Byggahus.se
Här kommer en projekttråd där jag tänkte dela med mig av vår kommande badrumsrenovering. Vi är för närvarande i planeringsfasen och jag kommer till att börja med ventilera tankar kring planeringen, samt lyfta en del frågor som jag hoppas kunna få hjälp från er på forumet att reda ut. När renoveringen väl satt igång kommer jag att dela bilder här kontinuerligt.

Planen är att jag ska försöka göra så mycket som möjligt själv. El ska jag förstås leja ut till behörig elektriker, och viss VVS kommer jag också att ta in hjälp för, men i övrigt vill jag försöka göra det mesta. Har inte renoverat badrum förut så känner mig lite nervös, men taggad på att försöka.

Förutsättningarna är dessa: tvåplansvilla från 1920-talet, träbjälklag, badrummet ligger på ovanvåningen. Då huset byggdes fanns inget badrum, man hade torrdass på tomten. Oklart när badrummet byggdes, men det renoverades troligen (viss osäkerhet) 1998-99 i samband med att huset byggdes ut. Badrummet är ca 7.5 kvm stort. Det finns elektrisk golvvärme i hela badrummet. Ventilationen i huset sköts via FTX, det finns en frånluftventil i badrummet ovan toalettens nuvarande placering. Uppvärmningen av huset är via bergvärme. I badrummet utgör golvvärmen (el) den enda värmekällan i nuläget (handdukstork trasig), detta upplevs av oss som fullt tillräckligt.

Badrummet är vårt enda med dusch, men min bror bor i grannhuset och vi får låna deras dusch. Det innebär dock att jag vill försöka bli klar så fort som möjligt. Jag har gott om ledig tid att jobba med badrummet, kommer att kunna lägga åtminstone 30-40 timmar i veckan på det.

Tanken är att göra ett badrum i 1920-30-talsstil, med kakel upp till halva väggen och målat ovanför (helkaklat i våtzon 1). Toalettstolen försöker vi återanvända, en del inredning försöker vi hitta på blocket. Vi har inget absolut krav på att göra det så billigt som möjligt men gillar generellt återbruk i den mån det går.

Nedan följer bilder, planlösning, tänkt arbetsplan, samt en rad frågor och funderingar.

Vi hörs!
 
Redigerat:
  • Gilla
trolltyg och 2 till
  • Laddar…
Nuvarande badrum
Ett badrum med vita kakelväggar, duschhörn med glasdörrar och varierande badrumstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum med vit inredning, duschkabin, handfat och badrumsskåp, samt rosa matta och handdukar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av ett badrum med vit kakel, möbler som skåp och skötbord, och en rosa matta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett badrum med vitt kakel, duschhörna och ett högskåp, dörr i bakgrunden leder till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Planlösning/ritning
Handritad skiss av planlösning med badrum, inklusive mått och komponentplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av planlösning med måttangivelser för badrum innehållandes dusch, toalett och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Planen

1) Riva. Hyrcontainer 10m3 från ragnsell alt big bags. Hjälp av VVSare att proppa vatten, elektriker kapa el. Rutschkana från fönstret till skottkärra.

2) VVS (ta in viss hjälp av VVSare)
Flytta avlopp toalett. Nytt avlopp tvättmaskin. Flytta golvbrunnen. Måste ev flytta avlopp till handfat in i vägg???
Ta hjälp av VVSare att fixa inkommande vatten så detta inte kommer in genom väggen inne i duschen.

3) Elektriker dra lampor samt nya eluttag.

4) Innervägg
Regla upp med 45x70 till cc max 450 mm. Konstruktionsplywood 15 mm. Gips.
fråga: bör man passa på att gipsa innertaket nu också? Vanlig kartonggips och våtrumsfärg i tak?

5) Golv
Kontrollera bjälklaget, ev förstärka. Golvspån 22 mm.Kiilto start primer.Armeringsnät.Elslinga. (Elektriker)Brunn och flytspackling (ev hjälp av VVSare)

6) tätskikt
Kiilto kerasafe+ foliesystem, väggarna först, sen golv (korrekt?)

7) kakla
Våtzon 1 (hela fönstervägg, 1900 mm på långväggen) kakla golv till tak
Våtzon 2 kakla nedre halvan, våtrumsfärg övre halvan.

8) klinker
9) inredning
 
Budget (kommentera gärna om jag räknat helt galet)
Rivning big bags ca 3000:-
Elektriker ca 10000:-????
VVS ca 5000:- (kompis)
Plywood-skivor ca 4000:-
Gips ca 1000:-
Golvspån 2000:-
Golvbrunn 500:-
Elvärmeslinga ca 4500:-
Kiilto system 10000:-
Kakel väggar ca 15 kvm plus spill = ca 10000:-
Klinker ca 3000:-
Tot ca 53000:-

Inredning
Toalett återanvänds
Handfat/kommod 4000:- (Ikea)
Duschväggar ca 1000:- (blocket)
Duschblandare ca 5000:-
Spegel ca 1500:-
Vägglampor ca 4000:- (sekelskifte.se)
Spotlights tak ca 1000:-
Lampknapp, dimmer ca 2000:-
Linneskåp ca 3000:-
Totalt uppskattningsvis ca 25000:-
 
Frågor och funderingar
1. Bör jag dra om allt vatten för att få rör i vägg, eller helt enkelt köra vidare på utanpåliggande rör?
2. I säker vatten finns ett kapitel om rensbrunn, är det nåt man måste ha?
3. Måste handfatets avlopp gå in via vägg eller kan det fortsättningsvis gå genom golv?
4. Bör stammar bytas? Antagligen bytt i samband med renovering ca 1998-99.
5. Är det krav på att ha en ytterligare värmekälla förutom golvvärme? Vill helst inte ha handdukstork.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag har bara svar på fråga 5: Golvvärme räcker!
 
  • Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Kanske lite lågt räknat, men ändå som en hyfsat rimlig uppskattning tycker jag. Man stöter på grejer under resans gång. Nått paket skruv här nått verktyg där etc, blir näst intill alltid mer än man tror.

Tycker absolut du ska köra på dold rördragning, rör i rör. Jäkligt skönt när man ska sätta in duschvägg, städa, upp med kommod osv.
Angående rensbrunn, menar du punkten rörande Rensanordningar på spillvattenledningar?

Appropå brunn skulle jag säga kör på Jafos brunn och platta där du skruvar fast klämringen, klart smidigare än Purus variant i min mening.

I säkervatten står det ngt i stil med: I våtutrymmen ska inga rörgenomföringar finnas i golv förutom spillvattenrör och golvbrunn, i plats för bad eller dusch får det endast finnas golvbrunn.

Illustration av våtutrymmen med duschplats och badplats enligt säkervatten regler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nog får du ha handfatets avlopp upp ur golv såvida det inte är i plats för dusch/bad.

Stammarna är säkerligen schyssta, men har du väl öppnat upp kan du ju lika bra lägga ny groda i min mening.
 
surris
Vet inte vad för standard du planerar och om du har räknat med VVS material och annat. Jag har renoverat mitt badrum på 4,5 kvm i 20-tals stil. Rubbet är nytt, det landa på ca 150 000 i bara material exklusive all inredning. Så spontant tänker jag att dina 53 000 låter lite.
 
surris surris skrev:
Vet inte vad för standard du planerar och om du har räknat med VVS material. Jag har renoverat mitt badrum på 4,5 kvm i 20-tals stil. Rubbet är nytt, det landa på ca 150 000 i bara material exklusive all inredning. Så spontant tänker jag att dina 53 000 låter lite.
Oj, ja det var ju en ordentlig skillnad. Var skiljer det mest ifrån min kalkyl?
 
  • Wow
Richard Beiron
  • Laddar…
J J-O skrev:
Kanske lite lågt räknat, men ändå som en hyfsat rimlig uppskattning tycker jag. Man stöter på grejer under resans gång. Nått paket skruv här nått verktyg där etc, blir näst intill alltid mer än man tror.

Tycker absolut du ska köra på dold rördragning, rör i rör. Jäkligt skönt när man ska sätta in duschvägg, städa, upp med kommod osv.
Angående rensbrunn, menar du punkten rörande Rensanordningar på spillvattenledningar?

Appropå brunn skulle jag säga kör på Jafos brunn och platta där du skruvar fast klämringen, klart smidigare än Purus variant i min mening.

I säkervatten står det ngt i stil med: I våtutrymmen ska inga rörgenomföringar finnas i golv förutom spillvattenrör och golvbrunn, i plats för bad eller dusch får det endast finnas golvbrunn.

[bild]

Så nog får du ha handfatets avlopp upp ur golv såvida det inte är i plats för dusch/bad.

Stammarna är säkerligen schyssta, men har du väl öppnat upp kan du ju lika bra lägga ny groda i min mening.
Problemet med rör i rör i vårt hus är att rören är dragna rätt knepigt, upp från köket genom golvet i en liten hall, löper sen utanpåliggande in i en klädkammare, där delar sig rören så att de dels går genom väggen in i badrummet på ovanvåningen, och dels gör en sväng ner genom golvet igen till en toalett på undervåningen. Det har att göra med att huset byggts ut och då byggdes denna extra toalett på undervåningen. För att fixa rör i rör måste jag väl antingen dra om alltihop eller skarva till rör i rör inne i klädkammaren?

Såhär ser det ut där rören kommer upp från undervåningen till lilla hallen på ovanvåningen:
Vitklädda rör som är monterade längs hörnet av ett rum, dragna genom golvet och väggen i en knepig rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret som sticker till vänster går genom väggen och direkt till nuvarande toalett.

Rören till höger går in genom klädkammaren:
Rördragning i en husvägg, där vita rör går horisontellt och delar sig, med isolering intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och delar sig, de som sticker av åt vänster går in i badrummet i det hörn av badrummet där vi kommer att ha duschhörna, så denna genomförning måste ju flyttas. De som sticker åt höger går alltså ner till undervåningen igen.
Rördragning i en husvägg, där vita rör går horisontellt och delar sig, med isolering intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja det är rensbrunn för spillvatten som jag blev osäker på.

Vad betyder groda?
 
  • Rörinstallationer som löper längs ett husgolv, delvis gömda och med kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Oj, ja det var ju en ordentlig skillnad. Var skiljer det mest ifrån min kalkyl?
Du kan nog lägga på ganska mycket på allt. Men kakel och klinkers, tätskikt och VVS lär nog bli rätt mycket dyrare om alla rör ska bytas ut. Har du räknat med infästningar? Der är oftast dyrare än vad man tror.
 
Johhhan
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Vad betyder groda?
Grodan är avloppsrören i badrumsgolvet.
Komplex avloppsrörsstruktur kallad "grodan" för badrumsgolv.
 
surris surris skrev:
Du kan nog lägga på ganska mycket på allt. Men kakel och klinkers, tätskikt och VVS lär nog bli rätt mycket dyrare om alla rör ska bytas ut. Har du räknat med infästningar? Der är oftast dyrare än vad man tror.
Ok, ja jag är ju novis men jag har räknat utifrån antal kvadratmeter som ska kaklas och lagt på ca 20% för spill osv. Har inte räknat infästningar separat. Med reservation för att jag förstås kan ha missat något stort och räknat helt galet har jag lite svårt att förstå hur det skulle bli tre gånger så dyrt för ett drygt hälften så stort badrum, men du har ju bevisligen facit. Med ditt badrum som referens skulle alltså materialkostnad för mina 7.5 kvm innan inredning uppgå till ca 250000 kr. Blir spännande att se vad notan landar på!
 
Johhhan Johhhan skrev:
Grodan är avloppsrören i badrumsgolvet.
[bild]
Aha, ja den kommer jag förstås att byta. Vad jag är mer osäker på är stammarna ner genom schaktet ner till källarvåningen. I källarvåningen är det bytt till plaströr som ser fräscha ut, så jag gissar att stammarna är bytta men kommer att inspektera detta mer noggrant när vi river.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.