Byggahus.se
Jag har i mitt tidigare jobb sett ett 30-tal olika bygglovsritningar på atriumhus och inte ett enda av dem hade atriumgården inräknad i byggytan. Du kan nog i de flesta hustillverkares kataloger hitta atriumhus och jag skulle bli förvånad om ett enda av dem har atriumgården inräknad i byggarean. Har du själv något exempel där det framgår att atriumgården räknas som byggyta?
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men det där atriet är ju dels öppet på en sida, dels en hel innergård.
Jo, men det bedöms likväl som en atriumgård av samhällsbyggnadsnämnden. Om det sen är en hel innergård eller 25 kvm spelar väl ingen roll. Eller har storleken på atriumgården betydelse för hur den ska bedömas?
 
G gullegrizen skrev:
Jo, men det bedöms likväl som en atriumgård av samhällsbyggnadsnämnden. Om det sen är en hel innergård eller 25 kvm spelar väl ingen roll. Eller har storleken på atriumgården betydelse för hur den ska bedömas?
Jag föreställer mig att en för allmänheten tillgänglig gård som på en sida är öppen mot omgivningen bedöms annorlunda än en helt sluten byggnadskropp med ett rum utan tak inom husets fyra väggar.

Med det sagt är jag helt öppen för att detta inte stämmer och att det är så att en sluten innegård inte räknas in i BYA. Detta är ju toppen för alla som har möjlighet att skapa ett bättre boende genom att använda det.
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Om du har rätt så kan man ju i princip bygga ett hus som uppfattas som 1000 m2 men bara räknas som 200 m2. Vad man sedan gör i atriet har ju ingen aning om. Vore ett väldigt enkelt kryphål.
Kryphål och kryphål. Kommunen har ju rätt att reglera egentligen vad de vill i detaljplanen. Har de inte reglerat BYA och BTA samt med prickad mark så är det väl för att det inte spelar någon roll om du bygger ”1000kvm” upplevd yta.

Detsamma gäller ju t ex im kommunen anger en byggnadshöjd men inte en nockhöjd eller max takvinkel. Då kan man ju teoretiskt bygga en 100m hög kåk. Om man ny skulle tycka det var bra, vilket det sällan blir. Inte den ”1000 kvm” stora kåken med 800 kvm atrium i mitten heller.
 
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
Muthai Muthai skrev:
Kryphål och kryphål. Kommunen har ju rätt att reglera egentligen vad de vill i detaljplanen. Har de inte reglerat BYA och BTA samt med prickad mark så är det väl för att det inte spelar någon roll om du bygger ”1000kvm” upplevd yta.

Detsamma gäller ju t ex im kommunen anger en byggnadshöjd men inte en nockhöjd eller max takvinkel. Då kan man ju teoretiskt bygga en 100m hög kåk. Om man ny skulle tycka det var bra, vilket det sällan blir. Inte den ”1000 kvm” stora kåken med 800 kvm atrium i mitten heller.
Jag hajjar, men vad skulle vara anledningen att begränsa BYA om inte för hur det "upplevs"?
 
Ett atrium - om man med det menar en helt omsluten innergård utan tak - är ju inte byggt. Det är obebyggd mark, möjligen med någon form av markbeläggning, som omsluts av en byggnad. Varför skulle den räknas med i byggnadsarean?
 
1 16386 skrev:
Ett atrium - om man med det menar en helt omsluten innergård utan tak - är ju inte byggt. Det är obebyggd mark, möjligen med någon form av markbeläggning, som omsluts av en byggnad. Varför skulle den räknas med i byggnadsarean?
Min tanke va för att det är inom husets fyra ytterväggar. Dock verkar jag ha fel i det. Uppepå det ska en byggnad enligt boverket ha väggar och tak. Det har ju bevisligen inte ett atrium.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag hajjar, men vad skulle vara anledningen att begränsa BYA om inte för hur det "upplevs"?
Ja, det är skumt egentligen, eftersom man lika gärna kan begränsa hur det upplevs med BTA, våningsantal och nockhöjd. Jag vet att man också tänker på hur tätbefolkat en stadsdel ska vara, utifrån aspekten om kommunal service. Men allt detta känns som relativt trubbiga verktyg. Dessutom tycker jag ofta att kommunerna (runt Stockholm) är rätt fega vad gäller tillåtna storlekar.
 
En annan angränsande fråga är om en mur som byggs ihop med huvudbyggnaden anses som BYA?
Som den vita muren på bifogad bild exempelvis.
 
  • Vit mur integrerad med modern vit byggnad och brunt ribbat trägarage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Muthai Muthai skrev:
En annan angränsande fråga är om en mur som byggs ihop med huvudbyggnaden anses som BYA?
Som den vita muren på bifogad bild exempelvis.
En mur är en mur. Samma för plank. Ingen byggnadsarea det vill säga.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
O oxöga skrev:
En mur är en mur. Samma för plank. Ingen byggnadsarea det vill säga.
Men när blir murar till väggar? Det va väl det som var funderingen
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
U
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men när blir murar till väggar? Det va väl det som var funderingen
min rena gissning är att en mur blir till vägg när du bygger tak

sen är ”innanför ytterväggarna” den area under taket och inte ett atrium som ligger inringat av ytterväggar men saknar tak
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Och när blir ett öbe
U Swetox skrev:
min rena gissning är att en mur blir till vägg när du bygger tak

sen är ”innanför ytterväggarna” den area under taket och inte ett atrium som ligger inringat av ytterväggar men saknar tak
Troligtvis. Men när blir en takfot ett tak i ett atrium? Och vad händer om atriumet bara har 3 väggar?
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
U
Okarlsson Okarlsson skrev:
Och när blir ett öbe


Troligtvis. Men när blir en takfot ett tak i ett atrium? Och vad händer om atriumet bara har 3 väggar?
takfot räknas inte som tak om den är kortare än 0.5m från fasaden. Över 0.5m så räknas ytan under takfoten som byggarea
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.