Byggahus.se
Hej alla kunniga!
Jag skrev samma frågeställning i ajax alarm systems-tråden men har inte fått något svar och otålig (och lite ont om tid) som man är så startar jag en helt ny tråd istället.

Jag kommer installera Ajax i mitt nybyggda hus inom kort och tänkte höra med er experter vad jag bör införskaffa. Villan är på 152kvm, 1-plan. Kommer sätta externa kameror med PoE efteråt. Alltså ingen kamera i rörelsevakter.

1st Hub. Kan den skicka sms/mail? Eller behöver jag Hub+/hub2? Ska även kunna knyta mot larmcentral i framtiden.
1st Knappsats/keypad.
1st inomhussiren.
Flera brandvarnare. Räcker väl med den vanliga eller finns det någon anledning att använda fireprotect plus?
2-3st vattenläckagevarnare.

Sedan då gällande rörelsevakter samt dörrmagneter. Vad ska man välja? Ska man sätta glaskross på alla fönster som inte går att öppna och dörrmagneter på alla fönster/dörrar som går att öppna?
Eller är det bättre/billigare att sätta en rörelsevakt som kollar mot flera fönster/dörrar?

Rörelsevakter blir ju svårt att ha aktivt i skalskyddet om man rör sig på natten dock.
Man kanske sätter dörrmagneter på alla öppningsbara fönster/dörrar och en rörelsevakt mot stora fönsterpartiet. Och så lägger man inte med rörelsevakten på skalskyddet utan man lär ju ändå höra ifall någon krossar en ruta på natten kanske? Eller hur ska man tänka?

Här har ni en ungefärlig ritning på villan ifall det hjälper :)
Planritning av en 152 kvm enplansvilla med beteckningar för rum samt föreslagna positioner för säkerhetsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Något annat jag bör tänka på?
Tack så mycket!
Mvh Tobias.
 
Glaskross och magnetkontakter på fönster kan tyckas som lite over-kill.
Magnetkontakter på altandörrar kan vara vettigt.
IR-detektorer som täcker ytor där intrång kan tänkas ske, kanske i sovrum nere till vänster (tycks finnas en dörr där).
Ett par IR-det. i det stora centrala rummet.
 
E etompau skrev:
Glaskross och magnetkontakter på fönster kan tyckas som lite over-kill.
Magnetkontakter på altandörrar kan vara vettigt.
IR-detektorer som täcker ytor där intrång kan tänkas ske, kanske i sovrum nere till vänster (tycks finnas en dörr där).
Ett par IR-det. i det stora centrala rummet.
Okej! Man bör inte sätta magnetkontakter på entredörr, entre i tvätt och sovrumsdörren då?

Kanske räcker med några IR som du säger. Jag tänker då en i sovrummet ner till vänster, ett i allrummet och två i vardagsrummet (en som kollar ner mot altandörr och en som kollar mot kök och entredörr). Tänker jag rätt då?

Hur gör man med det såkallade "skalskyddet" då? IR-deckare kan man ju inte ha aktivt på natten ifall man är uppe och springer.
Mvh Tobias
 
Magnetkontakter är bra att ha på "svagare" dörrar, typ terass.
Skadar väl inte att också ha en på entrédörr, även om det kanske inte är så vanligt att denna forceras vid ev. inbrott.
 
  • Gilla
Tobias Alm
  • Laddar…
Den på ytterdörren är ju praktisk för att då "går" larmet och man vet att man har larmat.

Vi har satt IR i hall och bägge vardagsrummet, samt en med glaskross i arbetsrummet (där finns ju synliga dyrare saker).
Magnetbrytare på altandörrar, köksdörr samt ytterdörr. Valde en med brytdetektering till källardörren.
 
  • Gilla
Tobias Alm
  • Laddar…
Belmlu
Jag hade valt att ha magnetkontakter m glaskross på alla dörrar och fönster förutom det lilla i badrummet och ena sovrummet. Hade skippat rörelsevakter utifrån hur ni bor annat i avskräckande syfte men då kan man också köpa en atrapp. Rörelsevakter har ju även den nackdelen att det lättare blir falsklarm, tex husdjur som är på gränsen till 20-25kg, man har en luft/luft-värmepump som går på högvarv eller andra värmekällor som flyttar runt luften.

Anledningen till magnetkontakter är just nattetid där det kan vara skönt med ett skalskydd. Precis som du säger så bör man höra om fönster krossas men det förutsätter ju att man är hemma vilket man kanske inte är varenda natt. Magnetkontaker har även den fördelen att de märker enstaka (eller flera beroende på inställning) stötar vilket gör att eventuell försiktig tjuv som kanske bara känner/knackar på ingångar upptäcks tidigare.
Ett alternativ är rörelsevakt/er i den öppna, centrala delen och att man skippar magnetkontakter där men nackdelen där är nattetid när ni är hemma då dessa inte kan vara igång.

Jag hade valt FireProtect Plus om ni har någon form av öppen låga i huset (ej ljus), t.ex. öppen spis eller eldar i kamin eller har gasspis. Annars finns det inte mycket värde i att kunna upptäcka kolmonoxid då dessa utgör största riskerna för det. Hade placerat brandvarnare i varje sovrum, tvättstuga samt centralt över det som benämns "samvaro".

Utöver det som står med jag även köpt en utomhussiren. Dels avskräckande men det är även en fördel att kanske grannar hör när larmet går vilket inte är säkert med enbart inomhussiren.

Sista tipset om denna tråden inte gör dig mycket klokare är att kontakta ett företag som säljer Ajax, t.ex. Safeland, och be om en "offert" där de ger förslag. Jobbar ju ändå med det heltid till skillnad från alla/flesta i tråden.
 
  • Gilla
Tobias Alm
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Jag hade valt att ha magnetkontakter m glaskross på alla dörrar och fönster förutom det lilla i badrummet och ena sovrummet. Hade skippat rörelsevakter utifrån hur ni bor annat i avskräckande syfte men då kan man också köpa en atrapp. Rörelsevakter har ju även den nackdelen att det lättare blir falsklarm, tex husdjur som är på gränsen till 20-25kg, man har en luft/luft-värmepump som går på högvarv eller andra värmekällor som flyttar runt luften.

Anledningen till magnetkontakter är just nattetid där det kan vara skönt med ett skalskydd. Precis som du säger så bör man höra om fönster krossas men det förutsätter ju att man är hemma vilket man kanske inte är varenda natt. Magnetkontaker har även den fördelen att de märker enstaka (eller flera beroende på inställning) stötar vilket gör att eventuell försiktig tjuv som kanske bara känner/knackar på ingångar upptäcks tidigare.
Ett alternativ är rörelsevakt/er i den öppna, centrala delen och att man skippar magnetkontakter där men nackdelen där är nattetid när ni är hemma då dessa inte kan vara igång.

Jag hade valt FireProtect Plus om ni har någon form av öppen låga i huset (ej ljus), t.ex. öppen spis eller eldar i kamin eller har gasspis. Annars finns det inte mycket värde i att kunna upptäcka kolmonoxid då dessa utgör största riskerna för det. Hade placerat brandvarnare i varje sovrum, tvättstuga samt centralt över det som benämns "samvaro".

Utöver det som står med jag även köpt en utomhussiren. Dels avskräckande men det är även en fördel att kanske grannar hör när larmet går vilket inte är säkert med enbart inomhussiren.

Sista tipset om denna tråden inte gör dig mycket klokare är att kontakta ett företag som säljer Ajax, t.ex. Safeland, och be om en "offert" där de ger förslag. Jobbar ju ändå med det heltid till skillnad från alla/flesta i tråden.
Tack så mycket för all info och tips!
Nu har jag mycket att ta in och fundera på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.