Byggahus.se
HOBBY ARCHITECT
Såg första avsnittet idag. Bättre än Husdrömmar som är lite segt, vilket det ofta är på SVT. Udda hus, fint och smart med bränd panel, men har svårt för hus där taket är större än själva huset. Och garaget tycker jag inte är snyggt. Synd att moderna hus sällan blir riktigt snygga. Annars gillar jag det moderna och enkla.
https://www.tv4play.se/program/grand-designs-sverige/13298073
 
Ja, betydligt bättre än husdrömmar, även om jag fortfarande längtar efter ett program där man faktiskt fokuserar på husbygget. Om man summerar här skulle jag väl gissa att mellan 10 och 20% av programmet vara direkt husrelaterat.

Tex nämnde man inte med ett ord den fantastiska murade skorstenen!

Men ändå ett fall framåt!
 
Jag hade stora förväntningar på den svenska versionen med tanke på de brittiska/australiensiska/Nya zeeländska programmen. Blev dock lite besviken då jag tyckte att man inte fick se så mycket av själva uppförandet av huset samt att det var lite segt första halvan av programmet. Men förväntningarna är fortfarande höga inför nästa avsnitt(y)
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
R
Vad jag förstår ät betongplattan obehandlad. Den måste väl åtminstone vara glättad? Hur håller man den annars ren?
 
Dom bygger ett till och säljer eller?
 
Väldigt snyggt och nytänkade hus. Dock förstår jag inte hur de kunde ta beslutet att gjuta plattan i den värmen :thinking:
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
men har svårt för hus där taket är större än själva huset. Och garaget tycker jag inte är snyggt. Synd att moderna hus sällan blir riktigt snygga. Annars gillar jag det moderna och enkla.
Jag har då svårt för hus är taket är mindre än huset... blir så blött i sängen.

Håller däremot med, moderna hus ser sällan bra ut. Dom där moderna skyltfönstren har visserligen en plats på ett hus som har utsikt över havet eller fjällen.. men man ser dom ofta på hus mitt i moderna villakvarter.. Påminner mest om ett Aphus på Zoo där man kan gå runt och titta på djuren i glasburen.
 
  • Haha
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Man skulle alltså gå ut för att komma till ett separat kök? Blir nog trist i längden.
 
Köket borde bli extremt varmt på sommaren när solen värmer. Behövs säkert kyla för att stå ut.
såg att grannhuset lika vill de ha 5,9 Mkr för när det väl är byggt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Man skulle alltså gå ut för att komma till ett separat kök? Blir nog trist i längden.
Det var det första jag tänkte på också, kanske är ok på sommaren men när det blir kallare ute blir det nog sådär.
Annars tycker jag det var ett roligt hus att se, inget vanligt hus.

Programmet har en del kvar för att nå upp till den brittiska versionen men jag måste ändå säga att jag tycker det var ok. Lite mycket fokus på personen men han höll ändå på att bränna ut sig (igen) och vill minnas att det har varit någon sådan episod i den brittiska också vilket då också ledde till visst personfokus så jag tycker på det stora hela att det var ett bra program. BETYDLIGT bättre än husdrömmar om man kikar på det tekniska vilket ändå är det jag är mest intresserad av.
 
Grand Designs utan Kevin McCloud...? Jag tyckte det blev svagt i australien, men jag får väl ge det ett försök.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Ursviken Ursviken skrev:
De han inte bo där länge. [länk]
Oj, undrar varför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.