Byggahus.se
Har en äldre waco rikthyvel Waco RA 45 MP 4kw.
Den har manuell yd startar vred med kontaktor i elskåp. Troligtvis har kontaktorn slutat fungera, rikthyveln startar inte.
Tänkte montera en ny halvautomatisk yd startare https://www.elbutik.se/product.html/y/d-kopplare-ip44-halvautomstisk.
Ser att yd startarna finns med antingen 400v spole eller 230v spole.
Hur vet man vilken spol späning det ska vara på yd startaren?
 
Du kan köra vilken som helst egentligen. Det är bara frågan om du ger kontaktorn två faser eller fas och nolla för att styra. Kolla hur det är gjort idag, förmodligen 400V.
 
H _hemmasnickaren skrev:
Har en äldre waco rikthyvel Waco RA 45 MP 4kw.
Den har manuell yd startar vred med kontaktor i elskåp. Troligtvis har kontaktorn slutat fungera, rikthyveln startar inte.
Tänkte montera en ny halvautomatisk yd startare [länk].
Ser att yd startarna finns med antingen 400v spole eller 230v spole.
Hur vet man vilken spol späning det ska vara på yd startaren?
I elskåpet till nuvarnde kontaktor så var inte nollan i från ingående strömsladd inkopplad den var bara isolerad med eltejp.
 
E
Enklast är att kolla på spolen på befintlig kontaktor för att se manöverspänningen. Jag har varit med om en del snickerimaskiner, visserligen lite större mer industriaktiga grejer, som har transformator för manöverspänningen.
 
E Emil_K skrev:
Enklast är att kolla på spolen på befintlig kontaktor för att se manöverspänningen. Jag har varit med om en del snickerimaskiner, visserligen lite större mer industriaktiga grejer, som har transformator för manöverspänningen.
 
  • Säkringshållare med kablar och säkringar i olika storlekar mot en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Siemens-komponent med tekniska specifikationer och modellnummer på en etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en industrikontakt med specifikationsetikett med texten "Made in Sweden", NEMA C600, RVH 22 och tekniska data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på del av en grön Waco trähövlingsmaskin med reglage och en varningsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig typskylt på maskinutrustning med texten, 'SIEMENS', och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du byta hela startapparaten så kvittar det om det är 400 eller 230 volt spole om nolla finns i kabeln.
Jag skulle välja 230 som är robustare.

men varför inte felsöka först, min stora justersåg vägrade starta för ett tag sedan, men efter lite felsökning så var det en tråd som lossnat.

Protte
 
Har kollat kablarna inga lösa trådar , luktar dock bränd el av kontaktorn. Har mätt att jag har 400v fram till kontaktorn med spännings provare.
 
Behöver du verkligen YD-start på en så pass "klen" motor som 4kW. Och om det behövs så skulle jag hellre satsa på en frekvensomformare för att få mjukstart, variabelt varvtal (kanske inte så nödvändigt för en rikthyvel) och motorbroms.
 
Den har ju haft yd start monterad, men jag tänkte också på det när jag såg att den inte var på mer än 4kw. Hade faktiskt velat haft motorbroms . Hur vet man att en trefasmotor går att koppla om för att slippa använda ydstart. Då skulle jag kunna beställt något liknande detta 3-fas motorbroms med motorskydd, nödstopp och nollspänningsskydd
Art. nr: 204363 https://tripus.se/index.php?page=we...sidmenu=16&submenu=21&sida=produktbeskrivning
 
Hyveln har idag manuell mekanisk broms så det skulle öka säkerheten betydligt med elbroms .
 
H _hemmasnickaren skrev:
Den har ju haft yd start monterad, men jag tänkte också på det när jag såg att den inte var på mer än 4kw. Hade faktiskt velat haft motorbroms . Hur vet man att en trefasmotor går att koppla om för att slippa använda ydstart. Då skulle jag kunna beställt något liknande detta 3-fas motorbroms med motorskydd, nödstopp och nollspänningsskydd
Art. nr: 204363 [länk]
Att motorn "går att koppla om", det gör alla 3-fas induktionsmotorer! Om den går att starta utan YD-start beror främst på vad startströmmen blir och hur stora säkringar du har. Hur stor startströmmen blir (och under hur lång tid den blir stor) styrs främst av momenttrögheten/rotationsmassan, dvs. tyngden av allt som skall accelereras. I detta fallet antar jag motor, kutter samt remmar och drev.

Jag har en 4kW rikt/planhyvel utan vare sig YD-start eller mjukstartare/frekvensomformare. Det är visserligen en modern maskin men det har aldrig varit några problem att starta den, även om jag kör en 4kW spånsug samtidigt.

EDIT: Jag har 20A huvudsäkringar. Spånsug och hyvel är avsäkrade med varsin 16A 3-fas dvärgbrytare med C-karakteristik.
 
V vectrex skrev:
Att motorn "går att koppla om", det gör alla 3-fas induktionsmotorer! Om den går att starta utan YD-start beror främst på vad startströmmen blir och hur stora säkringar du har. Hur stor startströmmen blir (och under hur lång tid den blir stor) styrs främst av momenttrögheten/rotationsmassan, dvs. tyngden av allt som skall accelereras. I detta fallet antar jag motor, kutter samt remmar och drev.

Jag har en 4kW rikt/planhyvel utan vare sig YD-start eller mjukstartare/frekvensomformare. Det är visserligen en modern maskin men det har aldrig varit några problem att starta den, även om jag kör en 4kW spånsug samtidigt.

EDIT: Jag har 20A huvudsäkringar. Spånsug och hyvel är avsäkrade med varsin 16A 3-fas dvärgbrytare med C-karakteristik.
Har 25 amp huvudsäkringar hemma så det bör inte vara något
prototypen prototypen skrev:
Ska du byta hela startapparaten så kvittar det om det är 400 eller 230 volt spole om nolla finns i kabeln.
Jag skulle välja 230 som är robustare.

men varför inte felsöka först, min stora justersåg vägrade starta för ett tag sedan, men efter lite felsökning så var det en tråd som lossnat.

Protte
varför är 230v robustare?
 
Tjockare och kortare tråd i spolen.

Protte
 
H _hemmasnickaren skrev:
Den har ju haft yd start monterad, men jag tänkte också på det när jag såg att den inte var på mer än 4kw. Hade faktiskt velat haft motorbroms . Hur vet man att en trefasmotor går att koppla om för att slippa använda ydstart. Då skulle jag kunna beställt något liknande detta 3-fas motorbroms med motorskydd, nödstopp och nollspänningsskydd
Art. nr: 204363 [länk]
Skaffa du något som detta och direktstarta motorn det är inga problem med det särskilt som du har 25 A huvudsäkringar också. Glöm bara inte att D-koppla motorn en del missar det och är vana vid att de flesta småmotorer är avsedda att köras i Y-koppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.