Byggahus.se
Jag skall göra en tillbyggnad av bastu till bostadshuset. Tillbyggnaden med bastun kommer vara isolerad men inte uppvärmd förutom då man skall bada förstås. Som golv kommer jag ha betonggolv och på det en enkel trall i trä. Misstänker dock att det vintertid kan bli ganska kallt på golvet och att bastuaggregatet i huvudsak värmer luften en bit ovanför golvnivå. Är det klokt eller dumt att gjuta ner en golvvärme-slinga (el) för att kunna dra på den samtidigt som bastuaggregatet eller kanske tom tidigare för att värme upp golvet och slippa känslan av ett kallt golv för den som sitter på nedre laven? Eller är det slöseri med pengar och/eller ta för lång tid att värma upp golvet (betongplattan)?

Det rör sig om 4 kvadratmeter för den platta jag skall gjuta, främst där man har fötterna, övrigt utrymme under bastulaven har redan en gjuten stenplatta eller består av berg. Totalt är bastun ca 7-8 kvm.

Om det är en bra idé att ordna med golvvärme, går det få tag i någon lämplig slinga på kort varsel, t.ex. i Butik i Göteborgsområdet, och får man gjuta in den själv eller behöver en elektriker titta på det? Jag tänkte gjuta plattan nu på torsdag nämligen :)
 
Jag har provat att ha golvvärmen i badrummet avstängd och bara slå på den innan man skall duscha. Min slutsats är att det krävs en framförhållning på åtminstone 12 timmar om det skall vara varmt. I en utkyld bastu tar det möjligen ännu längre tid. Golvvärme är extremt långsam.

Det brukar krävas att en elektriker är inblandad.
 
A Avemo skrev:
Jag har provat att ha golvvärmen i badrummet avstängd och bara slå på den innan man skall duscha. Min slutsats är att det krävs en framförhållning på åtminstone 12 timmar om det skall vara varmt. I en utkyld bastu tar det möjligen ännu längre tid. Golvvärme är extremt långsam.

Det brukar krävas att en elektriker är inblandad.
Låter som det inte är mycket lönt att göra sig besvär med det då. Kanske bättre att snickra en fotpall om man upplever problem med kylan vintertid. Sen är det förstås stor skillnad på "varmt" och "inte snorkallt" golv. Vet du vad det är för effekt på den slingan du har?
 
Det är 900 W på 8,5 kvm. Just i och utanför en bastu tycker inte jag att det är så kinkigt med kallt golv.
 
Jag tror det var här på forumet som jag läste för ett tag sen om någon som just tyckte att ett kallt golv var "jobbigt". Men om det kräver 12 timmars framförhållning innan man skall basta så känns det såklart osannolikt att man kommer ha nytta av det särskilt ofta och jag funderar också på vad den extra kostnaden för den tillfälliga uppvärmningen blir :thinking:
 
Även o det varit minus ute har jag aldrig upplevt att golvet är kallt i en bastu. Trallen värms väl upp tillräckligt för att det inte skall kännas kallt, men då måste den vara på ett tag.
 
Vid närmare eftertanke var det nog 12 timmar innan det var varmt i rummet. Det tog inte fullt så lång tid innan golvet var varmt. Men flera timmar tog även det.
 
Efter att ha snackat med golvvarmebutiken.se så är slutsatsen att det inte är aktuellt att lägga ner golvvärme. De rekommenderade mig att låta bli helt enkelt :D(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.