Byggahus.se
Av någon anledning blir vattenlåset till duschen fortare torrlagt numera. Kanske har ventilation eller något annat utanför vår kontroll ändrats, vi vet inte varför. Fastän någon duschar både morgon och kväll så blir vattenlåset ibland för torrt och släpper då igenom obehagliga lukter. Packningen är hel och sitter rejält tajt.

Finns det olika djup/volym för vattenlås att välja mellan? Om man ökar vattenvolymen borde vattenlåset klara längre tid tänkte jag.
 
  • Vit plastvattenlås för dusch, torrt och rent, utan vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Låter nästan som ni har början på ett stop eller problem med avluftningen.

Gurglar det i nåt avlopp?
 
Jag kan tillägga att vi bor i lägenhet på fjärde våningen. Det är inte stopp i själva avloppet eller liknande. Jag gör också rent vattenlåset ganska ofta, men det hjälper inte.
 
Om du har avluftningsproblem kan vattenlåset tömmas vid t.ex. spolning i toalett. Så fort dunstar inte vattnet.
 
Det låter helt omöjligt att det skulle torka på ett halvt dygn? Det tar ju normalt veckor innan det blir så lite vatten att det släpper igenom lukt. Det måste vara hål/spricka i själva plastskålen eller något helt annat fel. Typ att avluftningen från avloppet är igensatt kanske? Har ni hört med grannarna om någon har märkt samma sak?
 
T Tiger79 skrev:
Om du har avluftningsproblem kan vattenlåset tömmas vid t.ex. spolning i toalett. Så fort dunstar inte vattnet.
Ok, tack för tipset.

Hur kontrollerar man om avloppet och byggnaden har ett avluftningsproblem? Det är en fyravånings bostadsrättsförening.
 
Rinner det dåligt i köksavloppet eller gurglar. Ta bort silen till golvbrunnen och testa och spola i toaletten, vad händer med vattnet?
 
K Kallens skrev:
Det låter helt omöjligt att det skulle torka på ett halvt dygn? Det tar ju normalt veckor innan det blir så lite vatten att det släpper igenom lukt. Det måste vara hål/spricka i själva plastskålen eller något helt annat fel. Typ att avluftningen från avloppet är igensatt kanske? Har ni hört med grannarna om någon har märkt samma sak?
Vi har bott i samma lägenhet i ganska många år utan problem. Det är först senaste tiden som vi märkt denna dåliga lukt ibland. Vi har inte byggt om eller ändrat något i badrummet.

Vattenlåset ser helt ut och packningen sluter tätt, jag gör rent det ganska ofta.

Hur och var ser jag om avluftningen är igensatt? Är det i mitt badrum, eller centralt i byggnaden?
"avluftningen från avloppet är igensatt kanske"
 
Redigerat:
T Tiger79 skrev:
Rinner det dåligt i köksavloppet eller gurglar. Ta bort silen till golvbrunnen och testa och spola i toaletten, vad händer med vattnet?
Det rinner fint i kök och badrum överallt. Inget gurgel eller liknande.

Bra förslag med att bevaka vattnet. Jag ska se om det går att påverka genom spolning, eller tvättmaskin och hur nivån ser ut efter varje timme.
 
S Smoothie skrev:
Hur och var ser jag om avluftningen är igensatt? Är det i mitt badrum, eller centralt i byggnaden?
"avluftningen från avloppet är igensatt kanske"
Avluftningen sitter "centralt" på byggnadens avloppssystem, därav att höra med grannarna också. Ofta kan man se avluftning från avlopp som rör som sticker rakt upp ur taket, men som är mindre än skorstenar. Om det är problem med avluftningen är det en fråga för styrelsen/fastighetsskötaren.
 
K Kallens skrev:
Avluftningen sitter "centralt" på byggnadens avloppssystem, därav att höra med grannarna också. Ofta kan man se avluftning från avlopp som rör som sticker rakt upp ur taket, men som är mindre än skorstenar. Om det är problem med avluftningen är det en fråga för styrelsen/fastighetsskötaren.
Jag ska börja med att bevaka vattennivån lite närmare ett tag. Sedan får jag kanske ta upp det mindre trevliga samtalsämnet med några grannar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.