Byggahus.se
Hej hej,
Vi håller på att bygga hus och har lite problem med vår VA-ansökan som får avslag hela tiden. Bolaget vi bygger huset med har tillhandahållit detaljerade VVS-ritningar men kommunens handläggare hävdar att inga ledningar får dras under plattan varken dricks- eller spillvatten (avlopp). Är inte detta en vanlig konstruktion för platta på mark och att rören gjuts in i grunden? Vi vill ju ha den rakaste och kortaste ledningsdragningen till anslutningen som endast är ca 10 m bort men om vi följer kommunens uppmaning om att inga rör får dras under plattan så får vi en böj på avlopp och inkommande vatten vilket känns mer riskabelt.
Hittar inget i detaljplan eller på kommunens hemsida som säger detta. Är det några nya regler som vi missar?
/Iza
 
  • Gilla
S.Ramzi
  • Laddar…
Eh, var skall man dra avloppet menar de då? På vinden?
 
  • Haha
  • Gilla
J Vos och 5 till
  • Laddar…
Enligt dom så måste vattenledningarna dras längs med sidan av huset. Men ja det är omöjligt att inte dra något rör under grunden och ledningen skulle då bli L-formad istället för rak??? Vårat husbolag ska försöka hjälpa oss men jag undrar mest om någon stött på samma problem eller vet om några nya regler som ställer till det.
 
I izanovisbyggare skrev:
Hej hej,
Vi håller på att bygga hus och har lite problem med vår VA-ansökan som får avslag hela tiden. Bolaget vi bygger huset med har tillhandahållit detaljerade VVS-ritningar men kommunens handläggare hävdar att inga ledningar får dras under plattan varken dricks- eller spillvatten (avlopp). Är inte detta en vanlig konstruktion för platta på mark och att rören gjuts in i grunden? Vi vill ju ha den rakaste och kortaste ledningsdragningen till anslutningen som endast är ca 10 m bort men om vi följer kommunens uppmaning om att inga rör får dras under plattan så får vi en böj på avlopp och inkommande vatten vilket känns mer riskabelt.
Hittar inget i detaljplan eller på kommunens hemsida som säger detta. Är det några nya regler som vi missar?
/Iza

Kan du visa en bild på hur ni vill ha ledningarna dragna (enligt ritning) samt hur kommunen menar?
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
karra karra skrev:
Kan du visa en bild på hur ni vill ha ledningarna dragna (enligt ritning) samt hur kommunen menar?
Bild 1 är vvs ritningen för hur det ska dras i/under huset.
Bild 2 är ungefär yttre dragning av ledning för sammankoppling till hus.
Bild 3 är vad vi har fattat det som är kommunens önskemål.
Grön = vatten in: röd = avlopp
Tomten har minimal lutning.
VVS-ritning som visar vatten- och avloppsledningar i ett hus med beteckningar och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljerad VVS-ritning med markerade vatten- och avloppsledningar, grön för inkommande vatten och röd för avlopp, vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-ritning som visar vatten (grön) och avlopp (röd) dragningar inom en bostadsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är endast en lekman, men jag gissar på att kommunen gör någon bedömning om att rören kan bli mer utsatta under plattan alternativt att de inte går att underhålla lika enkelt om dragning görs under plattan.

Jag hade helst velat ha rören så lättåtkomliga som möjligt och föredrar faktiskt kommunens förslag. ;)
 
  • Gilla
Fredrik Malmqvist
  • Laddar…
karra karra skrev:
Jag är endast en lekman, men jag gissar på att kommunen gör någon bedömning om att rören kan bli mer utsatta under plattan alternativt att de inte går att underhålla lika enkelt om dragning görs under plattan.

Jag hade helst velat ha rören så lättåtkomliga som möjligt och föredrar faktiskt kommunens förslag. ;)
Tack för svaret! även med det andra förslaget så behöver ledningar gå in en kortare sträcka under huset. Men du kanske har rätt. Lättare att åtgärda om något går fel ;)
 
Förstår inte riktigt varför VA-huvudmannen bryr sig om det, deras ansvar brukar ju sluta 0,5 m utanför fastighetsgräns. Det är väl anslutning och en servis som ska ordnas av dem.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har precis byggt nytt hus och mina rör går under min platta, betydligt längre sträcka än dina med. Så jag förstår inte alls deras synpunkt och varför de bryr sig alls.
 
Claes Sörmland
Har kommunen någon skrivelse i BBR som handläggaren hänvisar till? Fråga (respektfullt) efter lagrummet för handläggarens synpunkter.
 
  • Gilla
John Jansson och 2 till
  • Laddar…
Jag har varit med när en skarv i avloppet delade sig under en platta(med 2 våningshus ovanpå). Grävsugsbilen fick göra en 4 meter lång tunnel in under plattan, från sidan av huset Det var inte kul...Men förvånansvärt smärtfritt, det tog dem typ 1 full dag, sedan sköt de tillbaka allt grus in i tunneln igen.

Tror det kostade 25 kkr vilket var en låg siffra tyckte jag. Hade väntat mig att få bila mig ner igenom köksinredning, golvvärmeslang platta etc....
 
Claes Sörmland
I InsidersUnited skrev:
Jag har varit med när en skarv i avloppet delade sig under en platta(med 2 våningshus ovanpå). Grävsugsbilen fick göra en 4 meter lång tunnel in under plattan, från sidan av huset Det var inte kul...Men förvånansvärt smärtfritt, det tog dem typ 1 full dag, sedan sköt de tillbaka allt grus in i tunneln igen.

Tror det kostade 25 kkr vilket var en låg siffra tyckte jag. Hade väntat mig att få bila mig ner igenom köksinredning, golvvärmeslang platta etc....
Låter billigt när jag tänker på vad grannarna har fått betala för relining av avloppsrören genom trädgården.
 
Vore klart intressant att höra vilka byggregler som de hänvisar till. I övrigt är en böj på avloppsledningen ingen som helst fara - det "skits" säkert åtskilliga 1000-tals kubikmeter varje dag utan problem i sådana rör ;)
 
Redigerat:
H Huruvida skrev:
Förstår inte riktigt varför VA-huvudmannen bryr sig om det, deras ansvar brukar ju sluta 0,5 m utanför fastighetsgräns. Det är väl anslutning och en servis som ska ordnas av dem.
Fast i det här fallet är det väl inte VA-huvudmannen som har synpunkter?
Bygglovshandläggaren ska ju bedöma den tekniska konstruktionens lämplighet och då är det som sagt var inte så konstigt att vederbörande tycker att en sträckning som är lättare att underhålla i framtiden är att föredra.
 
Claes Sörmland
mexitegel mexitegel skrev:
Vore klart intressant att höra vilka byggregler som de hänvisar till. I övrigt är en böj på avloppsledningen ingen som helst fara - det "skits" säkert åtskilliga 1000-tals kubikmeter varje dag utan problem i sådan rör ;)
Också ett bra ställe att sätta en spolbrunn på så kommer man lätt in under huset med spolslang och har också bra möjlighet att spola röret ut mot gatan.
 
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.