Byggahus.se
Hej

Är det någon av er som har ett vettigt system för att kunna övervaka inomhustemperaturen i fritidshus eller dylikt?

Jag är lite intresserad att införskaffa ett system av någon sort med fjärrövervakning av inomhustemperatur etc, företrädesvis med wifi-anslutning där jag enkelt kan gå in på en app och checka in emellanåt. Då fiber finns i fastigheten och mobilnätet är en smula klent i området önskar jag wifi-anslutna sensorer jag kan koppla mot nätverket, antingen via en central eller direkt.

Jag har inget större behov av fjärrstyrning, men finns möjligheten gör det inget även om den troligen inte kommer utnyttjas.

Så, vad har ni samt kostnad för systemet och vettiga inköpsställen?!

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Hej

Är det någon av er som har ett vettigt system för att kunna övervaka inomhustemperaturen i fritidshus eller dylikt?

Jag är lite intresserad att införskaffa ett system av någon sort med fjärrövervakning av inomhustemperatur etc, företrädesvis med wifi-anslutning där jag enkelt kan gå in på en app och checka in emellanåt. Då fiber finns i fastigheten och mobilnätet är en smula klent i området önskar jag wifi-anslutna sensorer jag kan koppla mot nätverket, antingen via en central eller direkt.

Jag har inget större behov av fjärrstyrning, men finns möjligheten gör det inget även om den troligen inte kommer utnyttjas.

Så, vad har ni samt kostnad för systemet och vettiga inköpsställen?!

Mvh

Stefan
Aqara är billigt och funkar bra

Tempsensor 160kr hubb 500kr
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag använder Switchbot. Har bla en Hub och ett par sensorer. Styr luftvärmepumpen och kan följa temperatur mm på distans.

Billigt och bra.
 
Tack för era tips, ska kolla igenom utbudet!

Mvh

Stefan
 
Jag har Netatmo väderstationer på två olika utlokaliserade ställen, och även en hemma.
Fungerar mycket bra till det du efterfrågar, och har en snygg och användarvänlig app.
Du kan köpa till extra sensorer om det behövs.
Så kika även på den, finns lite överallt, och kostar ca 1500kr:
https://www.clasohlson.com/se/Netatmo-smart-väderstation-WiFi/p/36-5561

Netatmo väderstation med två enheter och tillhörande mobilapp som visar väderdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för alla era svar!

Det blev så att jag köpte på mig lite enheter från Aqara - tre tempgivare och deras Hub till att börja med, tydligen ska även andra enheter som använder zigbee vara kompatibla.

Hoppas det blir bra och funkar som jag hoppas det ska!

Sedan kommer jag förmodligen komplettera med en eller två kameror för utomhusbruk, samt en tempgivare som tål utomhusmiljön och klara klimatet i Norrland.🙂

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Tack för alla era svar!

Det blev så att jag köpte på mig lite enheter från Aqara - tre tempgivare och deras Hub till att börja med, tydligen ska även andra enheter som använder zigbee vara kompatibla.

Hoppas det blir bra och funkar som jag hoppas det ska!

Sedan kommer jag förmodligen komplettera med en eller två kameror för utomhusbruk, samt en tempgivare som tål utomhusmiljön och klara klimatet i Norrland.🙂

Mvh

Stefan
Kul!
Uppdatera gärna om du hittar någon Zigbee/Zwave sensor för temperaturmätning utomhus i norrländskt klimat.
Jag har inte hittat någon som är vettig, skulle gärna se en med en kortare sladdstump till givaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.