Byggahus.se
Är detta det sk svarta limmet som innehåller asbest?
Hus byggt 1964, linoleummattan är original som legat under ett klickgolv vi rivit bort. Vi vill även riva bort linoleummattan för att lägga golvvärme.

Ska givetvis skicka på analys.
Men vad tror ni?
 
  • Golv med delvis borttagen linoleummatta exponerar möjligt asbestinnehållande svart lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kan det, för en gångs skull, vara asbesthaltigt lim.
Ta ett mikroskop, lupp eller en makrobild så ser du om det är några asbetfibrer i limmets kanter.
Är väl inget annat analysföretaget gör. Dom kikar på provet i ett mikroskop och ser om det finns några smala små fibrer av asbest, skulle jag gissa på.
Borde gå att ta en bit av limmet, lägga i en lerkruka och elda rejält på den med en gasolbrännare.
När man har eldat upp limmet så lär eventuella asbestfibrer ligga kvar helt opåverkade av eldandet.
 
Ser inte ut som linoleummatta, liknar mera vinylmatta. Kan mycket väl vara så att mattans understa lager är asbestkartong. Ta med en bit av mattan också om du skickar på analys.
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Ser inte ut som linoleummatta, liknar mera vinylmatta. Kan mycket väl vara så att mattans understa lager är asbestkartong. Ta med en bit av mattan också om du skickar på analys.
Hej, är en linoleum kallad marmoleum enligt husets orginalbeställning.
 
Säker på att originalmattan är kvar?
 
hscn hscn skrev:
Säker på att originalmattan är kvar?
Ja, det står att första ägaren beställde en linoleummatta i marmoleum som skulle klistras på betongen. Denna sitter direkt på betongen med rätt mönster.. så förutsätter att det är den. Över har det sedan legat två vändor med klickgolv.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Oops säger jag i efterhand - rev och slet i dessa mattor förra året (hus från -’54). Inte tänkte jag på asbest ..oops.
 
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Oops säger jag i efterhand - rev och slet i dessa mattor förra året (hus från -’54). Inte tänkte jag på asbest ..oops.
Asch, jag har varit med och rivit två badrum som säkerligen hade asbest i lite av varje. Och jag har bott i en av världens största städer. Gissar att båda dessa saker var urdåligt för hälsan. Men gjort är gjort. Jag är fortsättningsvis försiktig. (hoppas jag)
 
  • Gilla
GoC och 2 till
  • Laddar…
Det där är plastmatta vad jag kan se enligt bilden. skicka asbestprov på limmet om du är osäker.
 
L Larsson93 skrev:
Det där är plastmatta vad jag kan se enligt bilden. skicka asbestprov på limmet om du är osäker.
Limmet OCH alla lager på mattan*.
Skicka allt i ett och samma prov
 
När slutade man med asbest egentligen?
 
Livanbygger Livanbygger skrev:
När slutade man med asbest egentligen?
1982 kom totalförbud för asbest i Sverige, men man kunde få dispenser för fortsatt användning i vissa installationer. Importen av asbest slutade inte förrän 1994 om jag minns rätt, så helt säker kan man inte vara....
 
  • Gilla
Livanbygger
  • Laddar…
I princip slutade man använda det som byggmaterial runt 1978. Men det hindar ju inte att någon har letat upp nåt längst in i nåt lager några år senare, så helt säker kan man aldrig vara.
 
Det var lugnt för kännedom :D
 
  • Gilla
Andrei Amartinesei
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.