Byggahus.se
Nissens
RACS RACS skrev:
Varför försöka debitera på det sätt som föreslår? Jag reagerar mot "då förstår man ju varför bilkostnader och materielpåslag är rejäla". Varför inte bara höja timkostnad rakt av, det framstår helt rimligt, om det finns intressenter för tjänsterna.
Det kan du ju fråga honom med den timkostnaden. Tror inte det blir många ören till pensionsavsättning för honom...
 
E
Nissens Nissens skrev:
Det kan du ju fråga honom med den timkostnaden. Tror inte det blir många ören till pensionsavsättning för honom...
Viktigt med pensionsavsättning. Måhända kan nationens medellivslängd spela in här också.
 
Nissens
Ja, jag funderade lite på att jobba som konsult ett tag, men det är alldeles för många som tar ut för låg timpeng. Det skall ju inte bara räcka till lön liksom. Man skall ju både ha till semester och pensionsavsättning tex. Skadar inte heller att fondera i firman lite om det blir sämre tider...

Så jag lade ner planerna och valde något mer lukrativt istället. :)

Men vi får nog många fd småföretagare som blir fattigpensionärer om ett tag...
 
Nissens Nissens skrev:
Det kan du ju fråga honom med den timkostnaden. Tror inte det blir många ören till pensionsavsättning för honom...
men nu förstår jag inte ditt svar.. riktigt.
Tycker rakt av att den specifika verksamheten vi nu talar (utan närmare vetskap om) så borde ffa timdebitering för tjänsterna höjas, för bättre lönsamhet. Och så får man hoppas att kundämnena även fortsatt är nöjda med tjänsterna och fortsätter att köpa; det där beror på om erbjudna tjänster eftersöks och även efter prishöjning framstår prisvärda som sådana (utan obskyra tillägg som göms; alltså inga uttag på sånt).
 
Nissens
RACS RACS skrev:
men nu förstår jag inte ditt svar.. riktigt.
Tycker rakt av att den specifika verksamheten vi nu talar (utan närmare vetskap om) så borde ffa timdebitering för tjänsterna höjas, för bättre lönsamhet. Och så får man hoppas att kundämnena även fortsatt är nöjda med tjänsterna och fortsätter att köpa; det där beror på om erbjudna tjänster eftersöks och även efter prishöjning framstår prisvärda som sådana (utan obskyra tillägg som göms; alltså inga uttag på sånt).
Alltså... det var en snubbe som sade att han tycker att många har för högt timpris, han sade att han tar 420kr tim ex moms.
Jag tyckte alltså att det ät för lågt.
Sååå, om du tycker att han skall höja den så är det ju bättre att du diskuterar det med honom...
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag funderade lite på att jobba som konsult ett tag, men det är alldeles för många som tar ut för låg timpeng. Det skall ju inte bara räcka till lön liksom. Man skall ju både ha till semester och pensionsavsättning tex. Skadar inte heller att fondera i firman lite om det blir sämre tider...

Så jag lade ner planerna och valde något mer lukrativt istället. :)

Men vi får nog många fd småföretagare som blir fattigpensionärer om ett tag...
?

Inte helt fel att jobba som konsult.. kolla gärna timdebiteringen först, utan obskyra tillägg. Det gick bra absolut, hur bra som helst för min del..
 
Nissens Nissens skrev:
Alltså... det var en snubbe som sade att han tycker att många har för högt timpris, han sade att han tar 420kr tim ex moms.
Jag tyckte alltså att det ät för lågt.
Sååå, om du tycker att han skall höja den så är det ju bättre att du diskuterar det med honom...
?
 
E
RACS RACS skrev:
?

Inte helt fel att jobba som konsult.. kolla gärna timdebiteringen först, utan obskyra tillägg. Det gick bra absolut, hur bra som helst för min del..
Från 1500/h och uppåt. Gränsen är skyn.
 
  • Haha
RACS
  • Laddar…
N Nissensbygg skrev:
Hej alla glada
Mitt första inlägg i det här forumet blir ett som besvarar alla som gnäller på att företag gör påslag på de produkter de installerar. Som företagare kan jag verkligen inte "hålla käften" längre, för det gnälls så ofta på detta och det jämförs gärna med vad det kostar att köpa produkten i butik eller online.

Är 9000 kr rimligt för den el-centralen - nej! Men ett påslag på 100% är rimligt... varför? Jag ska förklara!

Vad "ni alla gnällisar" glömmer är att när jag installerar ett uttag så tar jag också över ansvaret för att uttaget ska fungera ("garanti"). Det är mig ni ringer till om tex Schneiders uttag slutar fungera och då är det jag som kommer tillbaka och sätter in ett nytt och sedan reklamerar jag det. (kastar det i soptunnan och tar förlusten) och detta tar jag noll kronor betalt för.

Men köper Ni produkten själva och jag installerar den -är det ni själva som får stå för kostnaden om ett fel uppstår, skicka tillbaka, reklamera etc etc (dessutom tillkommer ju nu en kostnad för elektrikerns jobb också, servicebil etc). Ni betalar alltså för en service... (Dessutom har ni sluppit att åka till butiken och köpt allt material, rätt kabel, wagos, slangar i rätt dimension, skruvar, dosor och allt annat skit/detaljer man ska släpa på för att kunna göra ett bra jobb).

När ni går och köper en T-shirt i butik, har butiken minst!!! 300% påslag, gnäller ni över det? Eller skor, många här betalar mer än gärna 1500kr för att par "löpar dojor" -de kostar typ 1 dollar att tillverka och 200kr i inköp, gnäller du i butiken?

Anyway -Jag har inga som helst problem med att göra installationer med material som är införskaffat av kund själv, det är inte någon "grej" att man liksom vill lura folk på pengar, bara för att man gör ett påslag på material - som sagt det är för att jag tar ansvaret för grejjerna, jag har gjort inköpen etc...

Men visst tycker jag att elektrikern som tagit 9000 tusen för det skåpet borde gett ett rimligt pris, det är det ingen tvekan om.

Tycker jag det är tråkigt att så många gnäller på oss hantverkare -well, ja klart som fan att det är trist med "så mycket hat/förakt" -men så som branschen ser ut så finns det de som blåser folk på pengar. Vilket ju är uppenbart både i den här tråden och många andra här i forumet och det skapar ju ett förakt.

Men jag anser att de flesta hantverkarna är ju seriösa och försöker inte lura någon och jag tycker naturligtvis inte 500-700kr/tim för en duktig yrkesman är dyrt. Det är fullt rimliga pengar för någon som är duktig på sitt yrke. (jag tror de flesta här inne på detta forum tycker att deras jobb och kunskap är värd de pengarna -minst!)

Hur som - Till TS så håller jag tummarna för att elektrikern du valt "bara har gjort fel på fakturan" och ger dig ett rimligare pris på el-centralen. Lycka till

Tack för ordet - over and out.
Du är ju så ute och cyklar med dina jämförelser som många redan har påpekat. Att en elektriker ska ha samma timlön (eller högre) som en överläkare är väl en diskussion för sig men lägger den åt sidan, för det är inte alltid logiskt hur vi värderar kompetens inom olika yrkesgrupper, så fine jag håller med om att kompetens kan få kosta. Men att sen OCKSÅ ta hutlösa marginaler på allt annat som material och vill och allt vad det är, det blir ungefär som att skoaffären där du betalar 1500 för skor som du kan köpa för 200kr själv någon annanstans, dessutom tar en timavgift om 700kr med minsta debitering per påbörjad timme för tiden du är i butiken. Och att sen hela skoaffärsbranchen kommit överens om att så "måste" det vara och inga nya konkurrenter kan (eller vill) göra annorlunda för det är en reglerad marknad som kräver certifiering och lång utbildning av personalen. Inser du inte hur orimligt det låter?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
E
T TobiasStockholm skrev:
Du är ju så ute och cyklar med dina jämförelser som många redan har påpekat. Att en elektriker ska ha samma timlön (eller högre) som en överläkare är väl en diskussion för sig men lägger den åt sidan, för det är inte alltid logiskt hur vi värderar kompetens inom olika yrkesgrupper, så fine jag håller med om att kompetens kan få kosta. Men att sen OCKSÅ ta hutlösa marginaler på allt annat som material och vill och allt vad det är, det blir ungefär som att skoaffären där du betalar 1500 för skor som du kan köpa för 200kr själv någon annanstans, dessutom tar en timavgift om 700kr med minsta debitering per påbörjad timme för tiden du är i butiken. Och att sen hela skoaffärsbranchen kommit överens om att så "måste" det vara och inga nya konkurrenter kan (eller vill) göra annorlunda för det är en reglerad marknad som kräver certifiering och lång utbildning av personalen. Inser du inte hur orimligt det låter?
Tobias.

Tror inte jag sett någon här på forumet som försvarat ohemula materialprissättningar, helst i efterhand.

Väl över gränsen är detta i moralens namn bedrägeri.

Lönerna däremot. Finns ju en del som har åsikter om.

Var det rättvist att Escobar hamnade på Forbes? Vilka blev rika efter införandet av Fidelismen och var detta ett bra system?
 
N Nps skrev:
1 behövs inte jag har redan läst
2 absolut dock kanske lite mindre än på statarnas tid
3 jag förstår det se ovanstående svar men vänd på det :crysmile:
4 jag vet inte vad installationen ska kosta. Men jag kan kolla upp det om du vill?
5 misstänker att även du börjar rösta på SD nu då.....
Tänk att du avslutade all dynga med ett skämt. Bra där!
 
  • Haha
  • Gilla
Nps och 1 till
  • Laddar…
Hallo.. "Var det rättvist att Escobar hamnade på Forbes? Vilka blev rika efter införandet av Fidelismen och var detta ett bra system?"
Berätta gärna lite om detta så att fler förstår vad det där kan handla om, eller.. iaf varför inte länka till någon lämplig info. Tack!
 
[/QUOTE]9000 kr för ett proppskåp som går att köpa för 1500 kr[/QUOTE]
Kan inte någon länka var man handlar elmateriel? Jag känner mig svårt lurad av grossisterna.
 
Herregu.. Escobar och Forbes.
Alltså. Enkelt.. för det måste du väl kunna säga något om då det anges i den här kontexten: vad har det att göra med det som nu diskuteras? vad för nåt?
Vänligen säg något om det, så att det inte ska avföras som helt irrelevant.
 
E
RACS RACS skrev:
Herregu.. Escobar och Forbes.
Alltså. Enkelt.. för det måste du väl kunna säga något om då där anges i den här kontexten: vad har det med någonting att göra med det som nu diskuteras?
Vänligen säg något om det, så att det inte ska avföras som helt irrelevant.
Lika mycket eller lite som något annat, tycker jag.
Men givetvis i sin ordning att avfärda också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.