Byggahus.se
Hej!

Tänkte fixa till smyglister, dörrkarmar o dyl här hemma. Använder man vanlig smicker/lack-färg till det, eller ska det vara någon sorts (lin)olje-färg?

På vissa ställen är det även målat med sådan färg precis bredvid dörrgaveln på väggen (svårt att förklara, men liksom där väggen är "utskuren", se bild).
 
  • Vit dörrkarm och smyglister med synliga defekter och fläckar intill en tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pirx skrev:
Hej!

Tänkte fixa till smyglister, dörrkarmar o dyl här hemma. Använder man vanlig smicker/lack-färg till det, eller ska det vara någon sorts (lin)olje-färg?

På vissa ställen är det även målat med sådan färg precis bredvid dörrgaveln på väggen (svårt att förklara, men liksom där väggen är "utskuren", se bild).
Det beror väl på vad det är för hus, vilken typ av färg som du vill måla med etc.

Är det målat med linoljefärg är det ju smidigt att fortsätta med det. Men är det målat med vanlig lackfärg och du vill fortsätta med det går det ju utmärkt.

Börja med att klura ut vad det är målat med idag.

Om det är vanlig vägg där du menar att det är som "utskuret" hade jag normalt sett målat med väggfärg. Om det redan är samma typ av färg som på dörrkarmen kan det vara enklast att fortsätta med det. Det kan ju vara så att om det är vanlig lackfärg har man velat ha en yta som är lätt att torka av.
 
Det är en lägenhet:)
Vad det är för färg nu vet jag inte. Vet inte hur man ser eller tar reda på sånt.
 
P pirx skrev:
Det är en lägenhet:)
Vad det är för färg nu vet jag inte. Vet inte hur man ser eller tar reda på sånt.
Om det är en lägenhet är det högst troligt vanlig lackfärg. Så vida det inte är en byggnadsvårdad, äldre lägenhet.

Känns färgen hård och lite hal? Som lack?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
P pirx skrev:
Tänkte fixa till smyglister, dörrkarmar o dyl här hemma. Använder man vanlig smicker/lack-färg till det, eller ska det vara någon sorts (lin)olje-färg?
Vanlig lackfärg är nog vanligast och linojefärg är nog mest en del av de som håller på och byggnadsvårdar sekelskifteshus som använder.

På väggen brukar man använda väggfärg.
 
Jiji Jiji skrev:
Om det är en lägenhet är det högst troligt vanlig lackfärg. Så vida det inte är en byggnadsvårdad, äldre lägenhet.

Känns färgen hård och lite hal? Som lack?
Lägenheten är från 1958, men skulle tro att grejer målats om här innan.
Naej, känns inte som lack.

Nä men det låter ändå som att jag kan ta vilken som va?
Jag kan ju köpa ngn liten burk och testa mig fram.

Men:)

Är snickerifärg samma sak som lackfärg? (tycker att de träffarna blandas rätt friskt när jag söker på nätet)

Linoljefärg känns överkurs tror jag.

Frågan är bara om jag orkar ta bort all färg innan jag målar, eller om jag bara slipar...
Snickerifärg kanske fäster väldigt dåligt om det skulle vara linoljefärg under (trots att det slipats)??
 
Jag tror inte att det är linoljefärg idag om det är en lägenhet från 58.

Snickerifärg blir bra. Du behöver inte ta bort färgen *. Tvätta ytan först med målartvätt. Slipa ner ojämnheter (om du vill) och spackla lite, om du tycker att det behövs, med snickerispackel, slipa den spacklade ytan och torka bort dammet innan du målar. Måla.


(* Om du vill ha en superperfekt yta, som om det är nytt, behöver du ta bort färgen. Personligen gillar jag att det syns att det inte är nytt så jag skulle inte ta bort den gamla färgen.)
 
Det är ingen linoljefärg där inte. Till dörrrkarmen använder du snickerifärg (lackfärg). Finns i halvblank och högblank beroende på vilket utseende man vill ha. Det är lite svårt att se utifrån dina bilder, men jag gissar på att det är halvblank nu.

Till smygen använder du i ditt fall väggfärg. Är du osäker på kulören kan du ta hjälp av färgbutken som kan färganalysera och få fram det sk. NCS-numret och blanda till den färgen till dig.

EDIT: och det räcker gott att slipa innan. Använd 240-korns slippapper.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.