Byggahus.se
Hej,

Jag är i behov av en kompletterande lucka till mitt kök och har därför försökt komma fram till vem som tillverkat vårt kök. Hittar ingen etiketter eller märken någonstans. Trodde först det var IKEA men då socklarna bara är 12 cm höga det inte troligt. Borde även hitta någon etikett med IKEA då.

Köket är ca. 10 år gammalt men knopparna och skålhandtagen är nyligen utbytta. Det enda jag kan hitta är namnet Blum på gångjärnen.

Stommarna där nere är nästan exakt 80 x 60 cm till ytterkanterna. Från hålen inne i stommarna är det 3,5 cm från hålet ytterkant till stommens ytterkant.

Är det någon som känner igen vilket kök det kan vara? Stort tack för all hjälp!

Vit köksinredning med luckor, skålhandtag och en katt som tittar fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit köksinredning med nya knoppar och skålhandtag, söker tillverkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit köksinredning med silvriga knoppar och skålhandtag, ingen synlig etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterade vita köksskåp med silverknoppar över kaklad backsplash, inga synliga märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökslåda öppen med olika köksredskap och utan synliga tillverkarmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av köksskåp med Blum gångjärn och vita hyllor, ingen synlig tillverkaretikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blum är märket på gångjärnet och sitter i många kök. Att socklarna inte är ett visst mått behöver inte betyda att det inte är ett ikeakök. Tycker att luckorna påminner lite om bodbyn som Ikea har. Det finns även de som specialtillverkar luckor enligt önskemål. Men det är inte billigt. Mät måtten och jämför vilka luckor som kan tänkas passa.
 
Hej Silver78,

Tyckte också att de påminde lite om Bodbyn till en början men när jag garnskade noga kom jag fram till att det fanns vissa skillnader tyvärr. Känner du till någon som kan specialtillverka luckor?
 
BirgitS
Härjedalskök gör måttbeställda luckor men jag vet inte om de kan göra i godtycklig färg och form. Eftersom det bara gäller en lucka så kanske en lokal möbelsnickare eller liknande kan göra en.
 
Electrolux sentens?

Köksmiljö med öppen kökslåda, Electrolux-assistent, skåp och matlagningsingredienser på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Electrolux sentens?

[bild]
Ser inte vitrinluckorna väldigt olika ut?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ser inte vitrinluckorna väldigt olika ut?
Jo det har du rätt i.
Men profilen i övrigt ser ganska rätt ut, även om mina små luckor inte har vertikala streck.
 
A
Konstigt att man kunde fräsa ut hörnen på de täta luckorna, men inte på vitrinerna? Det var ju typiskt för 20 år sedan, men är det bara 10 år är det en smula konstigt.
 
mowatom skrev:
Konstigt att man kunde fräsa ut hörnen på de täta luckorna, men inte på vitrinerna? Det var ju typiskt för 20 år sedan, men är det bara 10 år är det en smula konstigt.
Våra täta luckor är frästa i delar som en spegellucka och sedan ihoplimmade
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Våra täta luckor är frästa i delar som en spegellucka och sedan ihoplimmade
Jo, så vill man ju helst att det ska vara. Dessa tror jag dock inte är det, tycker man kan ana en liten radie i hörnen. Idag kan man dock fräsa ut knivskarpa hörn.
 
mowatom skrev:
Jo, så vill man ju helst att det ska vara. Dessa tror jag dock inte är det, tycker man kan ana en liten radie i hörnen. Idag kan man dock fräsa ut knivskarpa hörn.
Hade jag provat att använda hjärnan hade jag kikat närmare på bilderna, vilket jag gjorde nu.

Ja, de är uppenbarligen frästa i ett helt stycke, kan se att profilen på spegeln inte matchar våra heller.

Dimensionerna skriker ju IKEA Metod, men det känns inte som att det är rätt hålbild på insidan för det.

Det skulle också kunna vara specialbeställa luckor, finns dels de som gör det till IKEA, dels de som står på marknader och så och säljer "byt dina köksluckor".
 
Det är inte Ikeas Bodbyn. Prova att skicka bilder till olika kända kökslevrantörer och se om du får nått svar där.
 
S
H hampusallemark skrev:
Hej,

Jag är i behov av en kompletterande lucka till mitt kök och har därför försökt komma fram till vem som tillverkat vårt kök. Hittar ingen etiketter eller märken någonstans. Trodde först det var IKEA men då socklarna bara är 12 cm höga det inte troligt. Borde även hitta någon etikett med IKEA då.

Köket är ca. 10 år gammalt men knopparna och skålhandtagen är nyligen utbytta. Det enda jag kan hitta är namnet Blum på gångjärnen.

Stommarna där nere är nästan exakt 80 x 60 cm till ytterkanterna. Från hålen inne i stommarna är det 3,5 cm från hålet ytterkant till stommens ytterkant.

Är det någon som känner igen vilket kök det kan vara? Stort tack för all hjälp!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det är IKEA. Har samma. Satte in det 2007 och minns inte namnet.
 
T
IKEA Faktum med LILLBYN luckor ? :thinking:
 
BirgitS
H hampusallemark skrev:
Trodde först det var IKEA men då socklarna bara är 12 cm höga det inte troligt.
H hampusallemark skrev:
Stommarna där nere är nästan exakt 80 x 60 cm till ytterkanterna.
Är höjden upp till arbetsytan mer än 90 cm alltså?
För i så fall är ju inte socklarna av den höjd som köket egentligen är gjort för (90 cm höjd).

Faktum-köket hade väl stommar som var 70 cm höga och Metod blir väl 8 år till hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.