Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Finns det rörmokare som rörmokar?

1. slaskman
    Medlem · Skåne län · 1 055 inlägg

slaskman

Medlem
    Rörmockarna här i tråden kan skilja på äpplen och päron. Dom kan dock inte skilja på äpplen och äpplen, och påstår att det det finns fler skillnader än priset på den blandare från fm-mattson jag köpt på hornbasch.

2. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Jag förstår vad du menar. Nej, vi brukar inte ägna oss åt att lura kunder med flit. Men att driva lite ibland gör vardagen lättare. Poängen är att det faktiskt inte är helt enkelt att få med allt i inköpslistan som konsument. Detta ställer faktiskt till det för oss hantverkare för konsumenten blir faktiskt ofta lite putt om vi inte kan göra färdigt arbetet. När vi ändå pratar om rörmokarexempel så är popup ventilen till tvättstället ett annat vanligt exempel på en produkt som konsumenten ofta glömmer. Då är det långt ifrån säkert att rörmokaren har en i bilen.
    Sen är det inte bara att plocka en del från bilen och installera den ifall man vill vara säker på att få betalt. Så i praktiken innebär det merarbete.

Vi har mellan 5-15 % rabatt på Bauhaus. Sen lägger vi på 10% på inköpspriset. Det finns inga dolda bak rabatter.
    ÄNDÅ är det en del konsumenter som envisas med att göra inköpen själva.

Jag påstår inte att vi hantverkare är änglar. Men ibland måste faktiskt konsumenter lära sig att lyssna på oss och fundera en stund. Det absolut bästa är när dom bestämmer sig för att köpa materialet själva och ringer och säger att ”lev. Kommer på Tor mellan 8-11 kan ni se till att ha någon på plats som bär in?”
    Då har vi ändå förklarat innan via vår standardinformation att vid inköp av eget material skall materialet vara på plats inburet och lätt tillgängligt i anslutning till arbetsplatsen. O.s.v

• Laddar…
  3. Altaböke
    Medlem · 54 inlägg

Altaböke

Medlem
    Rätt komiskt med tanke på att CE-märket sätts på av tillverkaren själv på eget ansvar.

• Laddar…
  4. H
    Medlem · Skåne · 17 inlägg

Hefatrooper

Medlem

Så man tar inte hem en hantverkare för att slippa utföra atbetet och ta hand om emballaget efteråt? Jättebra jämförelse anser jag. Var arbetet utförs spelar väl ingen som helst roll. Corkage Fee skulle ju kunna införas när hantverkaren ”korkar” upp paketen med prylar som kunden köpt :) Sjukt bra idé där (y)

5. Violina
    Husägare · 2 726 inlägg
    Då har den passerat sin förväntade livslängd med 5-10 år, inte konstigt att firman säger att du behöver köpa en ny!

6. B
    Medlem · Stockholm · 3 inlägg

Byggare Mats

Medlem

Underbart inlägg! Tycker vi här och nu bestämmer att vi kan få fler differentierade offerter.

• Laddar…
  7. Altaböke
    Medlem · 54 inlägg

Altaböke

Medlem
    Min Volvo-verkstad i Miami, ägd av en svensk, sa ibland till mig, "detta är dyrt nytt men om du köper billigt och tar hit så monterar vi det."

8. N
    Medlem · Skåne · 216 inlägg

Nephew

Medlem
    ”Dem som...”?

9. R
    Medlem · 4 520 inlägg
    Det är för att de ska bona golvet en gång i veckan och har anställt blomvattnare som vattnar blommorna 2 ggr i veckan. (volvo) Inte är det den anställde mekanikern som får pengarna som tar sönder rygg och axlar. Det går åt cheferna och byggnader för flera hundra miljoner och dessa hantverkare som tar 3500 kr timmen.

(ironi)

10. Altaböke
    Medlem · 54 inlägg

Altaböke

Medlem
    Självklart materialet till kostnad, mot uppvisande av kvitto där det köpts, och timpris på arbetet. Varför? Därför att man kan få ROT-avdrag på arbetet men inte på materialet.

11. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Nej. Jag vet inte hur det är. Jag känner inte igen många exempel på det här forumet. För mig som entreprenör är det en självklarhet att ALLTID ha en beställning på mail. Det blir tryggare för oss och för konsumenten.
    Nu pysslar vi inte med små servicejobb även om det förekommer ibland med kunder som vi utfört större arbeten åt.

• Laddar…
  12. K
    Medlem · Stockholm · 229 inlägg

Krillehus

Medlem
    nu ser jag inte emballage som något stort problem, men det kostar inte mig 2000 kr att köra det till miljöstationen.

13. M
    Medlem · Halland · 8 inlägg

m26872

Medlem
    Yxskaft? Hela diskussionen handlar ju om att priset på kvittot inte är sant.

• Laddar…
  14. T
    Medlem · 40 inlägg

trcjesa

Medlem
    500 sek /timme? Vad räknar ni då med för månadslön? Har ni 45ksek i månaden? 1800timmar/år 80% utdebitering lönebikostnader 33%?

15. N
    Medlem · 8 inlägg

Nissehult22

Medlem
    Jag köpte själv 15mm rör i rör med RSK 2418517 från vvsochbad.se för 2450kr. När rörläggaren i Kungsbacka skickade en faktura på exakt samma rör var den på 5125kr och då hämtade jag den själv hos honom. Ett nätt litet påslag på 2675kr på bara en slangrulle. Då bytte jag rörläggare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.