varit utrustad med en.
Askkopparna var det perfekta stället att ha sina mynt till parkeringsautomaterna. Nu när automaterna inte tar mynt behöver vi heller inga askkoppar.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Magnus E K
Men det är väl fortfarande tillåtet att röka i sin egen bil, eller?
 
  • Haha
banjoragge
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men det är väl fortfarande tillåtet att röka i sin egen bil, eller?
Ja. Köp en askkopp bara.
 
Keiller Keiller skrev:
Något man gärna glömmer bort att det har funnits är askfat och cigarrtändare i bilar.
[bild]
Tror inte det skulle gå att sälja en ny bil idag med en bild på askkoppen, även om bilen varit utrustad med en.
Lägg också märke till rattväxeln på bilden. Det är nog många som har glömt den praktiska detaljen.Själv saknar jag den.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Fyfan rökare jag säger då det. Tycker man borde förbjuda skiten på öppen gata inte kul hamna bakom eller möta en rökare på trottoaren. Eller ännu värre när man är ute och springer.

Mem något som blivit riktigt ohållbart är alla matbudsmoppar. De kör på gångvägar och cykelvägar och de spyr ut avgaser. Förut körde alla dessa cykel, känns som de har lyxat till det med moppe :) borde förbjuda yrkestrafik på 2 taktare.
 
  • Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.