Byggahus.se
Hej!
Sorry for writing in English, but I certainly do not speak Swedish so fluently to post this questions here.
We bought a parhus some time ago in Västerbotten. The house is from 1930s with nice windows and a pine plank flooring in the bedrooms.
We removed the laminate floor in the livingroom and found a oak herringbone parquet that was in very poor condition. We ask a flooring company if there was a chance to fix this, but they said no and offered us to install a new herringbone parquet. We hesitated but after giving it some thoughts, we decided to try to renovate the floor by our own. We have no idea how to do it, but we really do not have so much to loose and a lot to win if it turns out good, the original floor is really nice, with a frame all around the room.
The thing is that we have already sanded it and we have a couple of questions:
- What is the best treatment for the flooring now? The floor is far from perfect, so maybe something that does not highlight all the failures.
- We have to replace some of the boards, where can we find similar ones?
Please, feel free to answer me in Swedish.
Thank you so much!

B Beaam skrev:
Hej!
Sorry for writing in English, but I certainly do not speak Swedish so fluently to post this questions here.
We bought a parhus some time ago in Västerbotten. The house is from 1930s with nice windows and a pine plank flooring in the bedrooms.
We removed the laminate floor in the livingroom and found a oak herringbone parquet that was in very poor condition. We ask a flooring company if there was a chance to fix this, but they said no and offered us to install a new herringbone parquet. We hesitated but after giving it some thoughts, we decided to try to renovate the floor by our own. We have no idea how to do it, but we really do not have so much to loose and a lot to win if it turns out good, the original floor is really nice, with a frame all around the room.
The thing is that we have already sanded it and we have a couple of questions:
- What is the best treatment for the flooring now? The floor is far from perfect, so maybe something that does not highlight all the failures.
- We have to replace some of the boards, where can we find similar ones?
Please, feel free to answer me in Swedish.
Thank you so much!
Några bilder vore inte helt fel.
Vanligast är väl att hårdvaxolja eller lacka golvet.
Jag gillar hårdvaxolja för det ger en skön känsla att gå på och är även lättskött.
En matt eller halvmatt hårdvaxolja från Osmo, t.ex Osmo 3062 matt ofärgad blir fin på ekgolv.

Har själv inte behövs laga ett golv med fiskbensparkett men har läst att andra har behövt specialtillverka stavar när dom behöver byta för nya som säljs idag har andra mått/utförande så försök att rädda golvet om det går annars så kolla på blocket. Är det bara några stavar som behövs så kanske någon på blocket kan tänka sig skicka dom till er för en liten summa.
Men bilder gör det mycket lättare att hjälpa till

• Gilla
Beaam
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Jag gillar hårdvaxolja för det ger en skön känsla att gå på och är även lättskött.
En matt eller halvmatt hårdvaxolja från Osmo, t.ex Osmo 3062 matt ofärgad blir fin på ekgolv.

Har själv inte behövs laga ett golv med fiskbensparkett men har läst att andra har behövt specialtillverka stavar när dom behöver byta för nya som säljs idag har andra mått/utförande så försök att rädda golvet om det går annars så kolla på blocket. Är det bara några stavar som behövs så kanske någon på blocket kan tänka sig skicka dom till er för en liten summa.
Than
N Nyfiknast skrev:

N Nyfiknast skrev:

Thank you so much for your reply! It is really helpfull.
The measurements of the rods are: 35 x 6.5 and 1.2 deep. As you can see, there are some of them that are really bad, we hope to be able to fix them.
So do you think that we should get a carpenter to make new rods? I took a look to Blocket, but I could only find new parkett floor for sale, not the old one neither a company that custom made this types of rods. Trägolv med fiskbensmönster, synliga skadade delar i behov av reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med skador och glipor i behov av reparation eller utbyte av lister.
Skapa konto
Skadade trägolvslister vid en dörrtröskel som behöver reparation eller utbyte.
Skapa konto

The last picture is the entryway, and the other one is just the middle of the room.

B Beaam skrev:
Than

Thank you so much for your reply! It is really helpfull.
The measurements of the rods are: 35 x 6.5 and 1.2 deep. As you can see, there are some of them that are really bad, we hope to be able to fix them.
So do you think that we should get a carpenter to make new rods? I took a look to Blocket, but I could only find new parkett floor for sale, not the old one neither a company that custom made this types of rods.[bild] [bild] [bild]
The last picture is the entryway, and the other one is just the middle of the room.
Det beror på. Golvet ser fint ut men har en hel del springor och att specialtillverkade ett par nya stavar blir nog dyrt och därför tror jag mer på följande alternativ.
Att spackla dom stavarna som är mest trasiga med Osmo 7304 träspackel Ek. Även andra märken kan funka bra. På avstånd syns det knappt att det är spacklat och det är det billigaste och snabbaste sättet.
I värsta fall får ni möblera så det hamnar en matta eller möbel där stavarna är som mest skadade.
Jag har använt träspackel till ett furugolv för att laga hål och jag blandade ihop spackel och slipdamm med någon droppe vatten och det funkade bra. Med lite slipdamm i så får man ännu bättre nyans.

• Gilla
Beaam
  • Laddar…
Ja, något baserat på slipdammet kommer att förändras på liknande sätt över tid. Frågan är om det inte är lämpligt kolla med ett proffs.

• Gilla
Beaam
  • Laddar…
C
N Nyfiknast skrev:
att specialtillverkade ett par nya stavar blir nog dyrt
Ingen konst om man får tag på rätt hantverkare, dvs. en golvläggare som lägger stavparkett. Det är ju några parkettstavar som skall sågas till och passas in. Ingen rocket science.

• Gilla
Beaam
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Det beror på. Golvet ser fint ut men har en hel del springor och att specialtillverkade ett par nya stavar blir nog dyrt och därför tror jag mer på följande alternativ.
Att spackla dom stavarna som är mest trasiga med Osmo 7304 träspackel Ek. Även andra märken kan funka bra. På avstånd syns det knappt att det är spacklat och det är det billigaste och snabbaste sättet.
I värsta fall får ni möblera så det hamnar en matta eller möbel där stavarna är som mest skadade.
Jag har använt träspackel till ett furugolv för att laga hål och jag blandade ihop spackel och slipdamm med någon droppe vatten och det funkade bra. Med lite slipdamm i så får man ännu bättre nyans.
Thank you so much for your advice, I really appreciate it.
It is true that it has a lot of cracks, we really do not know if it is worth try fixing this. Maybe we should install a new one? We were very exited about this floor, because we think that is very nice, but maybe it is not something that can be recovered.

D Daniel 109 skrev:
Ja, något baserat på slipdammet kommer att förändras på liknande sätt över tid. Frågan är om det inte är lämpligt kolla med ett proffs.
Thank you so much for your reply!
We got in touch with a flooring company but they said that it was not possible to fix it, or it was not worthy, I really did not understand. I can try to find another one, but it is a really difficult task, at least where we live.
I do not know, I am starting to doubt about the convenience of fixing this floor. We liked the idea of preserving the original floor, but we are not professionals, of course, not even very handy persons, and we do not want to make a mess.

Prata med dem igen. Det handlar nog lite om vilka förväntningar man har. Många kunder klagar sannolikt om det inte blir perfekt. Då är det bättre att inte ta på sig jobb som inte blir perfekta. Men om man som kund är tydlig med att man är medveten om det så kan de nog göra jobbet. Det finns många exempel på folk som tycker att minsta miss är en katastrof.

• Gilla
Beaam
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ingen konst om man får tag på rätt hantverkare, dvs. en golvläggare som lägger stavparkett. Det är ju några parkettstavar som skall sågas till och passas in. Ingen rocket science.
Thank you so much for your reply!
The difficult part is to find the profesional that wants to do the job., I will keep looking. But, anyway it is good to know that it can be fixed somehow. (y)

D Daniel 109 skrev:
Prata med dem igen. Det handlar nog lite om vilka förväntningar man har. Många kunder klagar sannolikt om det inte blir perfekt. Då är det bättre att inte ta på sig jobb som inte blir perfekta. Men om man som kund är tydlig med att man är medveten om det så kan de nog göra jobbet. Det finns många exempel på folk som tycker att minsta miss är en katastrof.
Yes, I understand. We know that this floor it is never going to be like a new one. There will always be gaps between the rods,, it will be very noisy, it always be an old floor.with all the failures But I think that it has its charm this way..
We will try again with the flooring company.
Thank you so much for your advice, very usefull! We really appreciate it.

a.o.f a.o.f skrev:
Träspackel kanske.
[länk]
Thank you so much! It could be a solution! ;)

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.