Byggahus.se
Hej!

Jag bor överst i ett fyravåningshus, i en gavellägenhet och nu när det börjar bli lite mer sol om dagarna så smäller det i gavel-väggen. Ca en gång i minuten.

Huset är byggt i början på 70 talet har jag för mig, men det totalrenoverades under förrförra året och stod klart förra året då alla flyttade in. Redan förra våren började jag märka att det knäppte i väggarna, men att det skulle bli så här ihärdigt kunde jag aldrig tro.
De som utfört renoveringen har varit uppe på taket och "kunde inte se något" som kunde orsaka smällarna, sen har deras insats lite runnit ut i sanden och jag har legat lågt under vinterhalvåret eftersom det inte varit något problem då.

Men nu är det tid igen och jag tänkte höra om någon kan ha någon idé om vad det kan vara. Det låter som smällen kommer från väggen och det håller på mellan ca 12 på dagen ut till kanske 5-6 på morgonen dagen därpå.
Om de som renoverat inte kan åtgärda detta, vad kan man ta som nästa steg? Jag håller på att bli knäpp på detta smällande som, som sagt, sker ca en gång i minuten och ganska högt dessutom och även nattetid.

I filmen nedan kan man höra smällen, och jag har igång tvn för att kunna ge en uppfattning i hur höga dessa smällar är. Det kommer en liten knäppning i början men det är absolut inte det som är bekymret, den första smällen kommer ca 13 sekunder in i filmen, nästa kommer vid 0:58, nästa kommer 2:19 ca och sen kommer det en till vid 03:18. (Det låter mest likt verkligheten om man ser filmen i mobilen)

Jättetacksam för alla idéer om vad det kan vara och hur det kan åtgärdas och vad jag kanske kan ha som nästa steg.

Stort förhandstack!
 
Redigerat:
Hur låter det hus grannarna under?
Hur låter det i motstående gavellägenhet?

Vad är det för fasad?
Hur låter det ute på balkongen?
 
Heij83
Skulle kunna vara någon plåt som värms och kyls och där av expanderar och krymper.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Låter som om nån kastar pinnar elelr nåt sånt på mitt plasttak. Eller värmespänningar i det.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur låter det hus grannarna under?
Hur låter det i motstående gavellägenhet?

Vad är det för fasad?
Hur låter det ute på balkongen?
Har inte pratat med grannarna undertill faktiskt, det skulle jag kanske gjort (de pratar inte svenska så har undvikit det :giggle:). Gavellägenheten på andra sidan i mitt hus är lite skyddat av nästa lägenhetshus så de har inte sol lika stod del av dagen som jag. Jag håller på att försöka få fram någon kontaktväg till den som bor i min lägenhet fast i nästa hus så att säga men har inte lyckats hittills.

Fasaden beskrivs såhär: ”Målade sandwichelement av betong (gavelfasader).”

(Sen står det såhär om innerväggarna men det kanske inte har någon betydelse
Innervägg: Bärande och lägenhetsskiljande väggar av betong- element. Övriga väggar av gipsbeklädd regelstomme.
Innertak: Målade betongelement.)

Balkongen knakar lite emellanåt, det gör det i hela lägenheten men de knakningarna är inte särskilt störande, det smäller liksom inte på samma sätt som det gör i väggen.

Det låter som att smällen kommer från det inringade området
Gavel av lägenhetshus med betongelement och balkonger, inringat område på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
Låter som om nån kastar pinnar elelr nåt sånt på mitt plasttak. Eller värmespänningar i det.
Precis, när det började trodde jag det var någon som stod och bollade mot väggen.
Ja det är säkert något med värmen som utlöser smällarna, ibland smäller det nästan så det låter som något går sönder o ibland är det tystare men oftast tillräckligt högt för att katterna ska hoppa till. O just en gång i minuten ca… :rolleyes:
 
Heij83 Heij83 skrev:
Skulle kunna vara någon plåt som värms och kyls och där av expanderar och krymper.
Kan en sådan plåt åtgärdas på något vis? Kan det hjälpa om de byter den tex?
 
Kan det finnas något inuti väggen som skapar ett sådant ljud? Något som påverkas av värmen?
Där bör väl vara typ armeringsjärn (?) men de väsnas väl inte eller?
 
Heij83
Vad är det för tak?
 
Heij83 Heij83 skrev:
Vad är det för tak?
Det står ”Yttertak-Betongvalv med trätakstol, isolering och takpapp.”
 
Heij83
tottoiz tottoiz skrev:
Det står ”Yttertak-Betongvalv med trätakstol, isolering och takpapp.”
Inge plåt alltså.
Då har jag inga bra svar.

men ta dit ordförande för föreningen, så ska det inte låta. Jag hade vägrat att betala hyra, det går inte att bo i en lägenhet som låter på det viset.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Inge plåt alltså.
Då har jag inga bra svar.

men ta dit ordförande för föreningen, så ska det inte låta. Jag hade vägrat att betala hyra, det går inte att bo i en lägenhet som låter på det viset.

Tack! Känns bra (trots allt) att du säger så! Att det inte är något jag bara ska finna mig i. Jag känner att jag börjar bli lite smått knäpp av ljudet.

Ska ta upp striden med byggfirman och kräva en lösning… och hoppas det finns något att göra.
 
tottoiz tottoiz skrev:
Har inte pratat med grannarna undertill faktiskt, det skulle jag kanske gjort (de pratar inte svenska så har undvikit det :giggle:). Gavellägenheten på andra sidan i mitt hus är lite skyddat av nästa lägenhetshus så de har inte sol lika stod del av dagen som jag. Jag håller på att försöka få fram någon kontaktväg till den som bor i min lägenhet fast i nästa hus så att säga men har inte lyckats hittills.

Fasaden beskrivs såhär: ”Målade sandwichelement av betong (gavelfasader).”

(Sen står det såhär om innerväggarna men det kanske inte har någon betydelse
Innervägg: Bärande och lägenhetsskiljande väggar av betong- element. Övriga väggar av gipsbeklädd regelstomme.
Innertak: Målade betongelement.)

Balkongen knakar lite emellanåt, det gör det i hela lägenheten men de knakningarna är inte särskilt störande, det smäller liksom inte på samma sätt som det gör i väggen.

Det låter som att smällen kommer från det inringade området
[bild]
Det översta mörka delen på väggen där du ringat in på bilden är inte det en plåt?
Även det som är längs med kanten på taket är väl en plåt? Hörs inte ljudet även från utsidan väldigt tydligt?

Har ett liknande smällande ljud från en plåt utanför min ytterdörr men oftast bara 1-2 gånger på kvällen när det blir kallare.
I detta fall kan det ju även vara en plåt som sitter löst och smäller vid minsta vindpust
 
tottoiz tottoiz skrev:
Hej!

Jag bor överst i ett fyravåningshus, i en gavellägenhet och nu när det börjar bli lite mer sol om dagarna så smäller det i gavel-väggen. Ca en gång i minuten.

Huset är byggt i början på 70 talet har jag för mig, men det totalrenoverades under förrförra året och stod klart förra året då alla flyttade in. Redan förra våren började jag märka att det knäppte i väggarna, men att det skulle bli så här ihärdigt kunde jag aldrig tro.
De som utfört renoveringen har varit uppe på taket och "kunde inte se något" som kunde orsaka smällarna, sen har deras insats lite runnit ut i sanden och jag har legat lågt under vinterhalvåret eftersom det inte varit något problem då.

Men nu är det tid igen och jag tänkte höra om någon kan ha någon idé om vad det kan vara. Det låter som smällen kommer från väggen och det håller på mellan ca 12 på dagen ut till kanske 5-6 på morgonen dagen därpå.
Om de som renoverat inte kan åtgärda detta, vad kan man ta som nästa steg? Jag håller på att bli knäpp på detta smällande som, som sagt, sker ca en gång i minuten och ganska högt dessutom och även nattetid.

I filmen nedan kan man höra smällen, och jag har igång tvn för att kunna ge en uppfattning i hur höga dessa smällar är. Det kommer en liten knäppning i början men det är absolut inte det som är bekymret, den första smällen kommer ca 13 sekunder in i filmen, nästa kommer vid 0:58, nästa kommer 2:19 ca och sen kommer det en till vid 03:18. (Det låter mest likt verkligheten om man ser filmen i mobilen)

Jättetacksam för alla idéer om vad det kan vara och hur det kan åtgärdas och vad jag kanske kan ha som nästa steg.

Stort förhandstack!
Det gör det hos mig oxå både i stan ock på landet och det är trä som rör på sig när det blir varm respektive kallt
 
Har samma problem i min nyköpta bostadsrätt. Bor tillfälligt hos min mamma då vi skulle renovera lägenheten och fint blir det. MEN jag vill helt enkelt inte renovera mer då jag inte ens vill flytta in pga ljudet då jag vet det kommer driva mig till vansinne. Fick ni någon rätsida på ert ljud?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.