Byggahus.se
L
Vår pappa har förutom mig och mitt syskon även ett barn till som han fick när han var ung med en annan kvinna än vår mamma. Han tog då beslutet att han inte ville ha någon kontakt med det barnet förutom att betala underhåll under hela barnets uppväxt.
Nu är det så att vår pappa är svårt sjuk och har troligtvis inte många månader kvar att leva. Han är fortfarande gift med vår mamma och hon lever fortfarande. Han vill inte att hans barn som han valt att inte ha någon kontakt med ska ärva något från honom. Han har därför alltid sett till att hans tillgångar står på vår mamma. Dock så kan de tydligen inte göra så med bostadsrätten de bor i nu. Där står både min pappa och min mamma som ägare. Nu antar jag att vårat halvsyskon kommer få ut en tredjedel av vad lägenheten är värd när pappa går bort?
Finns det några sätt vi kan minimera vad vårat halvsyskon får ut förutom att mina föräldrar måste sälja bostadsrätten och flytta till en hyresrätt?
Är det så att vårat halvsyskon får ut en tredjedel av vad bostadsrätten är värderad till minus bolånet? I så fall kanske en lösning är att belåna lägenheten mera? Eller att sälja bostadsrätten till oss?
Något vi också är rädda för är att om vårat halvsyskon ska få ut ett antal hundratusen kronor från bostadsrätten när vår pappa går bort så kanske inte mamma har råd att bo kvar.
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
BaltzarH och 16 till
  • Laddar…
Nu är jag ingen expert men ditt halvsyskons laglott är väl på en sjättedel av din pappas tillgångar (inte bara bostaden i sig), dvs det man inte kan testamentera bort. Så skrivs inget testamente kommer en få en tredjedel men om din pappa skriver ett testamente att göra halvsyskonet ”arvlös” så har hen fortfarande rätt till en sjättedel. (Laglott = halv arvslott).

Sen vet jag inte att tricksa med att alla tillgångar står på din mamma kan räknas som nån form av förskott på arv och ogillas. Misstänker att ditt halvsyskon har ett ganska bra case om hen tycker att ni försöker snuvas på den lagstadgade sjättedelen, vilket ni ju faktiskt gör genom ert upplägg att skriva över saker på din mor.
 
  • Gilla
AnnikaME och 35 till
  • Laddar…
En tolftedel av kvarvarande värde när lånet dragits av, borde bli syskonets laglott..
 
  • Gilla
Bengt DT och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Det som är gjort är gjort. Nu har ni en liten möjlighet till gottgörelse, ta den!
 
  • Gilla
  • Älska
SandraPeter och 72 till
  • Laddar…
J
L Lolle333 skrev:
Jag betackar mig för såna kommentarer av min döende far. Detta beslutet tog han när han var mycket ung i början på 60-talet. Du har ingen aning om varför han tagit det beslutet och jag bad inte om din åsikt om det beslutet.
Han är den bästa pappa man kan ha! Punkt!
Tycker alla 3 det?
 
  • Gilla
SopWa och 34 till
  • Laddar…
Ni har som Harry skrivit alla tre rätt till varsin sjättedel av din fars kvarlåtenskap. Särkullbarnet har rätt att kräva sin del direkt, ni andra kan inte kräva något förrän båda föräldrarna är döda. Den halva av arvet som inte är laglott kan din far testamentera bort hur han vill.

Det lär inte hålla att all egendom står på din mor. Kräver särkullbarnet sin rätt skulle jag tro att det skäliga är att hen får rätt till en tolftedel av hela boet.

Jag uppmanar er också att inte motsätta er en sådan delning. Den är rättvis.
 
  • Gilla
tobbbias och 67 till
  • Laddar…
harry73
L Lolle333 skrev:
Du har ingen aning om varför han tagit det beslutet och jag bad inte om din åsikt om det beslutet.
Det har du rätt i, jag har ingen aning vad som hände, och det kan vara hemska saker som ligger bakom. Så där tar jag ingen ställning.
MEN din far var vuxen i sammanhanget och ditt halvsyskon var barnet, bebiset. Så vad som än hände med din far, är det inte barnets fel, och det är tillräckligt illa att han var frånvarande oavsett orsak.
 
  • Gilla
rogerkp och 94 till
  • Laddar…
I situationen som TS beskriver den är det för övrigt viktigt att det finns ett testamente om man vill att någon bara ska få sin laglott. Gör man inte det delas arvet lika på de tre barnen och vardera får då en sjättedel av hela boets värde efter pappan (en tredjedel av hans halva alltså).

En smula osmakligt att uppmana sin far att testamentera bort egendom så att den specifikt inte går till ett av hans barn, men han kanske kan hitta ett gott ändamål.
 
Redigerat:
  • Gilla
GlennB och 7 till
  • Laddar…
Bekanta i exakt samma situation hade gjort allt de kunde för att hindra arvet. I detta fall drog mamman innan barnet föds och pappan hade aldrig träffat det på 50 år.
Fallet gick till rättegång, och barnet fick sin arvslott. Att pappans fru ägde allt hjälpte inte, då de var gifta.
 
  • Gilla
  • Älska
brfbo och 26 till
  • Laddar…
Jag lägger inga moraliska tankar/värderingarna i denna fråga, jag kan inte er eller din fars bakgrund eller hur han/ni tänker .

Vad händer om din pappa skriver över sin del till er mamma? Är det ens juridiskt möjligt?
 
  • Gilla
Skip6711
  • Laddar…
Som @Isakare skriver håller inte det rättsligt.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
A
Mitt råd till er är att ni tar kontakt med era föräldrars bank, de har ofta jurister som kan ge er upplysning om vad som är möjligt att göra och de kan även hjälpa er att upprätta testamente.
 
  • Gilla
Astufar och 2 till
  • Laddar…
L
Man kan tycka vad man vill om det beslut han tog under 60- och 70-talet att inte vilja ha kontakt med det barnet, men jag tycker fortfarande det var osmakligt att kalla min döende pappa för ett svin. Nog om det moraliska!

Min pappas tillgångar består nog bara av bostadsrätten och vad jag förstår så får vårat halvsyskon 1/12 av värdet efter att bolånet dras bort förutsatt att han skriver ett testamente om detta? Skrivs inget testamente så får hen en sjättedel av bostadens värde efter att bolånet dragits av?
 
  • Gilla
BG.s och 11 till
  • Laddar…
För att enbart diskutera det juridiska läget: När din far dör kommer det ske en bouppteckning och i boet ingår både hans och din mors tillgångar - förutom eventuell enskild egendom. Så att någon egendom står i din mors namn har ingen effekt, förutom om denna är hennes enskilda egendom (vilket kan vara fallet om hon ärvt den som sådan eller om dina föräldrar sett till detta genom äktenskapsförord e.d.). Om din far vill minimera något barns rätt till arv bör han, och din mor, kontakta en jurist.
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Har han även rätt att kräva en av 6 matsalsstolar, två av 12 tolv tallrikar? Osv
 
  • Haha
  • Gilla
kitco och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.