Byggahus.se
B Boan skrev:
Att det finns nätverk, vi kör Securitas för 1400kr/år
Nä, inget jag planerar just nu, finns nätverk och centralen är kopplad dit för access
 
Typ så här,
Schematisk illustration av ljudstyrsystem med texten "Trimmern styr ljud effekt", volymkontroller och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en fråga kring installation av branddetektorer. Har idag en deckare DSC fsa410. Tänkte utöka antalet med ett par st.

1. rent praktiskt, underlättas hantering, programmering, handhavande om man kör samma typ av deckare? Tänker på återställning osv?

2. lägger man alla deckare parallellt eller kör man egen zon per deckare?

3. bra rekommendationer på trådade resp trådlösa?
 
1: Nej, de rökdetektorer som behöver ”manuell” återställning återställs genom att spänningen bryts.

2: Om man lägger detektorerna parallellt/serie eller egna sektioner är upp till var och en.
NO-kopplade detektorer parallellkopplas
NC-kopplade detektorer seriekopplas

Jag har valt att lägga en multidetektor (rök & värme) per sektion, anledningen är att jag direkt vill veta i vilket rum det är detektorn har löst ut i. Det kostade på 1,5 utökningskort och ca 150m extra kabel för att ansluta elva detektorer till var sin sektion.
Har även lagt in MK & PIR på var sin sektion, har totalt 22 sektioner.

3: trådande; DP721R / DP721RT / DP721RTA
https://www.velltra.se/search?q=Dp721
Dessa är tysta
R = rök, RT = rök & värme, RTA = rök & värme med automatiskt återställning.
 
Nej, de rökdetektorer som behöver ”manuell” återställning återställs genom att spänningen bryts.

Jag har en följdfråga där. Jag måste klättra upp och skruva loss min deckare för att larmet ska återställas annars står den alltid som påverkad. Vet ej hur jag ska göra för att komma runt det. Kan det vara felkopplat?
 
R rickey skrev:
Jag har en följdfråga där. Jag måste klättra upp och skruva loss min deckare för att larmet ska återställas annars står den alltid som påverkad. Vet ej hur jag ska göra för att komma runt det. Kan det vara felkopplat?
Just nu bryter jag spänningsmatningen helt manuellt vid centralen, men tanken är att låta matningen till rökdetektorerna gå genom en reläutgång som triggas genom appen/inloggning via webbsidan.
 
RilleRock
ltfrebac ltfrebac skrev:
Har en fråga kring installation av branddetektorer. Har idag en deckare DSC fsa410. Tänkte utöka antalet med ett par st.
Såhär kopplar du 1 detektor på 1 sektion samt flera detektor på samma sektion.
@rickey Utgången tex OP6 programmeras utgångstyp brand som då automatiskt bryter 0V till detektorn under återställningen.
Utgången skall vara inverterad.
Jag föredrar DP721 serien med sockel DB702 då dessa kan testas med magnet.
Du kan blanda så länge de är detektorer med relä i och inte anpassade för strömslinga.
Schematisk illustration av kopplingsanvisningar för detektorer på en sektion med modell DB-702 och komponentetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
+12V benämnd hjälpkraft? Den tar du utanflr centralen eller vad menas?
 
RilleRock
ltfrebac ltfrebac skrev:
+12V benämnd hjälpkraft? Den tar du utanflr centralen eller vad menas?
Schematisk bild av anvisningar för omstart av system och detaljerad elanslutning inklusive transformator och BUS-ingångsuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikkklo87
  • Laddar…
Jag har haft strul med mitt SPC4320, det tappade kopplingen till SPC Connect för några veckor sedan. Efter lite läsande i den här tråden och mekande hit och dit lyckades jag lösa det genom att skapa ett installatörskonto och återställa krypteringsnyckeln. En sak som är lite obekväm är att jag inte lyckas hitta någon konkret uppgift om ifall de menar att jag ska betala något för detta, bara vaga antydningar... Bör man ta bort kontot med en gång igen för att undvika att få en faktura hem i brevlådan?

Sen har jag lite andra frågor när jag ändå är igång :) Det är en väldigt stor hjälp med all information som finns i den här tråden, vet inte om det känns som det mest praktiska att ha allt i en enda jättetråd men det verkar ha blivit det som gäller här. Jag kollar lite efter elektroniskt dörrlås, och det verkar inte helt enkelt att lösa på ett integrerat och bra sätt. Jag skulle vilja ha ett som går att öppna med tag och/eller kod, och helst vara integrerat med larmet då så att man kan larma av och på också. Det ska helst inte vara allt för fult, och jag vill ha mekanisk override, framförallt inifrån av brandskyddsskäl. Budgeten är inte obegränsad, så jag tror att den proffsiga varianten med motorlås går bort pga det. Jag spånar också lite på att sätta upp en server med Home Assistant, om det hjälper.
 
Redigerat:
Hej
Tänkte höra mig för om lite hjälp från detta fina forum!

Har fått larm utlöst. Det verkar som något gjort att tillkoppling inte kunnat ske vid utpassage/pålarmning. Tillkopplingsfel.
När någon sedan kommit hem igen och öppnat och vanan trogen slagit sin kod så har så småningom larmet aktiverats. Det tutar som bara den men är inte värre än att man stänger med koden. Däremot synd att det larmar i onödan.

Vet någon vad "Fail to Set Reason 1003" betyder? Det sitter en magnetkontakt (sektion 1) vid dörren men det är sektion 2 som är en PIR-sensor (bosch blue line) vid dörren/hallen som orsakat att den inte kan koppla till. Kan någon ha varit för snabb med att larma på efter att man gått förbi PIR-sensorn på väg mot dörren så den varit aktiv?

04/05/2021 09:47:53 152780 3511 Tillkopplingsfel
Area 1: Bottenvån. Dörr
User 3: Familjen
Fail to Set Reason 1003



Om det är så att någon rört sig, kan man få till så att det löpande syns i displayen på manöverpanelen eller det syns bara efter att man slagit in pålarmningskoden? Det dumma är ju att den börjar pipa och iofs. står det en text i displayen men min kära familj tror ju att pipet beror på att den håller på att larma på medan det snarare är någon slags spärrkod att den inte lyckas larma pga. sektionen/PIR-sensorn

/Johan
 
Fail to set Reason 1003 = Sektion 3 förhindrar tillkoppling. Troligtvis att den varit öppen.
OBS! Finns en bug i åtminstone vissa FW som felaktigt rapporterar 1001 + sektionsID istället för 1000 + sektionsID. Så i ditt fall kan det faktiskt även vara Sektion 2 som förhindrar tillkoppling.

För att se vilka sektioner som är öppna i manöverpanelen så bockar du i "Välj om tillkopplingsstatus skall visas i vila".
 
Redigerat:
  • Gilla
klintan73
  • Laddar…
gol gol skrev:
Fail to set Reason 1003 = Sektion 3 förhindrar tillkoppling. Troligtvis att den varit öppen.
OBS! Finns en bug i åtminstone vissa FW som felaktigt rapporterar 1001 + sektionsID istället för 1000 + sektionsID. Så i ditt fall kan det faktiskt även vara Sektion 2 som förhindrar tillkoppling.

För att se vilka sektioner som är öppna i manöverpanelen så bockar du i "Välj om tillkopplingsstatus skall visas i vila".
Tack för snabbt svar! Jag provar. Det är förresten 3.8.5.
Ha det gott
 
Hej,

Vet att detta är en Siemens SPC tråd.. Men tänkte kolla om det finns några RCO Ninjor här också? =)

//S
 
RilleRock
D dvjstefan skrev:
Hej,

Vet att detta är en Siemens SPC tråd.. Men tänkte kolla om det finns några RCO Ninjor här också? =)

//S
Starta en ny tråd för det så är det säkert någon som kan hjälpa dig med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.