Byggahus.se
Hej!

Jag renoverar och bygger till huset, projekt Tomtgården här på BH, och jag funderar på vad jag ska värma huset med. Det blir golvvärme överallt, 20 mm slang med fördelningsplåtar i träbjälklag och en liten gjuten platta under badrum och tvättstuga. FTX, 3-glasfönster överallt, 40+170+70 mm isolering i tillbygget och 6" timmer med 95+40 mm tilläggsisolering i gamla delen. 450 mm lösull i taket. Eldstad i kök och i vardagsrum. Huset är ca.125+60 m². Min tanke var att sätta in en tekniktank på 300-500 liter med inbyggd vvb och värma den med en elpatron. Vi ska sätta upp solceller också så småningom. Är jag helt ute och cyklar? Jag tänker mig att jag får en jäkla massa el för de 150k som en VP kostar att installera och huset bör inte ha nåt jättestort värmebehov. Tacksam för alla tankar och idéer som ni vill dela med er av!
 
Redigerat:
Med tank och EL-patron så ska du ha en shuntstyrning ut till GV. Kanske inte helt fel att ha en liten El-panna som sitter i serie på röret mellan tank och shunt, då om tanken inte är varm så startar panna upp, inställd på tex 45 C . Den kommer att stanna när inget eller mindre flöde går igenom,
 
J jonaserik skrev:
Med tank och EL-patron så ska du ha en shuntstyrning ut till GV. Kanske inte helt fel att ha en liten El-panna som sitter i serie på röret mellan tank och shunt, då om tanken inte är varm så startar panna upp, inställd på tex 45 C . Den kommer att stanna när inget eller mindre flöde går igenom,
Ja, det kanske är smartare med elpanna och separat vvb?
 
R Redlös skrev:
Hej!

Jag renoverar och bygger till huset, projekt Tomtgården här på BH, och jag funderar på vad jag ska värma huset med. Det blir golvvärme överallt, 20 mm slang med fördelningsplåtar i träbjälklag och en liten gjuten platta under badrum och tvättstuga. FTX, 3-glasfönster överallt, 40+170+70 mm isolering i tillbygget och 6" timmer med 95+40 mm tilläggsisolering i gamla delen. 450 mm lösull i taket. Eldstad i kök och i vardagsrum. Huset är ca.125+60 m². Min tanke var att sätta in en tekniktank på 300-500 liter med inbyggd vvb och värma den med en elpatron. Vi ska sätta upp solceller också så småningom. Är jag helt ute och cyklar? Jag tänker mig att jag får en jäkla massa el för de 150k som en VP kostar att installera och huset bör inte ha nåt jättestort värmebehov. Tacksam för alla tankar och idéer som ni vill dela med er av!
Kolla på en frånluftsvärmepump med återvinning(typ ftx fast du släpper värmen på golvet istället.) Du har ca 20' från ftx agg och får väl lägga till ca 25'.
 
K kanonkula skrev:
Kolla på en frånluftsvärmepump med återvinning(typ ftx fast du släpper värmen på golvet istället.) Du har ca 20' från ftx agg och får väl lägga till ca 25'.
Nej, FLVP går bort. Den går ju ändå på el när det är kallt ute.
 
Det som kommer att styra är hur mycket marginal du har i din energiberäkning!

Billigast i många nybyggda hus totalt sett över 20år eller mer är ofta ren eluppvärmning. Via elpatron i din tekniktank.
Om du bor i de södra delarna av Sverige.

Men det är inte säkert att du får ha det eftersom du troligtvis överskrider max antal kwh/år/m².
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Billigast i många nybyggda hus totalt sett över 20år eller mer är ofta ren eluppvärmning
Det är lite så jag tänker. Det tar lååång tid att spara in en VP om värmebehovet är litet. Finns det nåt verktyg eller formel man kan använda för att någorlunda lätt räkna ut värmebehovet?
 
R Redlös skrev:
Det är lite så jag tänker. Det tar lååång tid att spara in en VP om värmebehovet är litet. Finns det nåt verktyg eller formel man kan använda för att någorlunda lätt räkna ut värmebehovet?
Jag bor i ett nybygge i Skåne. 150m2 ca 22grader +100m2 och 40m2 garage som jag håller ca 12grader.
Detta värms upp med jordvärme. Energiåtgången är ca 3,5k kWh/år och där står VVB för ca 25%. Jag vet inte vilken effektfaktor du får jordvärme kontra ren elpatron. Skulle gissa runt 2-3gånger mer på elpatron.
Säg att du får en mer kostnad på ca 4000kwh/år. 10år är minst 40000 nästan 60000kr.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag gjorde en enkel kalkyl på ett planerat nybygge där DVUT är -17,3 där jag jämförde ren elpatron med FLVP, BVP, samt BVP + FTX.
Huset ska bli cirka 180 kvadrat i normal konstruktionsstandard, och ett uppskattat effektbehov om 40W/kvm.

FLVP var intjänad efter 2 år och BVP var intjänad efter 8. FTX blir i princip aldrig lönsamt utan ska mera ses som en komforthöjare. En stor fördel med BVP är ju dessutom möjligheten till frikyla om man nu misstänker att det kan bli väldigt varmt inne.

Exakt vad som är mest lönsamt för dig beror mycket på var du bygger och hur huset ser ut.
 
K kanonkula skrev:
Säg att du får en mer kostnad på ca 4000kwh/år. 10år är minst 40000 nästan 60000kr.
I det här exemplet får jag en återbetalningstid på BVP/JVP på 30-40 år om man räknar på sparad el. Det finns inget i dagsläget som pekar på att elen kommer att bli mycket dyrare med tiden heller så med kombinationen solceller och elpatron så tror jag inte att det blir dyrare i längden. Tvärtom.
 
Jag tycker det känns som mycket gissningar just nu, och för en så pass viktig del som värmekällan är tycker jag du ska försöka göra ett beslut baserat på så mycket fakta som möjligt.

Börja med att gå till Rockwools energiberäknare och gör en energiberäkning på huset:
https://www.rockwool.se/support/berakningsprogram/energiberakning/

Sen kan du skicka den till mig om du vill så kan jag göra körningar på lite olika alternativ så får du svart på vitt lönsamheten för dem.
 
S skydiver skrev:
Jag tycker det känns som mycket gissningar just nu, och för en så pass viktig del som värmekällan är tycker jag du ska försöka göra ett beslut baserat på så mycket fakta som möjligt.

Börja med att gå till Rockwools energiberäknare och gör en energiberäkning på huset:
[länk]

Sen kan du skicka den till mig om du vill så kan jag göra körningar på lite olika alternativ så får du svart på vitt lönsamheten för dem.
Japp, många gissningar. Det var precis ett sånt här verktyg jag sökte. Tack! Jag återkommer med beräkning.
 
Beräknat värmebehov blev 147 kWh/m²*år eller ca. 7900 kWh/år och ca. 2500 kWh för vv. Jag tycker det låter högt men jag var rätt noga när jag fyllde i fälten i verktyget. Så 10400 kWh/år. En BVP borde i så fall göra av med 3500-4000 kWh med samma förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.