Byggahus.se
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det här är ingen lögn. Kolla priset på en muggstol från Gustavsberg på Bauhaus och fråga vilken rörmokare du vill ifall dom kan matcha priset via sin grossist. Kolla också för säkerhets skull ifall avstängningsventilen till muggstolen följer med på Bauhaus.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar och vill komma med svaret på mitt inlägg? Utveckla gärna.

Det finns många fler exempel på produkter som där utpriset på Bauhaus är lägre en inköpspriset hos hantverkarens grossist. Men fortfarande är Bauhaus priser höga om man jämför med tex. Polen.

Nu har jag inte kollat på länge men ett tag var det 50 % på Ikea kök i Polen.

Men det är väl som Big Mac antar jag.
Jag tror helt du missförstod mig och läser in något annat än det jag vill säga. Jag försöker igen, ännu tydligare.

Din roliga historia om rörmokaren handlar ju om att rörmokaren inte följer konsumenttjänstlagens krav på att tillvarata konsumentens intresse. Han ljuger för konsumenten och lurar denne att hon måste välja mellan de ofördelaktiga alternativen att han kommer tillbaka veckovis senare eller att han åker och köper en minikulventil. En standardkomponent som han i själva verket har i sin servicebil. Hans heder räddas av att han faktiskt inte sätter sitt bedrägeri i verket och använder den minikulventil som han redan har till hands. Annars skulle det ju inte vara en rolig historia, utan bara vara en bedräglig hantverkare.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
yoaqim och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
Exakt som du skriver är det. Därför är det viktigt att det i kontraktet står åtminstone vilket försäkringsbolag bolaget har sin ansvarsförsäkring i.
Helst ska man begära en kopia på försäkringsbeviset.
Här är hantverksformuläret som jag brukar hänvisa till lite otydliga om jag minns rätt. Finns bara en ruta som man kryssar i ifall man har försäkringen.
Aldrig hört talas om när jag har haft hantverkare hemma. Men jag har för mig att du berättat att du bygger badrum, det är ju en större kostnad och tjänst och då förstår jag om detta står i offert/på faktura eller liknande.
 
K Krillehus skrev:
hur överlever alla andra jobb där man fakturerar sin tid? En lärarinna kräver väl inte att ungarna ska köpa läroböckerna av henne? Eller att hon ska då sälja materialet som behövs för att bygga skolan
Lite skillnad där
 
  • Haha
Lostål
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Aldrig hört talas om när jag har haft hantverkare hemma. Men jag har för mig att du berättat att du bygger badrum, det är ju en större kostnad och tjänst och då förstår jag om detta står i offert/på faktura eller liknande.
Det förvånar mig faktiskt att du aldrig hört talas om detta. Ytterligare ett exempel på att tex. Hantverksformuläret kan vara en bra idé att använda sig av när man anlitar en hantverkare.
Vi skriver alltid med: ”Allrisk och ansvarsförsäkring hos...” oavsett litet eller stort jobb. En standardtext som jag faktiskt trodde de flesta hade med.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Hej alla nyfikna.

självklart är det så en en hantverkare vill arbeta med sitt eget material och inte det kunden köpt in. Av den enkla anledningen att han har en större vinstmarginal på sitt eget material. Men det handlar också mycket om att kunna ge en helhets garanti på sitt utförda arbete. Jag som fd-rörkrökare skulle aldrig ge en garanti på ett utfört arbete om detta var utfört med kundens material. Av den enkla anledningen att det skulle bli för mycket strul om olyckan skulle vara framme och jag inte kan visa på vart jag köpt mitt material. Ännu värre är det inom bilbranschen (verkstan) där jag nu är (tillbaka). Hur ska jag kunna ge dig som kund en garanti på ett arbete där jag inte kan visa vart delarna kommer ifrån? Vi vet att det är mycket billigare i Tyskland etc, men betalar man ett par kronor extra och får arbetet utfört på en märkes verkstad så har den en garanti som lönar sig i slutändan. Ta tex Volvo som nu har livstids garanti på det mesta av deras material (förutom förbrukningsvaror som glödlampor, bromsar etc).
Ber om ursäkt för ett långt inlägg men känner att det behövs förklaras att det inte alltid handlar om pengar/ vinst för hantverkare utan oftast (mot en högre kostnad) mindre bekymmer för kunden i framtiden.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hej Rörmåkare jag köppte ett hus men värmepannan funkar inte. Företag som installerade finns inte mer. kan du hjälpa mig? Tyvärr inte. Du måste köpa ett ny panna hos oss sen kan vi hjälpa dig.
 
  • Haha
  • Gilla
Lostål och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det förvånar mig faktiskt att du aldrig hört talas om detta. Ytterligare ett exempel på att tex. Hantverksformuläret kan vara en bra idé att använda sig av när man anlitar en hantverkare.
Vi skriver alltid med: ”Allrisk och ansvarsförsäkring hos...” oavsett litet eller stort jobb. En standardtext som jag faktiskt trodde de flesta hade med.
Du vet hur det är. Hantverkare har ofta inte så lätt för att informera om dylika saker och det mesta sköts per telefon med begränsat informationsutbyte. Dessutom är de lättskrämda, man vill ju inte framstå som en krånglig kund med en massa telefonsamtal, email med skrämmande text och formulär. Då står man snart där med beskedet: "Jag har kanske tid om två månader. Jag ringer dig när det dyker upp en tid."
 
  • Gilla
DandrO och 2 till
  • Laddar…
D deas34 skrev:
Jag och brorsan driver eget vvs företag och vi brukar låta kunden köpa allt porslin och blandare etc. Även värmepumpen vissa gånger ominte husleverantören tillhandahåller den. Dock köper vi allt plock själva så som avloppsdelar och rörmaterial. Många gånger med ett överenskommet påslag materialet och 620kr i timmen ink moms
Härligt att höra! Vad är er timpenning om ni köper in allt material? Blir det inte en begränsning på utbud, dvs du kan få blandare från de här märkena? Eller skaffar ni exakt det kunden vill ha?
 
A Arrie skrev:
Hej Rörmåkare jag köppte ett hus men värmepannan funkar inte. Företag som installerade finns inte mer. kan du hjälpa mig? Tyvärr inte. Du måste köpa ett ny panna hos oss sen kan vi hjälpa dig.
? Jo förvisso, är pannan bortom räddning (vilket den sällan är) och inte går att reparera så är det klart att du får köpa ny. Men du kanske har en produkt garanti då spelar det ju ingen roll om företaget inte finns kvar.
 
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Jag brukar jämföra det med att komma med en kasse råvaror och en flaska vin till restaurangen och be kocken att brassa till något gott. Den som utför ett hantverk vill gärna ta hela ansvaret.
 
H Hefatrooper skrev:
Jag brukar jämföra det med att komma med en kasse råvaror och en flaska vin till restaurangen och be kocken att brassa till något gott. Den som utför ett hantverk vill gärna ta hela ansvaret.
Skitdålig jämförelse. Man går på restaurang för att slippa laga mat och ta hand om disk. Det sker dessutom inte i ditt hem. Jämförelsen är i så fall att du anställer en privatkock som lagar till den maten som finns i ditt hem. Ska kocken sköta inköp görs det garanterat på ditt matkonto eller med ditt kreditkort direkt hos grossisten.

sen är det inte speciellt ovanligt att kunden kan ta med eget vin till finare restauranger. Då betalar man en ”Corkage Fee”, en form av serveringsavgift för att få det upphällt.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 8 till
  • Laddar…
Inget att fundera över egentligen, rätt uppenbart varför dom gör så.
Det är inte annat än du får köpa dina grejer själv och göra jobbet själv eller låtar rörmockarn göra sitt på sitt vis och betala.
Alternativ försöka hitta nån som gör på det sätt du vill.
Det är ingen "rättighet" man tyvärr.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Claes Sörmland
De här mer eller mindre krystande jämförelserna som alltid kommer upp i liknande frågor. De hjälper inte.
 
  • Gilla
DandrO och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hej, så är det med Hantverkaren, deras affärsmodell bygger på avancerade logaritmer och genom att inte få sälja materiel störs deras system då de måste stanna upp och räkna på exakt hur mycket timpenningen måste justeras för att få önskad vinstmarginal, varken mer eller mindre.

Fråga vad deras timpeng är annars och föreslå snäppet högre samt att de inte utför kostnadsfritt arbete gällande materielgarantiärenden.
Jag har bra erfarenhet av firman som gjorde vårt badrum,de sa bara att köp vissa erkända firmors produkter så kan du beställa dem, vi hämtar och monterar allt när du betalat materialet.
 
F Fd-röris skrev:
? Jo förvisso, är pannan bortom räddning (vilket den sällan är) och inte går att reparera så är det klart att du får köpa ny. Men du kanske har en produkt garanti då spelar det ju ingen roll om företaget inte finns kvar.
Det är en jordvärmepump från 1995. Jag har hittad fel och fixat själv.
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.