Byggahus.se
Värmekablar i garageuppfarten är en praktisk lösning för att slippa vinterns snöskottning och ishalka. Men det finns en hel del att tänka på när du installerar ett markvärmesystem. Här bjuder vi på tips från husägare som löst problemet.

Du kan läsa artikeln här: Smält snön med värmekablar i garageuppfarten
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Jag gjöt in slinga i trappen när jag gjorde plattan. Tror det blev typ 300W/m2 och de är kopplade på timer via KNX systemet.

Något som man behöver tänka på är vart vattnet skall ta vägen. Smälter man snö blir det vatten och det blir till is om det rinner dit inte slingor finns eller blir kvar när slingan slås av blir det isgata/svall.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Passade på att lägga två 900W slingor när jag lade marksten på vår garagenedfart för att slippa halka omkring med bilen som jag sett grannarna göra. Anläggningen sköter sig själv såtillvida att jag har en temp (och, även om det är lite oklart, även känner av fukt)-givare som är kopplad till ett relä som sköter till och frånslag. För enkelhetens skull så fjärrstyr jag matningen mha IFTTT för att automatiskt slå till spänningen/reläboxen om prognosen säger att det skall bli snö.
Två bilder, en visar garagenedfarten täckt med snö, den andra visar installationen av värmeslingor under marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Naturligtvis underförstått men för tydlighetens skull: Det ligger ett lager stenmjöl mellan slinga och marksten)

Hade trott att smältvatten skulle rinna mot garaget men det dunstar uppenbarligen.
 
  • Gilla
Kitboga och 7 till
  • Laddar…
jag räknade lite lätt att ha markvärme mellan hus och garage men systemet va så enerikrävande och uppsäkring mm. gjorde att jag hoppade över.

Bilarna är 4wd så de klarar sig utan daltandet mina skog skulle gillat
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
B
Har erfarenhet av större markanläggningar, sådana som finns i större städer för att hålla t.ex. gång och cykelbanor isfria.

Dessa läggs alltid som vattenburna system, alltid glykol (eller annat frostskydd), separerat med vvx mot matande system. Alltid i stenmjöl eller fin sand. Alltid lite lut, för att bli av med vattnet. Styrning brukar vara lite olika, ofta manuell styrning eftersom det egentligen bara behövs i samband med nederbörd och minusgrader.

Ska man göra el bör det vara extremt få kvm, och med väldigt restriktiv styrning för att få rimlig driftkostnad.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Snacka om att elda för kråkorna
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Mats-S
Tokslut Tokslut skrev:
Bilarna är 4wd så de klarar sig utan daltandet
För min personliga del räcker det med RWD och riktiga dubbdäck (samt kunskap att köra bil) :)
Jag kan förstå lösningen om man har extremt svåra förhållanden, men på en nästan plan utfart :thinking:
 
  • Gilla
Skåne2020 och 4 till
  • Laddar…
Smartast hade varit om man kunnat ta vattnet man skickar tillbaka till kommunen vid fjärrvärme och dra det via uppfarten först :p

Vet att inne i centrala Kristianstad har man gjort så att fjärrvärmevattnet som går tillbaka till värmevärket går via de centrala gatorna. På vintern är där aldrig snö inne i centrala Kristianstad
 
  • Gilla
KRLUND
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
För min personliga del räcker det med RWD och riktiga dubbdäck (samt kunskap att köra bil) :)
Jag kan förstå lösningen om man har extremt svåra förhållanden, men på en nästan plan utfart :thinking:
folk tyckte det räckte med häst och vagn en gång i tiden också ;)
 
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Smartast hade varit om man kunnat ta vattnet man skickar tillbaka till kommunen vid fjärrvärme och dra det via uppfarten först :p

Vet att inne i centrala Kristianstad har man gjort så att fjärrvärmevattnet som går tillbaka till värmevärket går via de centrala gatorna. På vintern är där aldrig snö inne i centrala Kristianstad
Så gjorde de i Skellefteå också tidigare, men det blev så dyrt att de avskaffade lösningen. Bara för att det är returvatten så innebär det inte att det är gratis värme. Det var nämligen många skribenter av insändare i lokaltidningen Norran som trodde att uppvärmningen var gratis för att det var returvatten. :crysmile:

Jag funderade på att lägga värmeslingor i min mycket branta infart (mycket brantare än den i artikeln, den ligger nog på närmare 30 grader, måste gå ut och mäta detta någon gång), men jag köpte 4WD på bilen istället. Bor man på västkusten så är det inte så många dagar per år det behövs ändå. Det har dock varit så halt en gång (nysnö på blankis) att jag fick ta ned bilen sidledes genom att ömsom backa och köra framåt till gräset på vardera sidan (för att få fäste). Det gällde då att vara snabb då bilen gled på den sida som inte hade fäste. En gång på 18 år är kanske inget att bråka om ändå...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
pacman42 pacman42 skrev:
Så gjorde de i Skellefteå också tidigare, men det blev så dyrt att de avskaffade lösningen.
Vad värmer dom gatorna med nu då som är billigare än returen på fjärrvärmen?
Dom kör då fortfarande med värme men det är rätt begränsat vars, det är bara väldigt centralt mest på gågator och torg (vilket det alltid varit)

Man ska inte glömma bort att det är väldigt dyrt att skotta, särskilt när man måste transportera bort snön.
 
optimum
Känns inte helt i fas med miljötänk att spara energi.
Möjligen om man har restvärme man vill bli av med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Om man har exvis -5c i utetemp, hur varm måste slingan vara för att smälta snön, förutsatt att den ligger i sättssand under en vanlig markplatta ?

Funderar på om man skulle kunna cirkulera en sluten saltvattenslinga ner i en brunn och värma med. (saltvatten för att man inte vill köra glykol ner i en brunn om slingan havererar) Vattnet i brunnen ligger ju på jordtemp året runt, mellan 4 och 7 c gissar jag.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad värmer dom gatorna med nu då som är billigare än returen på fjärrvärmen?
Dom kör då fortfarande med värme men det är rätt begränsat vars, det är bara väldigt centralt mest på gågator och torg (vilket det alltid varit)

Man ska inte glömma bort att det är väldigt dyrt att skotta, särskilt när man måste transportera bort snön.
De värmer med fjärrvärme nu också, men som sagt var ytterst begränsat. Tidigare var det ett mycket större område (alla gågatorna och en stor del av torget).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Om man har exvis -5c i utetemp, hur varm måste slingan vara för att smälta snön, förutsatt att den ligger i sättssand under en vanlig markplatta ?

Funderar på om man skulle kunna cirkulera en sluten saltvattenslinga ner i en brunn och värma med. (saltvatten för att man inte vill köra glykol ner i en brunn om slingan havererar) Vattnet i brunnen ligger ju på jordtemp året runt, mellan 4 och 7 c gissar jag.
Nog går det men det kan av olika anledningar bli opraktiskt.

Har man för låg temp tar det för lång tid vilket kan bli opraktiskt. Jag tror att du kommer få störst problem med att brunnen fryser igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.