Byggahus.se
Har ett hus från 1963 med halvt inredd källare. Ska nu jämna ut ett snett golv och har börjat riva upp tidigare ägares golv som inte Är bra, sviktar och som är ca 5 år gammalt. När jag Gjorde det och såg de olika delarna såg jag en sisalmatta limmad på betongplattan.Kan det finnas asbest i limmet till Sisalmattan? Om man misstänker det skär man ut en bit av mattan och skickar på analys eller hur gör man? Tacksam för tips. Delvis uppriven sisalmatta limmad på en betongplatta, med hand som lyfter hörnet och synliga spår av lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, detta känns väldigt bekant...
Jag var för ca 30 minuter sedan inne på precis samma funderingar och skulle precis starta en egen tråd, men känner nu att vi kan dela på denna tråd om det är ok? Titta på mina bilder så förstår du varför, de skulle kunna vara på samma golv.. :)

Syftet med min undersökning idag var att kontrollera avloppsrören under inspektionsluckan, samt ev. tjocklek på isolering i plattan. Mattan är lagd ca 1969 på betongplatta. Vilka år förekommer risk för asbest i lim typiskt?

Golv med uppvikt matta avslöjar betongplatta och verktyg för inspektion av avlopp och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlyft hörn av en gulaktig, mönstrad matta avslöjar betongplatta med gammalt lim, möjlig asbestundersökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal matta delvis lyft från betongplatta som visar lim och golvlager från 1969.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen inspektionslucka i golv med synliga avloppsrör och isoleringsmaterial, bredvid gammal gul matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, självklart kan vi dela tråd.
Vad jag förstår kan det finnas aspest i lim fram till en bit in på 70-talet. Mitt hus är från -63 men är inte helt säker på att mattan är från då. En kompis hade en linoleummatta från 1966 och den hade asbest i limmet.
Idag ligger ett klickgolv som är ca 5år och som då har den bubbliga plasten som mellanlager. Tror att det både isolerar, skyddar trägolvet mot fukt och gör det mer bekvämt att gå på.

Jag kommer skjuta upp renoveringen av golvet, klippa ut en bit av mattan och skicka på analys. Om det är aspest får jag fundera på vad man kan göra. Antingen lägga nya golvet på och behålla mattan eller asbestsanera. Vet inte kostnad för det. Någon som har koll på det?
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
M
Det kan ju finnas fram till svenska förbudet 1982 och även en bit efteråt från ev restlager av produkter som använts. Med lim och mattor är det asbestprov som gäller, finns ju inget sätt att se med blotta ögat. Skulle tippa på att en sanering kostar ca 15tkr efter rot för ett rum om det är slipning av limmad matta, detta är baserat på mina erfarenheter av köpt asbestsanering av bla kakel och innertak av eternit.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
M Muuuuurtin skrev:
Det kan ju finnas fram till svenska förbudet 1982 och även en bit efteråt från ev restlager av produkter som använts. Med lim och mattor är det asbestprov som gäller, finns ju inget sätt att se med blotta ögat. Skulle tippa på att en sanering kostar ca 15tkr efter rot för ett rum om det är slipning av limmad matta, detta är baserat på mina erfarenheter av köpt asbestsanering av bla kakel och innertak av eternit.
Något tips på firmor som gör tester? Brukar man skicka in prover eller åker man med en provbit till någon lokal?
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
M
A arowe17 skrev:
Något tips på firmor som gör tester? Brukar man skicka in prover eller åker man med en provbit till någon lokal?
Har använt Evema och är nöjd, man bara skickar in provet i en tät påse.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Jag befinner mig i Göteborg och där har jag fått tips om Sahlgrenska som gör analyser. Kostar runt 1 200 kr per analys och görs på ca 5 dagar. Samma där, skickar eller lämnar in provet i tät påse.

Jag ska göra ett test men oavsett svar är ett annat sätt att förhålla sig till problemet är att låta mattan ligga. Vad jag förstår är det inga problem så länge man inte börjar ta bort etc så det kommer ut fibrer i luften. Asbest är inte farligt så länge det ligger där det ligger, det är värre när det dammar etc.
 
Ok. Jag funderar i samma banor. Ska man bara låta mattan ligga kvar under? Eller skicka in prov på testning? Och sedan besluta sig för om man river ut den eller låter den ligga..
 
Så ska jag göra, skickat på test idag. När svar kommer kan man ta ställning till hur man ska göra.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Fick tillbaka svar som var negativt. Lite extra jobb men mattan åker ut. Sahlgrenska var bra, tre dagar för analys, 720kr. Tack alla för svar och lycka till med projekten.
 
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
J Jeddo skrev:
Fick tillbaka svar som var negativt. Lite extra jobb men mattan åker ut. Sahlgrenska var bra, tre dagar för analys, 720kr. Tack alla för svar och lycka till med projekten.
Kunde man skicka in prov via post eller måste man lämna på plats?
 
Man kan skicka in. Googla Sahlgrenska asbesttest så hittar du all info.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Alla asbestbaserade lim jag sett är från grå till svarta så har man ett gulaktigt lim är det troligen inte asbest men alltid bäst att testa innan man börjar damma runt med det!

I sisalmattor finns heller ingen asbest men både matta, underlagsduk och lim kan innehålla asbest.

Billigt test på Sahlgrenska! Också intresserad av om de tar emot via post då...

EDIT: Svaret kom medan jag skrev! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.