Byggahus.se
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vilken ipad har du och kör du liggande eller stående? Har du en stor ipad pro 12,9 tum och kör landscape? Kan du ta en skärmdump och ladda upp så vi ser och förstår?
9,7” iPad Pro, BH appen. Onödigt många menyer, räcker med den i botten ...

Skärmdump av en diskussionsforumstråd på en iPad med öppen BH-app och flera menyalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Mycket sämre!
Särskilt när man skummar efter något nytt inlägg av intresse.
Del gamla hade kategori längst ut till höger, lätt då att hitta trådstart i ett visst ämne,t.ex EL, POOL, TRÄDGÅRD, JURIDIK!
Nu är det döljs i en tunn textrad under rubriken men aldrig på samma plats.
 
T Trunk skrev:
Antingen ska den notifiera mig om alla trådar som uppdateras eller ingen alls. Jag röstar på det senare eftersom vi har en sida över alla bevakade trådar.
Tack för feedback. Kom gärna med mer feedback.

Om du inte vill få en notis när någon svarat för första gången i en tråd som du bevakar så kan du ändra det i dina notisinställningar.

Antingen så ändrar du Meddela mig via: från "notiser och e-post" till "Endast e-post" eller "Inga".
Eller så ändrar du Hur ofta? från "Ibland" till "Aldrig" så kommer uppdateringar i dina bevakningar inte att synas bland dina notiser.

Skärmdump av notisinställningar på ett forum, visar alternativ för e-post och notiser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är riktigt dåligt nu, själva forumdelen är på ca 2/3 till vänster, resten är länkar och tomt.
Går man in på ett ämne är det reklam med jämna mellanrum, så man tappar tråden lite.
Har blivit myclet mer svårläst och oöverskådligt :(

Gör så det är full bredd igen.
 
Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Så här:

[bild]
Det är nog ingen som tror på mig när jag säger att bredden på texten inne i själva inläggen är lika bred eller bredare som standard idag än igår. Skillnaden är att vi inte längre har den där vänsterkolumnen i inläggen och att "brytpunkterna" är satta lite annorlunda och att vi på något ställe har satt någon maxbredd.
 
Staffans2000
Som sagts!

Om det ändå skall pillas med forumet, vore återinförandet av "förhandsgranskningen" vara prioriterat. Varför i hela friden, togs den bort överhuvudtaget?

Staffan
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Bump! Om ni ändå håller på... ;)
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bump, några av mina punkter kan bockas av men många är fortfarande aktuella. Det jag saknar speciellt är
- "läs senare" / markera en tråd som oläst
- förhandsgranskning av skrivna men ej skickade inlägg
- de gamla smilisarna
- länk-till-inlägg-buggen
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag saknar knappen för att spara ett inlägg. Är man för kvick med att klicka på t.ex "tidigare inlägg" så förlorar man det man skrivit.
Ang senaste uppdateringen så upplever jag både ris och ros. Den känns något stabilare vid navigering och är fräschare. Har ni nytt font? Jag upplever någon skillnad där som är positiv. Men man skulle behöva jämföra. Därför hade det varit bra med en testperiod, eller att du åtminstone listar alla "små" ändringar ni gjort.

Bland det negativa finns
- Fräscht är bra men överdriv inte det där med "spacy". En webbsida ska se normal ut på desktop.
- Svårare se vem som skrivit ett inlägg och lista dess tidigare inlägg etc. Gäller både i trådar och i trådlistor.
- Mindre på skärmen, det krävs mer scrollande. T.ex författaren som ni tar plats i trådtexten.
- Menyer och knappar som är flyttade en kilometer åt sidorna på skärmen (desktop)...
- I trådlistor är allting bold numera(?) Svårare se nya inlägg och inlägg som man själv deltagit i.
- Ingen förhandsvisning av TS inlägg längre när man hoovrar med musen över tråden.
- De extra raderna som förhandsvisas i trådlistor visar endast senaste inlägget, inte senast olästa men så kanske de var tidigare också? Jag provade att öka på antalet rader som visas för att se om det ger något, men det gjorde det inte då sista inlägget är ointressant. Det är bara TS första inlägg och senast olästa som jag skulle vilja se där.
 
  • Gilla
perojonsson och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
W10, Chrome 2560x1440:

Skärmdump av ett webbforums gränssnitt med öppen diskussionstråd och användarkommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är för upptagen med annat för närvarande för att orka lägga energi på detta, så kommer antagligen avbryta premium och avvakta 6 månader. Alldeles för mycket mobile first och ändring för ändrandets egen skull. Ni är absolut inte ensamma om att göra på detta sättet, men det är en klen tröst.
 
  • Gilla
fac och 10 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Och imorgon är sista arbetsdagen innan julfirandet.
Och det ensamt borde räckt som argument för att inte göra förändringar av denna omfattning vid den tidpunkt ni valt. Sysslar man professionellt med "datordrift" gör man helt enkelt inte denna typ av stora ingrepp en fredag em eller sista dagen innan semester. :thumbdown:

Man gör det vid en tidpunkt när användarna påverkas minst och när man har som mest resurser redo för att hantera eventuella problem. Ni verkar ha gjort precis tvärtom. :thinking::surprised:

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vem gillar förändringar?
Har du nyss gott någon kurs i verksamhetsutveckling eller liknande? Det där är rena floskler! Jag är övertygad att de flesta gillar förändringar som totalt sett uppfattas som förbättringar. Väldigt få gillar nog motsatsen!

Min lön kan förändras i två riktningar. Jag tror alla inser vilken av förändringarna som jag uppskattar respektive ogillar. Förändras mitt bilägande från en rostig 242 till en sprillans Tesla/BMW/Audi/Whatever uppskattar jag det. Förändras mitt nya lyxåk till skrot när jag krockar uppskattar jag det inte. Jag tror knappast jag behöver fortsätta.
 
  • Gilla
  • Älska
TechChad och 16 till
  • Laddar…
Det har blivit svårare att träffa den blåa pluppen på mobilen.
 
T Trunk skrev:
Det jag kanske gillar mest är hur enkelt det är att lägga upp en bild.
Håller med. Den funktionen fungerar suveränt smidigt här! (y)

T Trunk skrev:
Det dessa har gemensamt är att de är avskalade, ”less is more”. Byggahus kör på lite mer blingbling. Kanske är det vad folk vill ha men då räknas inte jag som folk.
Håller med! Men jag hör kanske heller inte till gruppen folk. :thinking:

T Trunk skrev:
Om du är ute efter mer konkreta saker så får jag återkomma.
Jag är väl egentligen inte "ute" efter något. Jag menade mest att efter en förändring av denna typ kommer väldigt mycket reaktioner och vissa är lättare att ta ställning till än andra.

Om någon konkret säger "länken X fungerar inte längre" är det en väldigt konkret buggrapport som är lätt att förstå och ta ställning till. Om någon å andra sidan säger "det kändes trevligare förr" är detta ganska svårt att agera efter. Och alla varianter däremellan.

T Trunk skrev:
2. Inför en ”citera flera”-knapp som gör att jag kan citera flera inlägg på ett smidigt sätt
3. Ta bort alla notiser från notissidan som inte behöver vara där.
4. Låt mig förhandsgranska inlägget jag skriver.)
Håller helt med!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och det ensamt borde räckt som argument för att inte göra förändringar av denna omfattning vid den tidpunkt ni valt. Sysslar man professionellt med "datordrift" gör man helt enkelt inte denna typ av stora ingrepp en fredag em eller sista dagen innan semester. :thumbdown:

Man gör det vid en tidpunkt när användarna påverkas minst och när man har som mest resurser redo för att hantera eventuella problem. Ni verkar ha gjort precis tvärtom. :thinking::surprised:

Har du nyss gott någon kurs i verksamhetsutveckling eller liknande? Det där är rena floskler! Jag är övertygad att de flesta gillar förändringar som totalt sett uppfattas som förbättringar. Väldigt få gillar nog motsatsen!

Min lön kan förändras i två riktningar. Jag tror alla inser vilken av förändringarna som jag uppskattar respektive ogillar. Förändras mitt bilägande från en rostig 242 till en sprillans Tesla/BMW/Audi/Whatever uppskattar jag det. Förändras mitt nya lyxåk till skrot när jag krockar uppskattar jag det inte. Jag tror knappast jag behöver fortsätta.
Jag skriver under på ovanstående, jag kanske inte faller under den kategori som stör mig mest de justeringar som saknas. Men inser nog att det finns många som gör det - och att ha hemsidan orörd över jul känns som feltänkt. Jag skulle iofs kunna göra uppdateringar fredag em för att just kunna jobba ostört över helgen. MEN då är det ett planerat val, och .... nej, inte över jul. Så... att ta den risken..

Om jag skulle hamnat i detta läge, så skulle jag överväga göra omstart - den gamla siten borde vara hyffsat tillgänglig att lägga tillbaka. Sedan göra en mer omfattande beta-test för att ta reda på mer vad som funkar/inte funkar... innan det blir skarp release igen.
 
  • Gilla
Mats och 3 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ja, jag har fortfarande nästan inte hunnit läsa och begrunda allt. Och imorgon är sista arbetsdagen innan julfirandet. :thinking:
Det jag vill tillägga till förra inlägget Per är att mitt mycket starka råd är att ni borde fundera på att helt enkelt göra ett omtag på detta. Backa tillbaka allt som det var. Gör en Pudel! Ta er tid att i lugn och ro fundera igenom alla synpunkter ni fått och bestäm därefter hur ni ska hantera dessa, och gå sen vidare efter julhelgerna när ni har resurser för det!

Fundera även kring möjligheterna med en "betasite" där "hugade testpiloter" tillsammans med er kan utvärdera nya inriktningar utan att huvudsiten störs av experimenten.
 
  • Gilla
TechChad och 11 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det har blivit svårare att träffa den blåa pluppen på mobilen.
När behöver du pricka blåa pluppen direkt, är de något jag missar? Jag ser den bara som en indikator att något är nytt sen duttar jag bara mitt i inlägget i listan och hamnar på första olästa inlägget, detta både i appen och web versionen på en iPhone.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Alldeles för mycket mobile first och ändring för ändrandets egen skull.
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Totalt står desktop för 29% av alla besök.
Med denna "plattformsstatistik" har jag trots allt en viss förståelse för "mobile first". Men måste verkligen att bra stöd för mobilen innebära försämringar för "desktop"?

Sen är besökssiffror baserade på plattform kanske inte det enda man bör fundera kring när det gäller "prioriterad plattform". Jag, och många med mig tror jag i alla fall, använder Byggahus i princip enbart på grund av forumet. Jag har ingen aning om hur fördelningen av "nyttiga" inlägg ser ut från olika plattformar men skulle inte bli förvånad om desktopandelen är betydligt högre om vi pratar om "skapandet av bra inlägg" och inte enbart om besök. Sen kanske det är "besök" som genererar intäkter men minskar antalet "bra inlägg" kommer på sikt även antalet besök garanterat att minska.

Alla är vi olika men jag tycker en mobil/platta är ett fullkomligt värdelöst verktyg för att skapa inlägg. Lika lite som jag försöker fälla ett träd med en fogsvans när motorsåg finns tillgänglig, lika lite skriver jag ett inlägg från en mobil/platta när jag har en dator tillgänglig. Jag kanske är gammaldags men jag tycker att rätt verktyg ska användas till rätt arbetsuppgift. En åsikt som väl borde passa på detta forum. :)
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.