1 268 322 läst · 21 536 svar
1268k läst
21,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Byggveteran
· 2 128 inlägg
Helt klart om det finns.Johannes Carlsson skrev:
Om det nu gäller rena turistorter som har öppet några månader om året så funkar det kanske, kanske inte.
Mitt inlägg får man bara se som att ingenting är omöjligt utan kommer nog finnas mer än en lösning på dessa problem som sen samverkar precis som idag.
Bor själv i Skåne och skulle inte få för mig att köra bil privat till Stockholm utan precis som du säger, tåg och om behov finns hyr bil.
Medlem
· Stockholm
· 2 161 inlägg
Det känns som att åtminstone för vissa slags aktiviteter så kommer vi behöva föra en mängd bilar mellan olika ställen.
Så om var och en tar sin privata eller om något hyrbolag flyttar lika många i egen regi ... tja ...
Det kan ju också vara så att folk kanske inte alls behöver ha bil på sin skidsemester ..? De ska väl åka skidor och dricka öl eller äggtoddy på afterskin, inte hålla på och köra bil ...
Så om var och en tar sin privata eller om något hyrbolag flyttar lika många i egen regi ... tja ...
Det kan ju också vara så att folk kanske inte alls behöver ha bil på sin skidsemester ..? De ska väl åka skidor och dricka öl eller äggtoddy på afterskin, inte hålla på och köra bil ...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Så tror jag absolut att det är. Bilen behövs främst för transporten till och från fjällen. Åker man kollektivt tillkommer dock vissa behov av att åka och handla, och om närmaste systembolag är tio mil bort så kräver det en annan planering än om man åker bil och kan ta med sig hemifrån. Mat är förstås lättare att lösa eftersom att det inte är underkastat statligt monopol.Mikael_L skrev:
Så har man någon form av eget hushåll och inte äter och dricker allt på byn så blir kollektivresande besvärligt. Likaså om man har flera par egna skidor och brädor som ska med.
Vill kommunerna uppåt inte att skidorterna ska dö så kommer laddinfrastrukturen finnas. I somras så blev jag förvånad över alla id3, eNiro mm som stod på fjällparkeringarna uppe i Funäsfjällen. Så folk verkar ju ta sig upp utan problem i andra elbilar än Tesla.
Vad har du för ”vill-ha” krav på en el-bil? (Eg bil allmänt)martin43 skrev:
Precis, därav "billigt" inom citationstecken. Jag har aldrig köpt en ny bil. Men vill-ha-faktorn på elbil är hög, men då måste det vara en som jag känslomässigt vill ha också. Har då insett att tyvärr kostar dessa bilar 700k och uppåt. Då framstår plötsligt en V90 för mindre än halva priset som billig i sammanhanget.
Nä, det enda rätta jag kan göra är att köpa en begagnad välutrustad 5-serie touring med bensinsexa och fortsätta njuta. Euro 6 med partikelfilter och 800-mil per år så miljösamvetet behöver inte ta skada.
Men egentligen är det ju en i4 M50 jag vill ha. :/
Nyfiken på vad de där 700 pengarna har som inte nån billigare har
Skogsägare
· 16 840 inlägg
Jag tror att bara genom att ha krav på dragkrok som kan dra ett ton eller mer så är man snabbt uppe i 600 tkr. Och är man redan där vill man ju sen inte ha manuellt inställbara stolar, eller behöva öppna bakluckan med händerna.
Det drar snabbt iväg när man vill ha lite lull-lull på en redan dyr bil.
Sen är det ju bara att inse att så fort man börjar ha lite mer räckviddskrav än 8 mils total daglig pendling, så börjar det dra iväg i pris rätt ordentligt, då batteriet står för så stor andel av elbilens pris.
Det är nog där det stupar för många, en kombination av lite större krav på räckvidd men ovilja, eller omöjligt, att hosta upp pengarna för en bil med såpass stort batteri.
Och begagnat är ingen lösning heller, ty det som finns på begagnatmarknaden är ju främst de första generationens BEV som har ganska små batterier.
För denna köparkategori är det nog fortfarande att vänta 2-3 år på att begagnatutbudet som passar en börjar komma. Och även hoppas på att det inte är ett orimligt högt andrahandsvärde.
Det är nog där det stupar för många, en kombination av lite större krav på räckvidd men ovilja, eller omöjligt, att hosta upp pengarna för en bil med såpass stort batteri.
Och begagnat är ingen lösning heller, ty det som finns på begagnatmarknaden är ju främst de första generationens BEV som har ganska små batterier.
För denna köparkategori är det nog fortfarande att vänta 2-3 år på att begagnatutbudet som passar en börjar komma. Och även hoppas på att det inte är ett orimligt högt andrahandsvärde.
Skogsägare
· 16 840 inlägg
Det gäller nog inte bara kommunerna, utan även staten, som subventionerar elbilsladdare på vissa ställen.Kretikos skrev:
Och idag är det nog inga problem att köra elbil till Funäsdalen, Åre eller liknande 300+ dagar om året, utan det är stugbytardagar under högsäsong då ”alla” därtill kommer från samma område och därmed längs samma vägar söderifrån/söderut som är problemet.
Ja slå till på en begagnad 535 eller 550, rekommenderas. Nya i4 M50 är lite dyr.martin43 skrev:
Precis, därav "billigt" inom citationstecken. Jag har aldrig köpt en ny bil. Men vill-ha-faktorn på elbil är hög, men då måste det vara en som jag känslomässigt vill ha också. Har då insett att tyvärr kostar dessa bilar 700k och uppåt. Då framstår plötsligt en V90 för mindre än halva priset som billig i sammanhanget.
Nä, det enda rätta jag kan göra är att köpa en begagnad välutrustad 5-serie touring med bensinsexa och fortsätta njuta. Euro 6 med partikelfilter och 800-mil per år så miljösamvetet behöver inte ta skada.
Men egentligen är det ju en i4 M50 jag vill ha. :/
Faktum kvarstår, bilarna måste finnas nånstans. Ska alla biluthyrare köra upp sina bilar till fjällen inför sportlovet kommer det inte finnas bilar att hyra på andra ställen.F fiskbuggaren skrev:
Det är precis som med snöröjningen, det skulle självklart gå att ha så många plogbilar att det bara tar en timme att ploga alla gator i en kommun, men kostnaden för att ha dessa stillastående 10-11 månader om året blir enorm.
Skogsägare
· 16 840 inlägg
Fast att hyrbilar rangeras om säsongsvis sker redan idag. Delade garage på jobbet med en biluthyrare i Stockholms innerstad förut och skillnaden på mängden bilar de hade tillgängliga inför jul/storhelger och övrig tid var enorm.
Jag vet inte var de fick alla extra bilar ifrån, men att de hyrde ut allt de kunde till billösa innerstadsbor som skulle ”hem” till familjen över jul var uppenbart.
Jag vet inte var de fick alla extra bilar ifrån, men att de hyrde ut allt de kunde till billösa innerstadsbor som skulle ”hem” till familjen över jul var uppenbart.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Ska vi gissa på att biluthyrarna som var runt flygplatserna hade färre bilar istället?
[
Vi vill gärna ha dragkrok.. fast vi har ju eg två bilar med drag idag (varav en blir ju kvar även om vi byter in en..)
Jag är personligen förtjust i de här halvsuvarna.. så jag dras automatiskt till den loooken på bil (oavsett el eller bensin). Lite högre insteg, lite mer luft till backen.. och automat (inget problem om man kollar elbil hehe)
Har den ratt, radio och värme i övrigt är bra haha
Hm farthållare är trevligt o skönt.. centrallås och stolvärme fram är nog ett måste också (!)
Rent körmässigt så får den inte låta för mycket.. (dvs vägen/däcken… man ska inte behöva hålla för öronen när man kör på motorvägen i 110.. behöver inte vara knäpptyst med ok isolerad..)
Har inget emot att manuellt ställa in fläkt/värme/kyla.. (även om vår ena bil har klimatanläggning idag) .. har aldrig haft en bil som öppnar nån dörr automatiskt.. så det är inget jag skulle sakna (även om det har sina poänger när man kommer med packning)..
Backsensor..parkeringshjälp..kameror osv.. spelar ingen roll heller - men skulle vara kul att prova parkeringshjälp nån gång o se om jag vågar vara kvar i bilen
(min farbror praktiskt taget slogs med bilen de tre första månaderna…han har stort kontrollbehov.. min faster älskade den funktionen)
Apropå det måste jag tala om att när min mamma kollade på ny bil i våras så sa hon till bilförsäljaren att hon ville ha ”automat och helst inga mer elektriska grejer” haha (hon ville inte ha massa elgrejer och ställa in som kunde gå sönder osv), han hade tittat fundersamt på henne och sagt att det gick inte att få tag i nya bilar som mötte hennes önskemål
(hon köpte en ny bil ändå, med klimatanläggning.. fönsterhissar ..färddator.. men fortfarande så lite som möjligt).
(maken o jag hade som kriterie, på förra bilen, att det inte skulle vara fönsterhissar i bak.. skulle vara vevar
)
Ja det drar lätt iväg, det är en sak som är säker,Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att bara genom att ha krav på dragkrok som kan dra ett ton eller mer så är man snabbt uppe i 600 tkr. Och är man redan där vill man ju sen inte ha manuellt inställbara stolar, eller behöva öppna bakluckan med händerna.
Vi vill gärna ha dragkrok.. fast vi har ju eg två bilar med drag idag (varav en blir ju kvar även om vi byter in en..)
Jag är personligen förtjust i de här halvsuvarna.. så jag dras automatiskt till den loooken på bil (oavsett el eller bensin). Lite högre insteg, lite mer luft till backen.. och automat (inget problem om man kollar elbil hehe)
Har den ratt, radio och värme i övrigt är bra haha
Rent körmässigt så får den inte låta för mycket.. (dvs vägen/däcken… man ska inte behöva hålla för öronen när man kör på motorvägen i 110.. behöver inte vara knäpptyst med ok isolerad..)
Har inget emot att manuellt ställa in fläkt/värme/kyla.. (även om vår ena bil har klimatanläggning idag) .. har aldrig haft en bil som öppnar nån dörr automatiskt.. så det är inget jag skulle sakna (även om det har sina poänger när man kommer med packning)..
Backsensor..parkeringshjälp..kameror osv.. spelar ingen roll heller - men skulle vara kul att prova parkeringshjälp nån gång o se om jag vågar vara kvar i bilen
Apropå det måste jag tala om att när min mamma kollade på ny bil i våras så sa hon till bilförsäljaren att hon ville ha ”automat och helst inga mer elektriska grejer” haha (hon ville inte ha massa elgrejer och ställa in som kunde gå sönder osv), han hade tittat fundersamt på henne och sagt att det gick inte att få tag i nya bilar som mötte hennes önskemål
(maken o jag hade som kriterie, på förra bilen, att det inte skulle vara fönsterhissar i bak.. skulle vara vevar