Byggahus.se
Hej, nu ska vi renovera vårt hus och köksbyte ingår. Vi har gjort planering med Ikea, snart klart. Men vi har kikat lite på Elgigantens kök också. Vilket är mest prisvärt och har bäst lösning och kvalitet. Tacksam för lite recensioner.

Mvh Lisa
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Sophie69 och 2 till
  • Laddar…
Vi hari kök från Elgiganten sedan några år. Funkar bra och inga problem med kvalitet. De brukar ha bra erbjudanden ibland då man får bra rabatt på vitvaror. Kanske värt att bevaka detta.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Sten Gunnar och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Epoq (Elgigantens) har fler alternativ att välja på t.ex. när det gäller storlek på skåp och i vissa fall leder det till färre och/eller smalare passbitar än med ett Ikea-kök. Stommarna är nog likvärdiga när det gäller kvalitet och när det gäller luckor så varierar det ju väldigt beroende på vilken lucka man väljer oavsett tillverkare.
 
  • Gilla
Lisa3000
  • Laddar…
Pratar vi enbart prisvärt är ju ikea köken svåra att slå. Men de kommer ju på bekostnad av färre val och alternativ, men har man inget behov av udda nått lr spec lösningar så är ju ikea mest prisvärt
 
  • Gilla
park_n_turf och 2 till
  • Laddar…
När vi bytte kök för några år sedan tittade vi på Epoq, men tyckte då att det kändes betydligt sämre än Ikea. Lådorna kändes rangliga och billiga, om de håller bättre eller sämre än Ikea vet jag inte men känslan då var inte bra.

Tyvärr är många av Ikeas fronter numera folierade, vilket åtminstone inte jag tycker om. Kvalitén annars skulle jag säga är bra, det är mycket för pengarna. Skillnaden mellan ett Ikea-kök och ett Ballingslövs-kök (som jag med haft) är verkligen inte vad prisskillnaden anspelar på. Ikea som företag är dessutom väldigt bra att ha att göra med när det gäller reklamationer osv. Detta kan åtminstone inte sägas om Ballingslöv som jag aldrig kommer handla av igen.
 
  • Gilla
zniff och 2 till
  • Laddar…
Vi tittade också på dessa två alternativ när vi renoverade köket förra sommaren.

Valet föll till slut på Ikea av följande anledningar:

- Känslan i lådor, mjukstängning etc kändes bättre. Kan dock vara pga att visningsköken på vårt närmaste Elgiganten var monterade väldigt dåligt.

- Haft flera bekanta som haft väldiga problem med felleveranser och långa väntetider hos Epoq när något blivit fel/gått sönder. Verkar även som det blivit sämre senaste åren?

- Sjukt smidigt att alla ”tillbehör” och liknande (som åtminstone vi ofta köper på Ikea) alltid passar.

- lite lägre sockel vilket ger mer plats i lådor om man, som vi, i princip undvikit överskåp.

Vår leverans från Ikea gick smidigt, dock var en bänkskiva knäckt vid leverans, men det var inga problem att få en ny snabbt och smidigt. Fick även behålla diskho etc som satt i den trasiga skivan.

Jag hade även ett skåp som jag monterade upp men sen ångrade jag mig och ville byta till ett annat mått. Var inga som helst problem att lämna tillbaka, även utan kvitto hade funkat men då hade jag fått tillgodo istället för pengar tillbaka.

Vitvaror köpte vi endast diskmaskin hos Ikea för att underlätta integrering. Den (Diskad) är ju egentligen en Bosch, har funkat mycket bra och är tyst.
Övriga vitvaror köpte vi från Siemens, kan bli lite fix för att få det att stämma i vissa fall men relativt enkelt.

Fördelen med Epoq hade varit att det blivit något billigare totalt sett, då de hade nån kampanj där man fick pengar att handla vitvaror för.

Om jag jämför Ikea köket med Kvik köket i vårt gamla boende, som också var nytt, så tycker jag än så länge att det är bättre.

Återstår att se hur köket håller i längden, men med småbarn som röjer runt så räknar jag med att köket, oavsett leverantör, behöver renoveras igen när de flyttar ut!
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Köpte Epoq för några månader sedan och är inte helt nöjd med kvaliteten, våra lackade luckor skavs ganska lätt så det betydligt ljusare grundfärgen framträder. Har haft lite strul med felleveranser och mindre bra matchade detaljer. Tex så valde vi en köksblandare där pipen hamnade i höjd diskhon så man får inte under kastruller utan att knixa, ingen kompensation i sikte och 4 papp åt fanders
 
  • Gilla
Lifen72
  • Laddar…
Vi renoverade köket för 4 år sen och tittade på Ikea med. Men till slut valde vi Kvik pga att de hade höga och djupare skåp. Ingen annan leverantör hade det. Dansk design och priset var kanske 2000,- mer än Ikea för samma inredning.

Ett år senare valde vi deras badrumsinredning med pga vi var så nöjda och deras service är super. Hon som hjälpte oss tidigare visste precis vem vi var och vad vi hade köpt tidigare för kök. Vi har även köpt inredning till hallen (hyllskåp & skytdörr) där förra året.

Inte vad du vill läsa kanske, men känner att jag vill berätta att det finns mer ...
 
  • Gilla
Mikedigitize och 2 till
  • Laddar…
Ikea är ren skit tyvärr
 
  • Gilla
  • Haha
Pidde3 och 2 till
  • Laddar…
Vi bytte också kök för en handfull år sedan. Som med allt annat vi renoverat vart vi runt och kikade på så många leverantörer att vi mådde illa.
Till slut blev det kvik (serien mano) och vi är hur nöjda som helst.
Ser fortfarande ut som nytt även om det används mycket. Med det sagt är både jag och frugan försiktiga med det mesta, så även tonåringarna (komstigt nog).

Vi köpte från kvik i halmstad. En av de bästa säljarna jag stött på. Allt kom på utsatt tid, inte en skruv saknades.
 
  • Gilla
TimTim74 och 2 till
  • Laddar…
Har precis köpt och installerat Epoq. Grejerna ok men otroligt struligt med en massa delleveranser och märklig kundservice som är hjälpsam men som inte kan/får göra så mycket. Väntar fortfarande på en liten om än inte avgörande del som inte kommit ett månader efter egentlig leverans
 
  • Gilla
ullis54
  • Laddar…
När vi renoverade köket valde vi Ikea. Hade även fått en offert från marbodal, men priset var ungefär det dubbla...
Vi är mycket nöjda med vårt kök. Jag skulle hävda att det fortfarande ser ut som ny efter fyra är och med två små barn i familjen.
Som många nämnt tidigare så är Ikea som företag mycket trevliga att ha att göra med. Byten, returer osv var aldrig några problem.
 
  • Gilla
bsba och 2 till
  • Laddar…
Jag har köks ön från Ikea och resten är epoq
Det går inte att genomföra epoq med Ikea.
Epoq har lackerade luckor som är mycket bättre och lättare att underhålla än Ikeas folierade luckor
 
A
D Dino34 skrev:
Jag har köks ön från Ikea och resten är epoq
Det går inte att genomföra epoq med Ikea.
Epoq har lackerade luckor som är mycket bättre och lättare att underhålla än Ikeas folierade luckor
Ikea har väl också lackerade luckor om man vill ha det?
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.