Byggahus.se
pacman42 pacman42 skrev:
Malus på husbilar är så stor så det finns i princip ingen nyförsäljning av dessa i Sverige längre.
Husbilsmarknaden är lika galen som husmarknaden. Det säljs husbilar som aldrig förr och kunderna slåss om fordonen , både nya och begagnade.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Husbilsmarknaden är lika galen som husmarknaden. Det säljs husbilar som aldrig förr och kunderna slåss om fordonen , både nya och begagnade.
Den har alltid varit tokig.. de få som kommer ut på marknaden som beg i "rimlig prisklass".. behöver oftast lite omvårdnad!

Jag menar, en ny kostar mer än vårt förra hus.. :surprised:

Husvagnar kan man iaf få tag i .. i bra skick i alla prisklasser!
 
Likväl som vi kollar på elbil här i hushållet.. så håller vi också på att kontrollera solceller till taket..

.. man måste ju se om sin "tankning"! :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
P Pin skrev:
Eller tält eller hotell eller stuga.
Vi har campat med tält de senaste 20 åren och med tält så behöver man en relativt stor kombi.
 
N Nerre skrev:
Vi har campat med tält de senaste 20 åren och med tält så behöver man en relativt stor kombi.
Nej, kravet är att du behöver en tillräckligt stor bil för att få plats med campingutrustningen och passagerarna. Varför måste det vara just en kombi? Det kan väl lika gärna vara SUV, SAV, ”crossover”, combicoupe, minibuss… Bara utrymmet är tillräckligt.

Det verkar vara något annat underliggande krav du har som gör att det ska vara just en kombi.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Tror jag läst varje inlägg i tråden.
Har familj två bilar så ja ena bilen kan va en el och då inte heller super dyr.

Har ni en bil och mycket pengar går det med att skaffa el bil. För har man råd med en dyr elbil har man även råd hyra bil med drag etc när de stunderna dycker upp.

Helt enkelt borde de med bra inkomster köpa premium elbilar så vi vanliga kan köra elbil om sex år typ.

Hade själv gärna haft elbil men vardagen i familjen hade inte funkat med de små fjut elbilarna jag har råd med.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej, kravet är att du behöver en tillräckligt stor bil för att få plats med campingutrustningen och passagerarna. Varför måste det vara just en kombi? Det kan väl lika gärna vara SUV, SAV, ”crossover”, combicoupe, minibuss… Bara utrymmet är tillräckligt.
Ok, du har rätt, jag är för dåligt insatt i alla nya namn på biltyper som de hittat på de senaste åren. Men problemet är fortfarande att det är väldigt ont om så stora elbilar.
 
N Nerre skrev:
Ok, du har rätt, jag är för dåligt insatt i alla nya namn på biltyper som de hittat på de senaste åren. Men problemet är fortfarande att det är väldigt ont om så stora elbilar.
Det finns massor av stora elbilar, de är dock relativt dyra. Sedan finns det billigare, men de är ganska små. Det saknas i mitten till ”mittenpriser”, det som finns med el är mellanklassbilar till premiumpriser.

Jag har faktiskt på fullt allvar i över tusen inlägg tillbaka i tråden trott att du menat just kombi och att det då absolut inte fick vara tex en SUV. Jag tror detta förklarar en hel del frågor du fått om ditt krav på kombi. Men nu är de utrett. (y)

https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
Sortera på pris eller kaross så ser du vad du kan välja på. Om några år finns dessa begagnade.

Exempelvis:
MG zs
Mazda mx 30
Hyundai kona
Opel Mokka
 
Mikael_L
Problemet för Nerre är kravet på en ganska stor bil kombinerat med stort krav på räckvidd i kombination med ganska få mil per år.
Visst kan det finnas nya elbilar som klarar kravspecen någorlunda, men då till ett helt vansinnigt inköpspris med tanke på hur få mil som kommer köras.
Det blir snordyra mil pga värdeminskning, som billig el aldrig kan väga upp.

Nerre måste helt enkelt vänta några år till, på att lämpliga bilar kommer ut som begagnat. Nerre är nog knappast spekulant på en ny avgasbil heller, utan botaniserar troligen även där bland begagnat, men utbudet är dock bättre.

Sista alternativet är väl att ändra något i sin livsstil, eller hur man är van att göra saker.

Det är vad jag fått fram genom att läsa dina inlägg, Nerre. Jag har åtminstone tidigt förstått att du är en av de (rätt många, faktiskt) som elbil inte passar åt, åtminstone inte än.
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
A
Läser om Lars Vilks olycka. Bilen vägde 4,5 ton men vajerräcket endast dimensionerat för 1,5 ton. Är inte det underdimensionerat för tyngre bilar, bland annat elbilar runt 2 ton?
 
Ingen har ju sagt att alla måste köpa en el-bil precis idag..:)

Men det är väldigt bra att man ändå håller ett öga på el-bilsfronten, eftersom vi verkar gå ditåt.. oavsett om vi vill eller inte!

Själv så har vi kollat 2-3 år och har inte köpt någon än! Men corona kom lite i vägen.. maken jobbade ju hemma och vi behövde ingen bil alls typ. Då kändes det inte nödvändigt att köpa en ny..

På sätt och vis har det varit bra, för marknaden har gått framåt och utbudet är större nu . och prisklasserna lite mer varierade (y)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
nikasp
N Nerre skrev:
Du får gärna förklara hur provkörning av en elbil kan eliminera problemet med gatuparkering eller problemet med att det inte finns nån kombi elbil för rimligt pris?

Jag har sett ibland nån skriva att vi "skeptiker" borde låna elbil en vecka. Jag förstår inte riktigt hur det skulle påverka min bild av elbilar att ha en elbil stående på parkeringen i en vecka. För jag kör ju knappt bil till vardags.

Som jag väl har tjatat om 100 gånger i den här tråden, för de som bor så de kan ladda hemma och kör bilen flera mil varje dag så är elbilen jättebra till pendlandet.

Men behöver man köra en massa last, dra släp/husvagn/djursläp etc, eller är låst till gatuparkering, då blir elbilen inte like rolig.

Och sen har vi ju inköpspriset som är en hög tröskel för många.

Men kan ni visa mig en kombi elbil för under 200 000 med räckvidd på minst 30 mil vintertid (hälften av mitt körande är långresor) så kan den nog vara intressant när det blir dags för mig att byta bil.
Lyssna på det där avsnittet så slås nog hål på en hel del av dina fördomar. Jag var elbilsskeptiker men har lärt mig mycket via tre pod-avsnitt och sedan frågat en kollega med Tesla. Han har kört Nissan Leaf och är nu inne på andra Teslan. Dock blir det hart när omöjligt att köpa en stor elbil för 200000.

Jag klurar på antingen att leasa en ID4 eller en liten elbil att sunrra runt med här i Sollentuna med omnejd och sedan ta Passaten (2017 Alltrack 190hp TDi) när jag ska dra släp till torpet 17 mil bort. Har under två mil toll jobbet sen när vi sks börja vara på kontoret igen. Långresor till Luleå på 90 mil är inget problem enligt podden och kollegan. Det är väl när jag ska jaga långt upp i Jämtlandsfjällen man behöver tänka till lite extra.

https://rikatillsammans.se/tips-vid-bilkop-och-privatleasing/
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Man pratar om att batteriet blir varmt.
Då funderar på teslan så sitter batteriet under bilen. Snö och is borde på påverka.
Alstrar batterier värme
 
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Alstrar batterier värme
Japp, när de laddas och laddas ur (dvs det körs).
Ju större strömuttag/laddström, desto mer värme.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man pratar om att batteriet blir varmt.
Då funderar på teslan så sitter batteriet under bilen. Snö och is borde på påverka.
Alstrar batterier värme
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man pratar om att batteriet blir varmt.
Då funderar på teslan så sitter batteriet under bilen. Snö och is borde på påverka.
Alstrar batterier värme[/QUOTE

Elbilar har
De flesta elbilar (alla?) av idag man räknat på det o har lite olika system för o kyla eller ibland värma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.