Byggahus.se
Någon som har erfarenhet kring denna fråga?

En kollega har en tomt i Stockholm, finns en gammal detaljplan som ger rätt att bygga ett fritidshus på 55m2 men han vill bygga större ca 90m2. Saken är den att en ny detaljplan är på väg och klar om ca 3 år med fullgod byggrätt men han undrar ifall det finns någon chans att få dispens från kommunen att kunna bygga större redan idag, någon som varit med om en sådan situation eller är det helt kört?

Området runt adressen har redan ny detaljplan sen flera år tillbaka med villor byggda, kommunen har helt enkelt dragit ut rejält på tiden med den här vägen.
 
Redigerat:
R
I och med att det finns en gällande detaljplan så skulle jag påstå att det har ingen betydelse att det pågår ett nytt planarbete. Det är PBL som styr och om man har tur kan man få igenom en liten avvikelse, kanske upp till 10%, men man får alltid räkna med överklaganden från grannar när kommunen beviljar bygglov som har avvikelser från detaljplanen. En överklagandeprocess av bygglov kan också ta 3 år och det är långtifrån säkert hur den avlöper.
 
I min kommun ger byggnadsnämnden inte
bygglov under pågående planarbete.
Tänk som så, din kompis vill bygga 150 kvm och får bygglov för det. Det är i strid mot gällande plan men antas fungera i planen som nu arbetas fram. Sen dyker något upp under i utredningarna i planarbetet som gör att endast 100 kvm är lämpligt. Då står kompisen med ett hus som är olagligt och som
byggnadsnämnden dessutom gett lov för. Du hör vilken soppa det kan bli.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/provning_lov_fb/anstand/
 
Redigerat:
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
I min kommun ger byggnadsnämnden inte
bygglov under pågående planarbete.
Tänk som så, din kompis vill bygga 150 kvm och får bygglov för det. Det är i strid mot gällande plan men antas fungera i planen som nu arbetas fram. Sen dyker något upp under i utredningarna i planarbetet som gör att endast 100 kvm är lämpligt. Då står kompisen med ett hus som är olagligt och som
byggnadsnämnden dessutom gett lov för. Du hör vilken soppa det kan bli.

[länk]
Det är iofs sant men detaljplanen runt området har hus med minst byggarea 150m2 i två plan så att det skulle bli mindre i detta fall är nästan omöjligt och det är därför kollegan endast är ute efter att bygga 90m2 för att få plats och när detaljplanen går i mål så är tanken att bygga ut.

Men det låter på er att det är omöjligt att få till en sådan dispens, ingen ide att ens fråga kommunens byggavdelning?
 
R
N Napster skrev:
Men det låter på er att det är omöjligt att få till en sådan dispens, ingen ide att ens fråga kommunens byggavdelning?
Självklart ska man fråga kommunen, det ska man alltid göra. Olika kommuner har olika policyer, t.ex. är det långt ifrån alla som inför byggförbud under pågående planarbete som nämns ovan.
 
Om en ny plan är på gång, så är det vanligt med totalt byggstopp i området. Så det är inte säkert att han får bygga ens det som nuvarande plan tillåter.

De fall jag känner till har iofs. gällt områden där det inte finns detaljplan sedan tidigare, det kanske gör skillnad.
 
R
Nacka, för att nämna en kommun jag känner väl till, har inte som rutin att införa generellt byggförbud när de påbörjat ett planarbete i ett område med gällande detaljplan/områdesbestämmelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.